
Esas No: 2018/4645
Karar No: 2022/523
Karar Tarihi: 03.02.2022
Danıştay 8. Daire 2018/4645 Esas 2022/523 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2018/4645 E. , 2022/523 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/4645
Karar No : 2022/523
DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1- … Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Üniversitesi Rektörlüğü
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nın 7143 sayılı Kanunun Uygulama İlkeleri'nin 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenlemesi ile, davacı tarafından Marmara Üniversitesi Rektörlüğü'ne yapılan başvuruların 7143 sayılı Kanunun Uygulama İlkeleri'nin 8. maddesi gereğince reddine dair … tarih ve E…. sayılı kararı ve … tarih ve E…. sayılı kararının iptaline karar verilmesi istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi lisans öğrencisiyken 2012-2013 eğitim öğretim yılında Hukuk Fakültesi çift anadal ikinci öğretim programını kazandığı, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden 2014-2015 eğitim öğretim yılında mezun olduğu, ikinci anadal öğretimi için alması gereken 30 dersten 24’ünü aldığı ve 20’sinden başarılı olduğu, son dönemde 2015-2016 güz dönemi sonunda çift anadal programındaki GANO ortalamasının 1.99 olduğu ve 2.00’ın altında kaldığı gerekçesiyle ilişkisinin kesildiği, Kanun’un Geçici 78. maddesinden yararlanmak istemiyle yaptığı başvurunun ise, dava konusu maddede düzenlenen ilke uyarınca reddedildiği, Kanun’da çift anadal için bir sınırlamanın düzenlenmediği, davalı idare tarafından Kanun’un uygulamasının daraltıldığı iddia edilmektedir.
DAVALI İDARELERİN SAVUNMALARI :
… BAŞKANLIĞI'NIN SAVUNMASI : Davacının dava konusu edilen 8. maddenin tamamının iptalini istemek konusunda menfaatinin bulunmadığı, Kanunlar tarafından verilen yetkiye dayanılarak söz konusu ilkelerin belirlendiği, Yükseköğretim kurumlarında çift anadal ve yandal eğitiminin, kayıtlı olunan anadal programından belirli başarıyı sağlayan öğrencilere verildiği, çift anadal programından ilişiğinin kesilmediği, af Kanunu’nun çift anadal programını kapsamadığı, af Kanunlarının istisnai nitelikte olduğu, kayıtlı olunan anadal programından mezun veya anadal programına devam eden ancak, çift anadal programından ilişiği kesilen öğrencilerin anılan Kanun kapsamı dışında olduğu savunulmaktadır.
… ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ'NÜN SAVUNMASI : Görevli ve yetkili yargı yerinin İstanbul İdare Mahkemeleri olduğu, aynı dilekçe ile birden fazla işlemin iptalinin istenemeyeceği, YÖK Başkanlığı tarafından hazırlanan ilkeler uyarınca işlem tesis edildiği, işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ :Dava konusu işlemlerin iptali gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının "7143 sayılı Kanunun Uygulama İlkelerinin" 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenlemesi ile, davacı tarafından Marmara Üniversitesi Rektörlüğüne yapılan başvuruların reddine dair … tarih ve … sayılı kararı ve … tarih ve … sayılı kararının iptali istemiyle Marmara Üniversitesi Rektörlüğü ve YÖK Başkanlığına karşı açılmıştır.
Davacı tarafından, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 7143 sayılı Kanunun Uygulama İlkeleri'nin 8. Maddesinin tamamı dava konusu yapılmış ise de; davacının menfaat ihlalinin dava konusu düzenlemede yer alan "çift anadal" programlarından ilişiği kesilenlere ilişkin olduğu anlaşıldığından, dava konusu düzenlemenin "çift anadal" kısmına hasren değerlendirme yapılmıştır.
18.05.2018 gün ve 30425 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 7143 sayılı, Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun'un 15. maddesi ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'na eklenen Geçici 78. maddesinde; "Yükseköğretim kurumlarında hazırlık dâhil bütün sınıflarda intibak, önlisans, lisans tamamlama, lisans, lisansüstü öğrenimi gören öğrencilerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar, kendi isteğiyle ilişikleri kesilenler dâhil, terör suçundan hüküm giyenler ile terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı nedeniyle ilişiği kesilenler hariç, her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilenler ile bir programı kazandıkları halde kayıt yaptırmayanlar bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren dört ay içinde ilişiklerinin kesildiği yükseköğretim kurumuna başvuruda bulunmaları şartıyla bu Kanunun 44'üncü maddesinde belirtilen esaslara göre 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenimlerine başlayabilirler...." hükmü getirilmiştir.
24.04.2010 gün ve 27561 sayılı R.G.'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik'in "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinde; "Çift anadal programı: Başarı şartını ve diğer koşulları sağlayan öğrencilerin aynı yükseköğretim kurumunun iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, iki ayrı diploma alabilmesini sağlayan program" şeklinde tanımlanmış; "Çift Anadal Programı" başlıklı 16. maddesinde "(1) (Değişik:RG-9/6/2017- 30091) Aynı yükseköğretim kurumunda yürütülen önlisans diploma programları ile diğer önlisans programları arasında, lisans programları ile diğer lisans programları veya önlisans programları arasında ilgili bölümlerin ve fakülte/yüksekokul kurullarının önerisi üzerine senatonun onayı ile çift anadal programı açılabilir.
(2) (Değişik:RG-9/6/2017- 30091) Öğrencilerin ikinci anadal diploma programına kabulü, o programın yürütüldüğü ilgili bölümün önerisi üzerine fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun onayı ile yapılır.
(3) Aynı anda birden fazla ikinci anadal diploma programına kayıt yapılamaz. Ancak, aynı anda ikinci anadal diploma ile yandal programına kayıt yapılabilir.
(4) İkinci anadal diploma programındaki öğrenci, anadal diploma programında kurum içi geçiş hükümlerine uygun koşulları sağladığında ikinci anadal diploma programına yatay geçiş yapabilir.
(5) Yetenek sınavı ile öğrenci alan çift anadal diploma programına öğrenci kabulünde yetenek sınavında da başarılı olma şartı aranır.
(6) (Ek:RG-16/8/2011-28027) Öğrencinin çift anadal programında alması gereken dersler ve kredileri Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen Yükseköğretim Alan Yeterlilikleri dikkate alınarak ilgili bölümlerin ve fakülte kurullarının önerisi üzerine senatonun onayı ile belirlenir. İlgili çift anadal lisans programının, öğrencinin programın sonunda asgari olarak kazanması gereken bilgi, beceri ve yetkinliklere göre tanımlanmış öğrenim kazanımlarına sahip olmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesi gerekir." hükmü; "Başvuru Süresi" başlıklı 17. maddesinde ise; "...
(3) Çift anadal diploma programına başvurabilmesi için öğrencinin başvurduğu yarıyıla kadar anadal diploma programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlaması gerekir.
(4) Öğrencinin çift anadal programından mezun olabilmesi için genel not ortalamasının en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Tüm çift anadal öğrenimi süresince öğrencinin genel not ortalaması bir defaya mahsus olmak üzere 100 üzerinden 65’e kadar düşebilir. Genel not ortalaması ikinci kez 100 üzerinden 65’in altına düşen öğrencinin ikinci anadal diploma programından kaydı silinir.
(5) İkinci anadal lisans programına devam eden öğrenciye mezuniyet diploması ancak devam ettiği birinci anadal diploma programından mezun olması halinde verilebilir.
(6) Çift anadal ikinci diploma programında öğrenim gören öğrencinin anadal programında almış olduğu ve eşdeğerlikleri kabul edilen dersler, not çizelgesinde gösterilir.
(7) (Değişik:RG-18/3/2016-29657) Anadal diploma programından mezuniyet hakkını elde eden ancak ikinci anadal diploma programını bitiremeyen öğrencilerin öğrenim süresi ikinci anadal diploma programına kayıt yaptırdığı eğitim öğretim yılından itibaren 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin (c) fıkrasında belirtilen azami süredir.
(8) Çift anadal programından iki yarıyıl üst üste ders almayan öğrencinin ikinci anadal diploma programından kaydı silinir.
(9) (Değişik:RG-2/5/2014-28988) Çift anadal programından çıkarılan öğrencilerin ikinci anadal programında almış oldukları derslerin ne şekilde değerlendirileceği, senato tarafından belirlenir. Öğrencinin anadal programında kabul edilmeyen ikinci anadal programında başarılı olduğu dersler, genel not ortalamasına dahil edilmeksizin transkript ve diploma ekinde yer alır." hükmü düzenlenmiştir.
7143 sayılı Kanun'un 15. maddesi ile Yükseköğretim Kanunu'na eklenen Geçici 78. maddenin uygulanmasına ilişkin 31.05.2018 tarihli Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından belirlenen İlkeler'in dava konusu 8. maddesinde; "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" kuralına yer verilmiştir.
İdari işlemlerin bir sebebe dayalı olması idare hukukunun temel ilkelerindendir. İdari işlemin kanuna uygunluğunun ve dayanağının değerlendirilmesi, idarenin saydamlığı, idareye güven ilkeleri ve hukuk devleti anlayışının oluşumu noktasında büyük öneme sahiptir. ''Kanuni idare'' ilkesi uyarınca kanunla verilen yetkinin usulüne uygun kullanılıp kullanılmadığının yargısal olarak denetlenmesi hukuk devleti ilkesinin gereğidir.
İdare Hukukunun temel ilkeleri uyarınca; normlar hiyerarşisinde kanunlardan sonra gelen düzenleyici işlemler, bir kanun hükmüne dayalı olarak hazırlanır. İdare tarafından, düzenleyici işlemler tesis edilirken, üst hukuk normlarına açıklık getirilmesi ve bu normlarca çizilen çerçeve içerisinde teknik detayların belirlenmesi, uygulamadaki belirsizliklerin giderilmesi amaçlanmalıdır.
"Kanuni idare ilkesi" ve "normlar hiyerarşisi" uyarınca, idarenin eylem ve işlemlerinin bir kanuna dayanması, bu eylem ve işlemlerinin kanuna aykırı olmaması, idarenin kanun ile kendisine verilen yetkiyi kanuna uygun olarak kullanması gerekmektedir.
2547 sayılı Kanun'un Geçici 78. maddesi incelendiğinde, terör suçundan hüküm giyenler ile terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı nedeniyle ilişiği kesilenler hariç olmak üzere her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilen lisans öğrencilerinin madde kapsamından yararlanarak, süresinde başvuru yapmaları halinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenimlerine başlayabilmelerinin amaçlandığı ve bu haliyle terör suçu hariç af Kanunu'ndan yararlanmak isteyenlere herhangi bir sınırlama getirilmediği açıktır. İlgili Yönetmeliğin tanımında ise, çift anadal programının sonunda başarılı olan öğrencilere ikinci bir lisans diplomasının verileceği hükmü düzenlenmiş, bununla çift anadal programının bir lisans programı olduğu vurgulanmıştır.
Buna karşın; davaya konu İlkeler'in 8. maddesinin davacının menfaatini ilgilendiren "çift anadal" programından ilişiği kesilenler kısmında Kanun'un amacından ayrılarak, Kanun'da bulunmayan bir sınırlamaya gidildiği ve çift anadal programından mezun olan öğrencilerin Geçici 78. madde kapsamından yararlanamayacakları düzenlenmiştir.
Bu durumda; davaya konu düzenleme ile dayanak norm olan 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun Geçici 78. maddesi ile belirlenen sınırın aşılması ve bu norma ilaveten yeni bir kuralın öngörülmesi, kanuni idare ilkesine ve normlar hiyerarşisine aykırılık teşkil edeceğinden, bu maddenin davacının menfaatini ihlal eden "çift anadal" programından ilişiği kesilenlere ilişkin kısmı yönünden üst hukuk normuna aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bununla birlikte, dava konusu edilen 8. maddede yer alan düzenlemede davacının menfaatini ihlal eden "çift anadal" programından ilişiği kesilenlere ilişkin kısmının hukuka aykırılığı yukarıda saptandığından bu düzenleme uyarınca tesis edilen 28.06.2018 tarih ve 1800176994 sayılı ve 19.06.2018 tarih ve 1800168092 sayılı kararlarda da hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, YÖK Başkanlığının 7143 sayılı Kanunun Uygulama İlkeleri'nin 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" dair düzenlemesinin "yandal"a ilişkin kısmının ehliyet yönünden reddine; "çiftanadal"a ilişkin kısmı ile dava konusu bireysel işlemlerin ise iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, her ne kadar davacı tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 7143 sayılı Kanunun Uygulama İlkeleri'nin 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenlemenin tamamının iptali istenilmiş ise de; davacının menfaat ihlalinin dava konusu düzenlemede yer alan "çift anadal" programlarından ilişiği kesilenlere ilişkin olduğu ve "yan dal" programına dair kısmın dava konusu yapılmak istenmediği anlaşıldığından, incelemenin dava konusu düzenlemenin "çift anadal" programından ilişiği kesilenlere ilişkin kısmına hasren yapılmasına karar verilerek işin gereği görüşüldü:
HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 7143 sayılı Kanun’un Uygulama İlkeleri’nin 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenlemesi ile, davacı tarafından Marmara Üniversitesi Rektörlüğü'ne yapılan başvuruların 7143 sayılı Kanun’un Uygulama İlkeleri’nin 8. maddesi gereğince reddine dair … tarih ve E…. sayılı kararı ve … tarih ve E…. sayılı kararının iptaline karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
18.05.2018 gün ve 30425 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun'un 15. maddesi ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'na eklenen Geçici 78. maddesinde; "Yükseköğretim kurumlarında hazırlık dâhil bütün sınıflarda intibak, önlisans, lisans tamamlama, lisans, lisansüstü öğrenimi gören öğrencilerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar, kendi isteğiyle ilişikleri kesilenler dâhil, terör suçundan hüküm giyenler ile terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı nedeniyle ilişiği kesilenler hariç, her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilenler ile bir programı kazandıkları halde kayıt yaptırmayanlar bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren dört ay içinde ilişiklerinin kesildiği yükseköğretim kurumuna başvuruda bulunmaları şartıyla bu Kanunun 44'üncü maddesinde belirtilen esaslara göre 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenimlerine başlayabilirler.
