
Esas No: 2018/4425
Karar No: 2022/1159
Karar Tarihi: 17.03.2022
Danıştay 12. Daire 2018/4425 Esas 2022/1159 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2018/4425 E. , 2022/1159 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/4425
Karar No : 2022/1159
DAVACI : … Kurumsal Hizmetler A.Ş.
VEKİLLERİ : Av. …, Av. …
DAVALI : …
VEKİLİ : Hukuk Hizmetleri Başkanı V. …
Hukuk Müşaviri …
DAVANIN KONUSU : Yemek Kartı sektöründe faliyet gösteren davacı şirket tarafından, 10/02/2018 tarih ve 30328 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 20/11/2017 tarih ve 2017/11180 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin iptali istenilmektedir..
DAVACININ İDDİALARI :
1- … Kurumsal Hizmetler A.Ş.'nin (…) 2013 yılından beri yemek kartı sektöründe faaliyet gösteren milli ve yerli sermayeli bir şirket olduğu ve yemek kartı hizmetini kamu personeline, hatta özel sektör şirket personeline tüm yurt sathında sunduğu ve iptali istenilen Yönetmelik'te yapılan değişikliğin şirketin aleyhine olduğu,
2-Dava konusu Yönetmeliğin Anayasa'nın 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11 ve 128. maddelerine ve yine Devlet Memurları Kanunu'nun 212. maddesine aykırı olduğu,
3- Yönetmelik değişikliğinin; değişiklik gereksinimlerine dair hatalı analizler ile yanlış bilgilendirme ve etüt edilmeye binaen hazırlandığı, kamu idaresinin bu değişiklik sebebiyle daha fazla kaynak israfına ve kamu zararına uğrayacağı,
4- Yiyecek yardımının şekli bakımdan nasıl ve hangi şartlarda kamu görevlilerine sağlanacağı Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının birlikte hazırlayacakları yönetmelikle tespit olunacağının yasanın amir hükmü olduğu, dolayısıyla Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin en başta yetki yönünden hukuka aykırı olduğu,
5- Tamamen ticari gerekler ve usullere göre faaliyet yürütmek üzere kurulan özel şirketlerin en temel amacının kar maksimizasyonu olduğu ve bu şirketlerin çalıştırdıkları kişilere ilişkin yemek ihtiyaçlarını yemek kartı, kupon, ticket ve benzeri yöntemlerle gidermelerinin birincil yöntem haline geldiği ve böylelikle amaçlarına daha kolay ulaşabildikleri dikkate alındığında, kamu personeli için de benzer yöntemlerle yemek yardımı uygulamasına gidilmesini engellemeye yönelik düzenlemelerin, verimlilik veya kamu harcamalarında tasarruf olarak açıklanmasının hayatın olağan akışına uygun düşmediği,
6- Yeni yapılan düzenlemenin, çeşitliliği ve hizmet alanları genişleyen, ek binalarla hizmet veren kamu idareleri için yemek yardımını yapamama/ her bir ek bina ya da birim için yemekhane kurma ya da merkez binadakilere yemek verip de arazide ve ek binalardaki kamu görevlilerine yemek yardımı yapmama gibi durumlara mahal vereceği ve merkez birimde çalışanlarla arzide ve merkez birimden uzakta çalışanlar arasında eşitsizliğe sebep olacağı,
7- Uygun yemek hizmetinin, yüklenici tarafından belediye mücavir alanında olmak şartıyla restoran, lokanta v.b. üye işyerlerinden verilmek suretiyle yerine getirilmesinin kamu kaynaklarının daha verimli kullanılmasına imkan sağlayacağı,
8- Türkiye'de kart, kupon, fiş vb. ödeme araçları ile kanunda anıldığı şekli ile 81 il genelinde anlaşmalı olduğu lokantalar aracılığı ile yemek servisi sağlayan firmalar olduğu halde bu düzenlemenin ilgili ihalelere katılmalarına engel olacağı gibi Kamu İhale Kanunu'nun 5. maddesine göre sektör firmaları açısından mağduriyet yaratacağı ve kamu zararı oluşmasına neden olacağı bununda bir çok insan ve firmaya iş ve istihtam sağlamasının önüne geçeceği,
9- Yemek yardımından faydalanan memurların sayısının yönetmeliğin eski halinin öngördüğü zamanlardan oldukça fazla olduğu, günümüzde en uygun maliyetli ve verimli bir biçimde yemek yardımının ticket/yemek fişi şeklinde yapılageldiği, yani yemek yardımının günümüzde hizmet alımı yöntemiyle yerine getirilmesinin ihtiyaca cevap veren bir uygulama olduğu, ileri sürülmektedir.
DAVALI İDARENİN SAVUNMASI :
Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 10/02/2018 tarih ve 30328 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulduğu, söz konusu değişiklikle birlikte "Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliği" nin 3. maddesinin birinci fıkrasının, "Yiyecek yardımı sadece yemek verme şeklinde yapılır. Bu yardım, nakten veya kupon, kart, fiş, bilet ya da bu mahiyette bir ödeme aracı verilmek suretiyle yapılamaz." şeklinde değiştirilmekle, yapılacak yiyecek yardımının yemek verme dışında nakden ödeme veya yemek kuponu verme gibi araçlarla yapılmasının mümkün olmadığının açık ve net bir şekilde düzenlendiği; yapılan değişiklikle Yönetmeliğin 5. maddesinin birinci fıkrasına, “Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler sadece yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluş tarafından yapılır." ibaresi; ikinci fıkrasına, "Yiyecek yardımı bu şekilde kurulan yemek servislerinde yapılır." ibaresi eklenmek suretiyle söz konusu değişiklikten sonra mezkur Yönetmeliğin 5. maddesinin birinci ve ikinci fıkrasının son halinin, "Kurum bütçelerine yiyecek yardımı karşılığı olarak konulan ödenek, memurlara yemek vermek üzere kurulan yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşa ödenir. Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler sadece yemek servisi, yardım sandığı dernek veya bu mahiyetteki kuruluş tarafından yapılır.
Yemek servisi, yiyecek yardımından faydalanabilecek personel sayısının asgari 50 olması ve yemekhane için elverişli yer bulunması şartıyla atamaya yetkili amirin onayı ile kurulabilir. Yiyecek yardımı bu şekilde kurulan yemek servislerinde yapılır." hükmünü içerdiği ve söz konusu değişikliklerle esasen yeni bir uygulama getirilmediği, mevcut hükümlere açıklık kazandırılmak suretiyle yaşanan tereddütlerin giderilmesi, yürürlükteki yönetmeliklere aykırı uygulamaların önlenmesi amacıyla yapılan düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Dava konusu mevzuatta, devlet memurlarının yiyecek yardımından ne şekilde faydalanacakları ve bu yardımın uygulanmasıyla ilgili esasların belirlenmesi konusunda idareye verilen yetki dikkate alındığında, değişiklikten önce yiyecek yardımı ayni nitelikte bir hak olup, yemek verme dışında başka bir şekilde yiyecek yardımı biçimi öngörülmediği gibi, açık bir şekilde bu yardım karşılığında nakden bir ödeme yapılamayacağı da vurgulanmış olduğundan, düzenleyici işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ve davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; 10.02.2018 tarihli ve 30328 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 20.11.2017 tarihli ve 2017/11180 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin iptali istemiyle açılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 2. maddesinin davaya konu Yönetmeliğin yürürlüğe konulduğu tarihte yürürlükte olan 2. fıkrasında, bu Kanunda öngörülen Yönetmeliklerin Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacağı, 146. maddesinin 2.fıkrasında, memurlara kanun, tüzük ve yönetmeliklerin ve amirlerin tayin ettiği görevler karşılığında bu Kanunla sağlanan haklar dışında ücret ödenemeyeceği ve hiç bir yarar sağlanamayacağı, 212. maddesinde de, Devlet memurlarının hangi hallerde yiyecek yardımından ne şekilde faydalanacakları ve bu yardımın uygulanmasıyla ilgili esasların Maliye Bakanlığı ile Devlet Personel Başkanlığı'nın birlikte hazırlayacakları bir yönetmelikle tespit olunacağı hükmüne yer verilmiştir.
Devlet memurlarının yiyecek yardımlarından hangi hallerde, ne şekilde faydalanacakları ve bu yardımın usul ve esaslarının belirlenmesi amacıyla, 11.12.1986 tarih ve 19308 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 19.11.1986 tarih ve 86/11220 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliği yürürlüğe konulmuştur. Anılan yönetmelikte değişiklik yapan 10.02.2018 tarihli ve 30328 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren dava konusu edilen Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte ise; "MADDE 1- 19/11/1986 tarihli ve 86/11220 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Yiyecek yardımı sadece yemek verme şeklinde yapılır. Bu yardım, nakten veya kupon, kart, fiş, bilet ya da bu mahiyette bir ödeme aracı verilmek suretiyle yapılamaz." MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkralarına aşağıdaki cümleler eklenmiştir. "Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler sadece yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluş tarafından yapılır." "Yiyecek yardımı bu şekilde kurulan yemek servislerinde yapılır." MADDE 3- Sayıştayın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 4- Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. " hükmü yer almıştır.
657 sayılı Yasanın 212. maddesinin verdiği yetki dahilinde çıkarılan Yönetmelikte, Devlet memurlarının yiyecek yardımından yararlanabilmesi belirli kural ve koşullara bağlanmış olup, bu kapsamda, yiyecek yardımı biçiminin yemek verme şeklinde olması gerektiği düzenlenmiş, bu yardımın nakten veya başka bir ödeme aracıyla yapılmasına imkan verilmemiştir. Anılan yönetmeliğin 3. Maddesinde Devlet Memurları Kanununda yapılması öngörülen yiyecek yardımı ayni nitelikte bir yardım olup, sadece yemek verme şeklinde yapılacağının belirtilmesi karşısında, "Yiyecek yardımı sadece yemek verme şeklinde yapılır. Bu yardım, nakten veya kupon, kart, fiş, bilet ya da bu mahiyette bir ödeme aracı verilmek suretiyle yapılamaz." düzenlemesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Söz konusu Yönetmeliğin "Yardımın Şartları" başlıklı 5. maddesinin 1. ve 2. fıkralarına eklenen "Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler sadece yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluş tarafından yapılır." "Yiyecek yardımı bu şekilde kurulan yemek servislerinde yapılır." düzenlemesinin iptali istemine gelince:
Davaya konu Yönetmeliğin 5. maddesinin 1. fıkrasının iptali istenilen kısmından önceki cümlesinde, "Kurum bütçelerine yiyecek yardımı karşılığı olarak konulan ödenek, memurlara yemek vermek üzere kurulan yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşa ödenir." şeklinde düzenleme yapılmıştır.
Devlet memurlarının yiyecek yardımından yararlanmaları bu yardımın kapsamı ve miktarı, verilen kamu hizmetinin niteliğine, memurların çalışma saatlerine, kamu kurumlarında çalışan memur sayısına, kurum tarafından yemek verilip verilmemesine, verilen yemeğin kurumda yapılmasına veya satın alınmasına, yemek maliyetleri ve kamu kurumlarının bütçe olanaklarına göre farklılık gösterdiğinden, yiyecek yardımının gerektirdiği giderlerin, bu yardımı daha iyi analiz ve organize edebilecek olan ve sadece yiyecek yardımı için kurulacak kuruluşlarca yapılması ile bu amaçla ayrılan ödeneklerin daha verimli kullanılmasını sağlayacaktır.
Diğer taraftan 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4. maddesinde yemek hazırlama ve dağıtım hizmetleri hizmet tanımı kapsamında belirtildiğinden, kurumların yemeklerini mutfaklarında sağlayamamaları halinde bütçelerine yiyecek yardımı amacıyla konulan ödeneğin, anılan Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşa aktarılması ve kurum bünyesindeki yemekhanede servise sunulacak yemeklerin, yemek servisince bu amaçla bütçeye konulan ödenekle yemek yiyecek personelden alınacak yemek bedelleri dikkate alınarak ihale suretiyle piyasadan sağlanması mümkün olmakla birlikte bu şekilde sağlanan yiyeceklerin ilgili kurumlarda yemek vermek üzere kurulan yerlerde servis edileceği ve davaya konu ibarelerin yiyecek yardımını engellemediği açıktır.
Devlet memurlarının yiyecek yardımından yararlanmaları bu yardımın kapsamı ve miktarı, verilen kamu hizmetinin niteliğine, memurların çalışma saatlerine, kamu kurumlarında çalışan memur sayısına, kurum tarafından yemek verilip verilmemesine, verilen yemeğin kurumda yapılmasına veya satın alınmasına, yemek maliyetleri ve kamu kurumlarının bütçe olanaklarına göre farklılık gösterdiğinden, yiyecek yardımının gerektirdiği giderlerin, bu yardımı daha iyi analiz ve organize edebilecek olan ve sadece yiyecek yardımı için kurulacak kuruluşlarca yapılması ile ayrılan ödeneklerin daha verimli kullanılmasının sağlanacağı açıktır.
Diğer taraftan 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4. maddesinde yemek hazırlama ve dağıtım hizmetleri hizmet tanımı kapsamında belirtildiğinden, kurumların yemeklerini mutfaklarında sağlayamamaları halinde bütçelerine yiyecek yardımı amacıyla konulan ödeneğin, anılan Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşa aktarılması ve kurum bünyesindeki yemekhanede servise sunulacak yemeklerin, yemek servisince bu amaçla bütçeye konulan ödenekle yemek yiyecek personelden alınacak yemek bedelleri dikkate alınarak ihale suretiyle piyasadan sağlanması mümkün olmakla birlikte bu şekilde sağlanan yiyeceklerin ilgili kurumlarda yemek vermek üzere kurulan yerlerde servis edileceğinden davaya konu ibarelerin yiyecek yardımını engellemediği açıktır.
Dava konusu yönetmeliğin "MADDE 3- Sayıştayın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 4- Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. " hükümlerinin üst hukuk normlarına uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu durumda, devlet memurlarının yiyecek yardımından ne şekilde faydalanacakları ve bu yardımın uygulanmasıyla ilgili esasların belirlenmesi konusunda idareye verilen yetki dikkate alındığında, davaya konu Yönetmeliğin, idareye verilen yetki kapsamında çıkarıldığı, kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu sonucuna ulaşıldığından söz konusu düzenlemede hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği, düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca (mülga) Başbakanlık yerine Cumhurbaşkanlığı hasım mevkine alınarak, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ:
… Kurumsal Hizmetler A.Ş. vekili tarafından, 10/02/2018 tarihli ve 30328 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 20/11/2017 tarihli ve 2017/11180 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
Anayasa'nın kamu hizmeti görevlileri ile ilgili genel ilkeleri düzenleyen 128. maddesinde, memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ile diğer özlük işlerinin kanunla düzenlenmesi gerektiği, mali ve sosyal haklara ilişkin toplu sözleşme hükümlerinin saklı olduğu belirtilmiştir.
Devlet memurlarının hizmet şartları, nitelikleri, atanma ve yetiştirilmesi, ilerleme ve yükselmeleri, ödev, hak ve sorumlulukları, aylık ve ödenekleri ile diğer özlük işleri 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun'da düzenlenmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 146. maddesinin ikinci fıkrasında, memurlara kanun, tüzük ve yönetmeliklerin ve amirlerin tayin ettiği görevler karşılığında bu Kanun'la sağlanan haklar dışında ücret ödenemeyeceği ve hiçbir yarar sağlanamayacağı hükme bağlanmıştır.
"Amaç" başlıklı 2. maddesinin davaya konu Yönetmeliğin yürürlüğe konulduğu tarihte yürürlükte olan ikinci fıkrasında, bu Kanun'da öngörülen Yönetmeliklerin Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacağı, düzenlenmiştir.
"Yiyecek yardımı" başlıklı 212. maddesinde, Devlet memurlarının hangi hallerde yiyecek yardımından ne şekilde faydalanacakları ve bu yardımın uygulanmasıyla ilgili esasların Maliye Bakanlığı ile Devlet Personel Başkanlığının birlikte hazırlayacakları bir yönetmelikle tespit olunacağı hükmüne yer verilmiştir.
19/11/1986 tarih ve 86/11220 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarının Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinin;
"Yardım Şekli" başlıklı 3. maddesinde; "Yiyecek yardımı yemek verme şeklinde yapılır. Bu yardım karşılığında nakten bir ödemede bulunulmaz. Yiyecek yardımı haftalık çalışma süresi 40 saati aşmayan yerlerde öğle yemeği olarak verilir. Günün 24 saatinde devamlılık gösteren hizmetlerde çalışan memurlara, görevlerinin diğer yemek saatlerinde de devam etmesi şartıyla üç öğüne kadar yemek verilebilir." hükmü;
"Yemek Servis Giderleri" başlıklı 4. maddesinde; "Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler, yemek maliyetlerinin yarısını aşmamak üzere, bu Yönetmelik kapsamına dahil memur kadrosu adedine göre kurum bütçelerine konulacak ödeneklerle karşılanır. Ödenek dağıtımı yemek servisi kurulacak kurumdaki memur sayısı dikkate alınmak suretiyle yapılır. Yemek bedelinin bütçeden karşılanamayan kısmı yemek yiyenlerden alınır." hükmü
" Yardımın Şartları" başlıklı 5. maddesinde; "Kurum bütçelerine yiyecek yardımı karşılığı olarak konulan ödenek, memurlara yemek vermek üzere kurulan yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşlara ödenir. Yemek servisi, yiyecek yardımından faydalanabilecek personel sayısının asgari 50 olması ve yemekhane için elverişli yer bulunması şartıyla atamaya yetkili amirin onayı ile kurulabilir. Yemek servisi için gerekli bina tesis ve demirbaş eşya kurumlarca sağlanır, bunlara karşılık memurlardan ücret alınmaz." hükmü yer almakta iken, davaya konu 10/02/2018 tarih ve 30328 sayılı Resmi Gazete' de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin;
1. maddesi ile Yönetmeliğin 3. maddesinin birinci fıkrası “Yiyecek yardımı sadece yemek verme şeklinde yapılır. Bu yardım, nakten veya kupon, kart, fiş, bilet ya da bu mahiyette bir ödeme aracı verilmek suretiyle yapılamaz.” şeklinde değiştirilmiş; 2. maddesi ile de Yönetmeliğin 5. maddesinin birinci ve ikinci fıkralarına "Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler sadece yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluş tarafından yapılır", "Yiyecek yardımı bu şekilde kurulan yemek servislerinde yapılır." cümleleri eklenmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
657 sayılı Kanun'un 212. maddesinin verdiği yetki çerçevesinde hazırlanan Yönetmelik'te, Devlet memurlarının yiyecek yardımından yararlanabilmesi belirli kural ve koşullara bağlanmış, bu kapsamda, yiyecek yardımı biçiminin yemek verme şeklinde olması gerektiği düzenlenmiş, bu yardımın nakten veya başka bir ödeme aracıyla yapılması öngörülmemiştir.
Devlet Memurları Kanunun'da yapılması öngörülen yiyecek yardımı ayni nitelikte bir yardım olup, ayni yardımın; para olarak değil de mal veya hizmet olarak verilen başka bir deyimle yardımın nakit yerine mal ile karşılanması durumunu ifade etmesi ve davaya konu Yönetmeliğin 3. maddesinin birinci fıkrasının ilk cümlesinde de, yiyecek yardımının sadece yemek verme şeklinde yapılacağının belirtilmesi karşısında, bu fıkranın ikinci cümlesinde yer verilen ve iptali istenilen "... veya kupon, kart, fiş, bilet ya da bu mahiyette bir ödeme aracı verilmek suretiyle yapılamaz" ibaresinde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.
Söz konusu Yönetmeliğin "Yardımın Şartları" başlıklı 5. maddesinin birinci ve ikinci fıkralarına eklenen "Yiyecek yardımının gerektirdiği giderler sadece yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluş tarafından yapılır." ve "Yiyecek yardımı bu şekilde kurulan yemek servislerinde yapılır." ibarelerinin iptali istemine gelince:
Davaya konu Yönetmeliğin 5. maddesinin birinci fıkrasının iptali istenilen kısmından önceki cümlesinde, "Kurum bütçelerine yiyecek yardımı karşılığı olarak konulan ödenek, memurlara yemek vermek üzere kurulan yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşa ödenir." şeklinde düzenleme yapılmıştır.
Devlet memurlarının yiyecek yardımından yararlanmaları bu yardımın kapsamı ve miktarı, verilen kamu hizmetinin niteliğine, memurların çalışma saatlerine, kamu kurumlarında çalışan memur sayısına, kurum tarafından yemek verilip verilmemesine, verilen yemeğin kurumda yapılmasına veya satın alınmasına, yemek maliyetleri ve kamu kurumlarının bütçe olanaklarına göre farklılık göstermektedir.
Bu nedenle yiyecek yardımının gerektirdiği giderlerin, bu yardımı daha iyi analiz ve organize edebilecek olan ve sadece yiyecek yardımı için kurulacak kuruluşlarca yapılacak olması bu amaçla ayrılan ödeneklerin daha verimli kullanılmasını sağlayacaktır.
Diğer taraftan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 4. maddesinde yemek hazırlama ve dağıtım faaliyetleri hizmet tanımı kapsamında belirtildiğinden, kurumların yemeklerini mutfaklarında hazırlayamamaları halinde bütçelerine yiyecek yardımı amacıyla konulan ödeneğin, anılan Yönetmelik'te belirtilen esaslar çerçevesinde yemek servisi, yardım sandığı, dernek veya bu mahiyetteki kuruluşa aktarılması ve kurum bünyesindeki yemekhanede servise sunulacak yemeklerin, yemek servisince bu amaçla bütçeye konulan ödenek ve yemek yiyecek personelden alınacak yemek bedelleri dikkate alınarak, ihale suretiyle piyasadan sağlanması mümkün olmakla birlikte, bu şekilde sağlanan yiyeceklerin ilgili kurumlarda yemek vermek üzere kurulan yerlerde servis edileceği ve davaya konu ibarelerin yiyecek yardımını engellemediği açıktır.
Devlet memurlarının yiyecek yardımından ne şekilde faydalanacakları ve bu yardımın uygulanmasıyla ilgili esasların belirlenmesi konusunda idareye verilen yetki dikkate alındığında, davaya konu Yönetmeliğin iptali istenilen maddelerindeki düzenlemelerin, idareye verilen yetki kapsamında yapıldığı, kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu sonucuna ulaşıldığından söz konusu düzenlemelerde hukuka aykırılık görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca takdir edilen … - TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 17/03/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
