Abaküs Yazılım
İdare Dava Daireleri Kurulu
Esas No: 2021/3104
Karar No: 2022/261
Karar Tarihi: 02.02.2022

Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2021/3104 Esas 2022/261 Karar Sayılı İlamı

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2021/3104 E.  ,  2022/261 K.

    "İçtihat Metni"


    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
    Esas No : 2021/3104
    Karar No : 2022/261

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ...Sendikası (...Sen)
    VEKİLLERİ : Av. ..., Av. ...

    KARŞI TARAF (DAVALI) : ...Bakanlığı
    VEKİLİ : Hukuk Müşaviri ...

    İSTEMİN KONUSU : Danıştay İkinci Dairesinin 22/06/2021 tarih ve E:2016/2903, K:2021/2264 sayılı kararının davanın reddine ilişkin kısmının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: Davacı Sendika tarafından,12/08/2009 tarih ve 27317 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in, 25/03/2016 tarih ve 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 2. maddesi ile değiştirilen;
    1- 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki, "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin;
    2- 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki, "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının;
    3- 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/3) alt bendindeki, "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin,
    4- 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki, "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istenilmiştir.
    Daire kararının özeti: Danıştay İkinci Dairesinin 22/06/2021 tarih ve E:2016/2903, K:2021/2264 sayılı kararıyla;
    Anayasa'nın -davanın açıldığı tarihte yürürlükte olan şekliyle- 124.; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 72.; 25/06/1983 tarih ve 18088 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in 3., 4., 5., 8., 9., 16., 19., 26. ve 28.; davaya konu Yönetmeliğin 4., 5., 6. ve 14. madde düzenlemelerine yer verildikten sonra,
    Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin; aynı maddenin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının ve (e/3) alt bendindeki "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin iptali istemi yönünden;
    Anılan düzenlemelerin, Danıştay İkinci Dairesinin 29/03/2018 tarih ve E:2016/2388, K:2018/2116 sayılı kararıyla iptal edildiği, davalı idarenin temyiz isteminin ise Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 18/06/2020 tarih ve E:2018/3593, K:2020/1018 sayılı kararı ile reddedilerek söz konusu kararın onandığı,
    Bu durumda, aynı düzenlemeler ile ilgili iptal istemi hakkında ayrıca bir karar verilmesine yer bulunmadığı,
    Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki, "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istemi yönünden;
    İdarelerin, normlar hiyerarşisine aykırı olmayacak şekilde, hizmette etkinliğin sağlanması için gerekli önlemleri alma hususunda takdir yetkisine sahip olduğu, kamu hizmetlerinin hangi koşullar altında ve nasıl yürütüleceğini önceden saptamak her zaman mümkün olmadığı için, gelişen durumlara ayak uydurmak ve ortaya çıkan ihtiyaçları karşılayabilmek amacıyla gerekli düzenlemeleri yapma hususunda idarelerin takdir yetkisi bulunduğu,
    Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'te, yer değiştirme suretiyle atamaların kadro imkanları gözönünde bulundurularak, memurların bölgeler arasında adil ve dengeli dağılmasını sağlamak esasıyla, personelin öğrenimi, uzmanlığı, iş tecrübesi, mesleki bilgisi gibi özellikleri ile boş kadro durumu gözönünde bulundurularak kurumlarınca hazırlanan bir plan dâhilinde yapılacağının hükme bağlandığı; dava konusu Yönetmelik'te de, atama ve nakillerde hizmet puanı, kura veya belirli bir süre çalışma gibi kriterlerin belirleyici olduğu ve personelin, hizmet bölgeleri ve grupları arasında, hizmet gerekleri de dikkate alınarak adil ve dengeli dağılımının sağlanmasının esas alınacağının belirtildiği,
    Dava konusu Yönetmelik'in 14. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, il içerisindeki ilçeler arası ve ilçelerden il merkezine, il merkezinden ilçelere yapılacak yer değişikliklerine ilişkin hükümlerin düzenlendiği; incelenen (e/6) alt bendinde ise; her türlü tarım işletmelerinden/üreticilerinden sorumlu personel ile kontrol ve denetim faaliyeti yürüten personelin, sorumlu oldukları veya kontrol ve denetim faaliyeti yürüttükleri aynı ilçede bulunan tarımsal işletmelerdeki/üreticilerindeki görevlerinin beş yıldan fazla olmamak kaydıyla değiştirilebileceği; bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yerinin değiştirilebileceğinin hüküm altına alındığı,
    Anılan düzenleme ile her türlü tarım işletmelerinden/üreticilerinden sorumlu; kontrol ve denetim faaliyeti yürüten Yönetmelik kapsamındaki personelin ihtiyaç halinde il içerisinde yer değiştirme suretiyle atanmasında, diğer yer değiştirme kriterleri yanında mezun olduğu bölümün de dikkate alınacağının belirlenmiş olmasında idarenin, mevzuat yapma konusunda sahip olduğu takdir yetkisini, kamu yararı ve hizmet gereklerini gözeterek üst hukuk normlarına aykırı olmayacak şekilde kullandığı sonucuna varıldığından, dava konusu düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı
    gerekçesiyle,
    Yönetmelik'in 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istemi yönünden davanın reddine, diğer kısımlar hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, dava konusu Yönetmeliğin 14. maddenin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki düzenlemenin personelin yer değiştirme suretiyle atamasının yapılması için uydurulmuş bir kılıf olduğu; zira şimdiye kadar yapılan hiçbir atamada bölüm bazlı değerlendirme yapılmadığı, öğrencilerin ziraat fakültelerinden ziraat mühendisi olarak mezun olduğu, davalı Bakanlığın mühendis alımlarında da bölüm bazlı değerlendirme yapmadığı, İdarenin ziraat mühendisinin her işi yapmakla yükümlü olduğu yaklaşımını benimsediği, küçük ilçelerde bir veya iki ziraat mühendisi çalıştığı ve bunların kendi bölümleri dışında pek çok işte görevlendirildiği, %50 doluluk oranını sağlayamayan davalı İdarenin zaten bölüm bazlı atama yapmaya yeterli personel bulamayacağı ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Danıştay İkinci Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan;
    "a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
    b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
    c)Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması" sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
    Temyizen incelenen kararın davanın reddine ilişkin kısmı usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın anılan kısmının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davacının temyiz isteminin reddine,
    2. Dava konusu Yönetmelik'in 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istemi yönünden davanın reddine, diğer kısımlar hakkında karar verilmesine yer olmadığına ilişkin Danıştay İkinci Dairesinin 22/06/2021 tarih ve E:2016/2903, K:2021/2264 sayılı kararının, temyize konu davanın reddine ilişkin kısmının ONANMASINA,
    3. Kesin olarak, 02/02/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.


    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi