Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2021/4860
Karar No: 2022/376
Karar Tarihi: 10.02.2022

Danıştay 13. Daire 2021/4860 Esas 2022/376 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2021/4860 E.  ,  2022/376 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No:2021/4860
    Karar No:2022/376


    TEMYİZ EDENLER : 1. (DAVALI) : … Kurumu
    VEKİLİ : Av. …

    2. (MÜDAHİLLER DAVALI YANINDA) :
    1- … Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.
    VEKİLLERİ : Av. …
    2- … Yol Yapı İnşaat A.Ş.
    VEKİLİ : Av. …
    KARŞI TARAF (DAVACI) : … Mühendislik Müşavirlik İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.
    VEKİLİ : Av. …
    İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: Karayolları 1. Bölge Müdürlüğü'nce 29/12/2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Bekirpaşa Otoyol Kavşağı- D100 Bağlantı Yol Yapım İşi (İdare Malı Bitüm ile)" ihalesinde en avantajlı ikinci teklif sahibi tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması yönünde düzeltici işlem belirlenmesine ilişkin 23/06/2021 tarihli ve 2021/UY.I-1251 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; İdari Şartname'nin 7. maddesinde; tüzel kişi isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için şartname ekinde yer alan "Tüzel Kişilerde Ortaklık Bilgilerine ve Yönetimdeki Görevlilere İlişkin Son Durumu Gösterir Belge"yi teklifleri kapsamında sunmaları gerektiğine yönelik düzenlemeye yer verildiği, bu kapsamda ihaleyi yapan idarece sunulması gereken belgelerin, imza sirküleri, bilanço bilgileri, iş hacmi bilgileri, diğer belge (tüzel kişilerde ortaklık bilgileri ve yönetimdeki görevlilere ilişkin son durumu gösterir belge) ve pay defteri olduğunun belirtildiği, davacı şirket tarafından sunulan yeterlik bilgilerini gösterir tabloda ise; imza sirküleri, ortaklık tespit belgesi, ortaklık bilgileri, yönetimdeki görevliler belgesi ve pay defterinin sunulduğu ancak pay defteri bilgilerinin beyan edilmediği, ihaleyi yapan idarece gönderilen 13/04/2021 tarihli yazı uyarınca pay defteri bilgilerinin tamamlatıldığı, ihale açısından sunulan teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmayan bu bilgi eksikliğinin ihaleyi yapan idarece tamamlatıldığı görülmekle davalı Kurum tarafından doğrudan davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik düzeltici işlem belirlenmesine ilişkin dava konusu Kurul kararının bu kısmında hukuka uygunluk bulunmadığı; İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin 18. maddesinin ikinci fıkrası kapsamında davalı idarece yapılan inceleme neticesinde, davacı şirket ile birlikte aynı nedenle değerlendirme dışı bırakılan şirketlere yönelik olarak yapılan değerlendirmede; 03/01/2009 tarih ve 27099 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin "Kurum tarafından inceleme" başlıklı 18. maddesinde; "İtirazen şikâyet başvuruları; a) İlan veya ön yeterlik/ihale dokümanına yapılan başvurular, başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlarla sınırlı incelenir. b) İhale veya ön yeterlik dokümanının verilmesi, başvuruların veya tekliflerin sunulması, değerlendirilmesi ve ihalenin sonuçlandırılmasıyla ilgili olarak ise, başvuru sahibinin iddiaları ve idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlar ile itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği yönünden incelenir. Eşit muamele ilkesi yönünden yapılacak incelemede; dayanağı bakımından, itiraz edilen işlemin diğer aday veya isteklilere ilişkin olarak da Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun şekilde gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğine bakılır." kuralının yer aldığı, bu kapsamda, pay defteri beyanı bulunmayan … İnşaat Yapı Sanayi ve Ticaret A.Ş, … İnşaat Yapı Sanayi ve Ticaret A.Ş. … İnşaat Ticaret Madencilik ve Sanayi A.Ş.-… -… İnşaat A.Ş. iş ortaklığı, … İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.-… İnşaat A.Ş. iş ortaklığı, … İnşaat ve Taahhüt Madencilik Nakliye Petrol Enerji Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş., … İnşaat A.Ş.-… Yapı İnşaat Taahhüt Sanayi Ticaret A.Ş. iş ortaklığı, … İnşaat A.Ş.-… İnşaat Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sunulan tekliflerin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik düzeltici işlem belirlenmesine ilişkin Kurul kararının bu kısmında da hukuka uygunluk görülmediği sonucuna ulaşılmıştır.