..." hükmü düzenleme altına alınmıştır.
24.04.2010 gün ve 27561 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik'in "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinde; "a) Çift anadal programı: Başarı şartını ve diğer koşulları sağlayan öğrencilerin aynı yükseköğretim kurumunun iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, iki ayrı diploma alabilmesini sağlayan programı,
... ifade eder." hükmü; "Çift Anadal Programı" başlıklı 16. maddesinde " (1) (Değişik:RG-9/6/2017- 30091) Aynı yükseköğretim kurumunda yürütülen önlisans diploma programları ile diğer önlisans programları arasında, lisans programları ile diğer lisans programları veya önlisans programları arasında ilgili bölümlerin ve fakülte/yüksekokul kurullarının önerisi üzerine senatonun onayı ile çift anadal programı açılabilir.
(2) (Değişik:RG-9/6/2017- 30091) Öğrencilerin ikinci anadal diploma programına kabulü, o programın yürütüldüğü ilgili bölümün önerisi üzerine fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun onayı ile yapılır.
(3) Aynı anda birden fazla ikinci anadal diploma programına kayıt yapılamaz. Ancak, aynı anda ikinci anadal diploma ile yandal programına kayıt yapılabilir.
(4) İkinci anadal diploma programındaki öğrenci, anadal diploma programında kurum içi geçiş hükümlerine uygun koşulları sağladığında ikinci anadal diploma programına yatay geçiş yapabilir.
(5) Yetenek sınavı ile öğrenci alan çift anadal diploma programına öğrenci kabulünde yetenek sınavında da başarılı olma şartı aranır.
(6) (Ek:RG-16/8/2011-28027) Öğrencinin çift anadal programında alması gereken dersler ve kredileri Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen Yükseköğretim Alan Yeterlilikleri dikkate alınarak ilgili bölümlerin ve fakülte kurullarının önerisi üzerine senatonun onayı ile belirlenir. İlgili çift anadal lisans programının, öğrencinin programın sonunda asgari olarak kazanması gereken bilgi, beceri ve yetkinliklere göre tanımlanmış öğrenim kazanımlarına sahip olmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesi gerekir." hükmü; "Başvuru Süresi" başlıklı 17. maddesinde ise; "...
(3) Çift anadal diploma programına başvurabilmesi için öğrencinin başvurduğu yarıyıla kadar anadal diploma programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlaması gerekir.
(4) Öğrencinin çift anadal programından mezun olabilmesi için genel not ortalamasının en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Tüm çift anadal öğrenimi süresince öğrencinin genel not ortalaması bir defaya mahsus olmak üzere 100 üzerinden 65’e kadar düşebilir. Genel not
ortalaması ikinci kez 100 üzerinden 65’in altına düşen öğrencinin ikinci anadal diploma programından kaydı silinir.
(5) İkinci anadal lisans programına devam eden öğrenciye mezuniyet diploması ancak devam ettiği birinci anadal diploma programından mezun olması halinde verilebilir.
(6) Çift anadal ikinci diploma programında öğrenim gören öğrencinin anadal programında almış olduğu ve eşdeğerlikleri kabul edilen dersler, not çizelgesinde gösterilir.
(7) (Değişik:RG-18/3/2016-29657) Anadal diploma programından mezuniyet hakkını elde eden ancak ikinci anadal diploma programını bitiremeyen öğrencilerin öğrenim süresi ikinci anadal diploma programına kayıt yaptırdığı eğitim öğretim yılından itibaren 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin (c) fıkrasında belirtilen azami süredir.
(8) Çift anadal programından iki yarıyıl üst üste ders almayan öğrencinin ikinci anadal diploma programından kaydı silinir.
(9) (Değişik:RG-2/5/2014-28988) Çift anadal programından çıkarılan öğrencilerin ikinci anadal programında almış oldukları derslerin ne şekilde değerlendirileceği, senato tarafından belirlenir. Öğrencinin anadal programında kabul edilmeyen ikinci anadal programında başarılı olduğu dersler, genel not ortalamasına dahil edilmeksizin transkript ve diploma ekinde yer alır." hükmü düzenlenmiştir.
7143 sayılı Kanun'un 15. maddesi ile Yükseköğretim Kanunu'na eklenen Geçici 78. maddenin uygulanmasına ilişkin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından belirlenen İlkeler'in dava konusu 8. maddesinde; "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına,
..." kuralı yer almıştır.
Dava Konusu İşlemlerin İncelenmesi:
İdari işlemlerin bir sebebe dayalı olması idare hukukunun temel ilkelerindendir. İdari işlemin kanuna uygunluğunun ve dayanağının değerlendirilmesi, idarenin saydamlığı, idareye güven ilkeleri ve hukuk devleti anlayışının oluşumu noktasında büyük öneme sahiptir. ''Kanuni idare'' ilkesi uyarınca kanunla verilen yetkinin usulüne uygun kullanılıp kullanılmadığının yargısal olarak denetlenmesi hukuk devleti ilkesinin gereğidir.
İdare Hukukunun temel ilkeleri uyarınca; normlar hiyerarşisinde kanunlardan sonra gelen düzenleyici işlemler, bir kanun hükmüne dayalı olarak hazırlanır. İdare tarafından, düzenleyici işlemler tesis edilirken, üst hukuk normlarına açıklık getirilmesi ve bu normlarca çizilen çerçeve içerisinde teknik detayların belirlenmesi, uygulamadaki belirsizliklerin giderilmesi amaçlanmalıdır.
"Kanuni idare ilkesi" ve normlar hiyerarşisi uyarınca, idarenin eylem ve işlemlerinin bir kanuna dayanması, bu eylem ve işlemlerinin kanuna aykırı olmaması, idarenin kanun ile kendisine verilen yetkiyi kanuna uygun olarak kullanması gerekmektedir.
2547 sayılı Kanun'un Geçici 78. maddesi incelendiğinde, terör suçundan hüküm giyenler ile terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı nedeniyle ilişiği kesilenler hariç olmak üzere her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilen lisans öğrencilerinin madde kapsamından yararlanarak, süresinde başvuru yapmaları halinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenimlerine başlayabilmelerinin amaçlandığı ve bu haliyle terör suçu hariç af Kanunu'ndan yararlanmak isteyenlere herhangi bir sınırlama getirilmediği açıktır. İlgili Yönetmeliğin tanımında ise, çift anadal programının sonunda başarılı olan öğrencilere ikinci bir lisans diplomasının verileceği hükmü düzenlenmiş, bununla çift anadal programının bir lisans programı olduğu vurgulanmıştır.
Buna karşın; davaya konu İlkeler'in 8. maddesinin davacının menfaatini ilgilendiren "çift anadal" programından ilişiği kesilenler kısmında Kanun'un amacından ayrılarak, Kanun'da bulunmayan bir sınırlamaya gidildiği ve çift anadal programından mezun olan öğrencilerin Geçici 78. madde kapsamından yararlanamayacakları belirtilmiştir.
Bu itibarla; davaya konu usul ve esasların 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenleme ile dayanak norm olan 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun Geçici 78. maddesi ile belirlenen sınırın aşılması ve bu norma ilaveten yeni bir kuralın öngörülmesi, kanuni idare ilkesine ve normlar hiyerarşisine aykırılık teşkil edeceğinden, bu maddenin davacının menfaatini ihlal eden "çift anadal" programından ilişiği kesilenlere ilişkin kısmı yönünden düzenlemenin hukuka aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bununla birlikte, dava konusu edilen Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nın 7143 sayılı Kanun'un Uygulama İlkeleri'nin 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenlemede davacının menfaatini ihlal eden "çift anadal" programından ilişiği kesilenlere ilişkin kısmının hukuka aykırılığı yukarıda saptandığından bu düzenleme uyarınca davacı hakkında tesis edilen … tarih ve E…. sayılı kararı ve … tarih ve E…. sayılı kararının da hukuka aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Dava konusu Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 7143 sayılı Kanun’un Uygulama İlkeleri’nin 8. maddesinde yer alan "Anadal lisans programından mezun olan ancak, çift anadal ve yandal programlarından ilişiği kesilen öğrencilerin madde kapsamından yararlanamayacağına" ilişkin düzenlemesinin "Çift Anadal"a lişkin kısmının İPTALİNE,
2. Marmara Üniversitesi Rektörlüğü'nün … tarih ve E…. sayılı kararı ve … tarih ve E…. sayılı kararının İPTALİNE,
3. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine,
4.Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine,
5. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere,
03/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