    Belirtilen gerekçelerle hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, yeterliğe ilişkin belgelerin hiç sunulmamasının ya da idarece istenildiği şekilde sunulmamasının mevzuata aykırı olduğu ve bu eksikliğin sonradan tamamlatılmasının mümkün olmadığı, anonim şirketler tarafından sunulması gereken pay defterinin her durumda e-teklifleri kapsamında sunulması gerektiği, öte yandan Mahkeme kararında davacının talebini aşar şekilde dava dışı istekliler ile ilgili olarak da hüküm verildiği ileri sürülmektedir. Davalı yanında müdahil … Yol Yapı İnşaat Anonim Şirketi tarafından, pay defteri sunulma mecburiyetinin idarî şartnamede yer aldığı ve bu kuralın kesinleştiği, davacı tarafından bu mecburiyetin yerine getirilmediği ileri sürülmektedir. Davalı yanında müdahil … Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından, davacı tarafından yeterlik bilgileri tablosunda pay defteri bilgilerinin belirtmesi gereken kısımın boş bırakıldığı hususunun sabit olduğu, beyan edilmeyen bir belgenin idare tarafından teyidinin yapılamayacağı, söz konusu eksikliğin bilgi eksikliği olarak değerlendirilemeyeceği ve bu nedenle idare tarafından tamamlatılabilecek türden bir eksiklik olarak değerlendirilmesinin mümkün olmadığı, Mahkeme tarafından, Kurul kararının dava dışı istekliler ile ilgili olarak eşit muamele kapsamında tesis edilen kısmı hakkında hüküm kurulamayacağı ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, söz konusu bilgi eksikliğinin ihaleyi yapan idare tarafından tamamlattırıldığı, söz konusu eksikliğin tamamlattırılması mümkün olmayan bir eksiklik olarak değerlendirilemeyeceği, Mahkeme hükmünün diğer isteklilerle ilgili olarak verilen kısmının aynı iddia kapsamında yapılan değerlendirme neticesinde verildiği, taleple bağlı kalındığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … 'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.
    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    ESAS YÖNÜNDEN:
    MADDİ OLAY:
    Karayolları 1. Bölge Müdürlüğü'nce 29/12/2020 tarihinde açık ihale usulü ile ''Bekirpaşa Otoyol Kavşağı -D100 Bağlantı Yolu Bölünmüş Yol Yapım İşi (İdare Malı Bitüm ile)" ihalesinin yapılmış, anılan ihale neticesinde davacı şirket tarafından sunulan teklif ekonomik açıdan en avantajlı birinci teklif olarak, müdahil şirketlerden … Yol Yapı İnşaat A.Ş. tarafından sunulan teklif ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenmiş, müdahil şirketlerden … Yol Yapı İnşaat A.Ş. Tarafından yapılan itirazen şikayet başvurusu neticesinde, Kamu İhale Genel Tebliği'nin 45. maddesi uyarınca aşırı düşük teklif sorgulaması işlemlerinin yenilenmesine, ihaleye katılan davacı şirketin de aralarında bulunduğu bazı şirketlerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesine yönelik 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 54. maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine ilişkin 23/06/2021 tarih ve 2021/UY.I-1251 sayılı Kurul kararı alınmıştır.
    Bunun üzerine bakılan dava açılmıştır.

    İLGİLİ MEVZUAT:
    4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun "Tekliflerin değerlendirilmesi" başlıklı 37. maddesinin 2. fıkrasında, "Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36. maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması hâlinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir..." kuralına yer verilmiştir.
    Uyuşmazlık tarihinde yürürlükte bulunan Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin "Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler" başlıklı 38. maddesinde, "(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından, a) Gerçek kişi olması hâlinde, noter tasdikli imza beyannamesinin, b) Tüzel kişi olması hâlinde, bu Yönetmelik ekinde yer alan Tüzel Kişilerde Ortaklık Bilgilerine ve Yönetimdeki Görevlilere İlişkin Son Durumu Gösterir Belge ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirkülerinin teklif kapsamında sunulması zorunludur…"; "Elektronik ihale" başlıklı 60/A maddesinin 9. fıkrasında ise, "İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır…" kuralları yer almıştır.
    Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin "e-tekliflerin değerlendirilmesi" başlıklı 24. maddesinin 3. ve 4. fıkralarında, "(3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır. (4) Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir." kuralı bulunmaktadır.
    Kamu İhale Genel Tebliği'nin ihale tarihinde yürürlükte bulunan "Tüzel kişilerin teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler" başlıklı 10/A.1 maddesinde, "İhaleye katılabilmek için başvuru veya teklif dosyasında sunulması gereken, tüzel kişi aday ve isteklilerin teklif vermeye yetkili olduğu hususunda son durumu gösterir belgelere ilişkin mevzuatta geçen 'tüzel kişi ortakları' ifadesinden, bu ortakların ilgisine göre ad, soyad/ticaret unvanı, T.C. kimlik numarası/vergi kimlik numarası ile ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç); 'tüzel kişilerin yönetimindeki görevliler' ifadesinden ise, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda yetkili olanlar da dahil olmak üzere; tüzel kişiliği temsile ve yönetime yetkili kişilerin ad, soyad/ticaret unvanı, T.C. kimlik numarası/vergi kimlik numarası anlaşılır." açıklaması yer almıştır.
    Uyuşmazlık konusu ihaleye ait İdari Şartname'nin "İhale dokümanının kapsamı" başlıklı 5. maddesinde, "5.1. İhale dokümanı aşağıdaki belgelerden oluşmaktadır: a) İdari Şartname, b) Teknik Şartname, c) Sözleşme Tasarısı... 5.3. İstekli tarafından, ihale dokümanının içeriği dikkatli bir şekilde incelenmelidir. Teklifin verilmesine ilişkin şartların yerine getirilmemesinden kaynaklanan sorumluluk teklif verene aittir. İhale dokümanında öngörülen kriterlere ve şekil şartlarına uygun olmayan teklifler değerlendirmeye alınmaz..."; "İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri" başlıklı 7. maddesinde, "7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.
    a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren imza beyannamesi veya imza sirküleri;
    1) Gerçek kişi olması hâlinde, noter tasdikli imza beyannamesi,
    2) Tüzel kişi olması hâlinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicil Gazetesinde bulunmaması hâlinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicil Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri (anonim şirketler tarafından her durumda bu bilgileri gösterir pay defteri) ..."; "Tekliflerin sunulma şekli" başlıklı 22. maddesinde, "22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir. 22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama islenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formlara uygun şekilde doldurulacaktır. 22.8. İdarece talep edilmesi durumunda istekliler tarafından, e-teklifleri kapsamında beyan edilen bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak teyit edilemeyenler ekleri ile birlikte, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak süresi içerisinde sunulmak zorundadır."; "Tekliflerin değerlendirilmesi" başlıklı 31. maddesinde, "31.3. İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Yeterlik sertifikası üzerinden yeterlik tespiti yapılan ihalelerde ise, ihale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, yeterlik sertifikası kapsamındaki geçerlik süresi dolan belgeler dahil yeterlik sertifikası üzerindeki bilgiler; yeterlik sertifikası üzerinden değerlendirme yapılamayan her belge veya kriter için ise yeterlik bilgileri tablosunda istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır. ..." kurallarına yer verilmiştir.
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "İdari dava türleri ve idari yargı yetkisinin sınırı" başlıklı 2. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde, idarî işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlâl edilenler tarafından iptal davası açılabileceği kurala bağlandığından, idari işlemler dolayısıyla menfaati ihlâl edilen kimseler tarafından işlemin iptali istemiyle dava açılabileceği açıktır.
    6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun "Taleple bağlılık ilkesi" başlıklı 26. maddesinin 1. fıkrasında, "Hâkim, tarafların talep sonuçlarıyla bağlıdır; ondan fazlasına veya başka bir şeye karar veremez. Duruma göre, talep sonucundan daha azına karar verebilir." kuralı yer almaktadır.
    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    1. Temyize konu Mahkeme kararının, Kurul kararının davacının teklifin değerlendirme dışı bırakılması ilişkin kısmına yönelik olarak iptaline ilişkin kısmı incelendiğinde;
    İdari Şartname'nin 7.1. maddesinde, isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için teklif dosyaları kapsamında beyan edilmesi gereken belgeler ve yeterlik kriterleri sayılmış olup, isteklinin tüzel kişi olması hâlinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicili Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicili Gazetesinde bulunmaması hâlinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicili Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirkülerinin sunulması gerektiği, isteklinin anonim şirket olması hâlinde, şirket tarafından her hâlükârda bu bilgileri gösterir pay defterinin beyan edilmesi gerektiği; 5.3. maddesi uyarınca ise istekliler tarafından ihale dokümanının içeriğinin dikkatli bir şekilde incelemesi gerektiği, teklifin verilmesine ilişkin şartların yerine getirilmemesinden kaynaklanan sorumluluğun teklif verene ait olduğu, ihale dokümanında öngörülen kriterlere ve şekil kurallarına uygun olmayan tekliflerin değerlendirmeye alınmayacağı açıktır.
    İhale dokümanında yer alan düzenlemelere karşı isteklilerce başvuruda bulunulmayarak kuralların kesinleşmesi hâlinde, istekliler tarafından teklif kapsamında şartnamede istenilen şekilde tekliflerin sunulmasının zorunlu olduğu, ihale dokümanında yer alan ve kesinleşen kuralların, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında idareler tarafından uygulanmamasının ihaleler için Kanun'da öngörülen saydamlık, rekabet, eşit muamele ve güvenirlik ilkelerini ihlâl edeceği kuşkusuzdur.

    İdari Şartname'nin "ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri" başlıklı 7.1. maddesinin (a) bendinin 2 numaralı alt bendi uyarınca teklif dosyası kapsamında pilot ortak olan davacı tarafından düzenlenen yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, yeterlik bilgileri tablosunun ilgili kısımlarında, şirket ortaklarına ait kimlik bilgilerinin, bu bilgilere ilişkin Ticaret Sicili Gazetesinin, yöneticiye ait bilgilerin, bu bilgilere ilişkin Ticaret Sicili Gazetelerinin beyan edildiği, ancak, "Diğer Belgeler Kullanılarak Tevsik Ediliyorsa Bu Belgelerin Tarih ve Sayısı ile Düzenleyen Gerçek/Tüzel Kişi" kısmında herhangi bir beyanda bulunulmadığı ve anonim şirket statüsünde olan davacı tarafından yeterlik bilgileri tablosunda pay defterine ilişkin herhangi bir bilginin beyan edilmediği görülmektedir.
    Bu duruma göre, ihale dokümanının kesinleştiği ve İdari Şartname’nin 7.1. maddesinde anonim şirket statüsündeki istekliler tarafından her durumda pay defterinin e-teklif kapsamında beyan edilmesi gerektiği belirtildiği hâlde davacı anonim şirket tarafından yeterlik bilgileri tablosunda pay defterine ilişkin herhangi bir bilginin beyan edilmediği dikkate alındığında, yeterliğe ilişkin olarak ihale dokümanında aranan şartlardan olan bu hususa ilişkin eksikliğin teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmayan bilgi eksikliği olarak kabul edilemeyeceği sonucuna varılmıştır.
    Bu itibarla, davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık, dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında ise hukukî isabet bulunmamaktadır.
    2. Temyize konu Mahkeme kararının, dava konusu Kurul kararının İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin 18. maddesinin ikinci fıkrası kapsamında dava dışı … İnşaat Yapı Sanayi ve Ticaret A.Ş, … İnşaat Yapı Sanayi ve Ticaret A.Ş, … İnşaat Ticaret Madencilik ve Sanayi A.Ş.-… -… İnşaat A.Ş. İş Ortaklığı, … İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.-… İnşaat A.Ş. İş Ortaklığı, … İnşaat ve Taahhüt Madencilik Nakliye Petrol Enerji Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı, … İnşaat A.Ş.-… Yapı İnşaat Taahhüt Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı, … İnşaat A.Ş.-… İnşaat Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sunulan tekliflerin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik kısmının iptaline ilişkin bölümü incelendiğinde:
    Dava dilekçesinde diğer isteklilerin tekliflerinin Kurulca değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin olarak herhangi bir hukuka aykırılık iddiasının ileri sürülmediği, kaldı ki diğer teklif sahiplerinin başvurularının değerlendirme dışı bırakılmasının davacının menfaatine olduğu, başka bir anlatımla, kendi lehine olan bir durumun iptali için dava açmasının beklenemeyeceği açık olmasına karşın, davacının kendi lehine olan bir durumun iptali için dava açmayacağı göz önüne alınmadan dava dışı teklif sahipleri bakımından da Mahkemece hüküm kurulduğu görülmektedir.
    Bu itibarla, dava konusu Kurul kararının dava dışı isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin kısmının iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukukî isabet bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davalının temyiz isteminin kabulüne;
    2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
    3. DAVANIN REDDİNE,
    4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen … -TL ilk derece yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
    5. Kullanılmayan … -TL ilk derece aşamasındaki yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
    6. … -TL temyiz yargılama gideri ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … -TL vekâlet ücretinin davacılardan alınarak davalı idareye verilmesine,
    7. Aşağıda ayrıntısı gösterilen ve davalı yanında müdahil … Yol Yapı İnşaat A.Ş. tarafından yapılan … -TL yargılama giderinin davacıdan alınarak anılan müdahile verilmesine,
    8. Aşağıda ayrıntısı gösterilen ve davalı yanında müdahil … Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan … -TL yargılama giderinin davacıdan alınarak anılan müdahile verilmesine,
    9. Posta giderleri avansından artan tutarların taraflara ve müdahillere; istemleri hâlinde temyiz aşamasında kullanılmayan … -TL yürütmeyi durdurma harçlarının davalı idareye ve müdahillere ayrı ayrı iadesine,
    10. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
    11. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 10/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi