
Esas No: 2020/10985
Karar No: 2022/3251
Karar Tarihi: 17.03.2022
Danıştay 6. Daire 2020/10985 Esas 2022/3251 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2020/10985 E. , 2022/3251 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2020/10985
Karar No : 2022/3251
DAVACI : … Odası
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : …., Hukuk Müşaviri …
DAVANIN KONUSU : 23/05/2019 tarih ve 30872 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ kapsamında kentsel ve sanayi atıksu arıtma tesislerinde görev yapacak tesis sorumluları için, 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin ve anılan atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin dayanağı olan Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğin 3. maddesinin (l) bendinde yer alan; “bu tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süreyle geçerli olan belgeyi” ibaresinin, 6. maddesinin 1.fıkrasının "atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak" ibaresini içeren (a-3), (b-3), (c-3) ve (ç-2) alt bentlerinin, 7. ve 8.maddelerinin, 9. maddesinin 4. fıkrasının ve geçici 2. maddesinin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI : Tebliğin dayanağı olan 2872 sayılı Çevre Kanununda, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğinde ve Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliğinde atıksu arıtma tesis sorumlusuna ilişkin bir düzenlemenin bulunmadığı, tesis sorumlusuna ilişkin aranacak nitelikler ile idarenin düzenleme yetki ve sınırları hususunda bir çerçeve çizilmediği, Tebliğde yer alan düzenlemenin dayanağı bir kanun maddesinin bulunmadığı, düzenleme Çevre Kanununda tanımlanan çevre görevlisi kapsamında değerlendirilse dahi Çevre Kanununun 2.maddesinde çevre görevlilerinin usul ve esaslarının yönetmelik ile düzenlenmesinin öngörüldüğü, dava konusu düzenlemenin ise tebliğle yapıldığı, tebliğ ile yeni kural konulamayacağı, dayanak mevzuatta tesis sorumlusu kavramına yer verilmemiş olmakla birlikte, verildiği varsayılsa dahi tebliğle bunun ayrıntısının düzenlenmesi, tabi olacağı eğitimin nitelikleri, eğitimi gerçekleştirecek olanların yeterlilikleri, sınav süreci, sınavda başarılı olmak için aranacak kriterler vs. belirlenmesi gerekirken bunlardan hiçbirinin sayılmadığı, atıksu arıtma tesis sorumlusu olarak tanımlanan uzman meslek disiplinin çevre mühendisliği olduğu, bunun için lisans eğitiminde yeterli eğitimin alındığı, tesis sorumlusu olabilmek için idare tarafından ayrıca eğitim ve sınav koşulu getirilmesinde kamu yararı bulunmadığı, Bakanlık tarafından düzenlenecek olan eğitimin içeriğinin lisans eğitim içeriğinden farklı bir husus içermediği, tebliğin atıksu tesislerinde çevre mühendisi olmaması nedeniyle tesislerin usulüne uygun çalıştırılmadığının tespit edildiği gerekçesiyle düzenlendiği ancak diğer taraftan daha önce eğitim almış ya da mevcutta atıksu arıtma tesisi işletenlerin hak kaybına uğramamalarından bahisle çevre mühendisi olmak, eğitim ve sınav koşulundan muaf tutularak tesis sorumlusu olabilmelerinin düzenlenmesinin tezat oluşturduğu, Tebliğin geçiş hükümleri ile çevre mühendisi olmayanlara böyle bir ayrıcalık tanınmasının hukuka aykırı olduğu, eğitim ilanında bu eğitimin niteliklerinin, eğitimi gerçekleştirecek kişilerin yeterliliklerinin, sınav süreci ve sınavda başarılı olma hususunda dikkate alınacak kriterlerin sayılmadığı ileri sürülmüşür.
DAVALININ SAVUNMASI :Öncelikle, usule ilişkin olarak, davanın süre aşımı yönünden reddine karar verilmesi gerektiği ileri sürülmüştür.
Esasa ilişkin olarak ise, ülke genelindeki 1127 adet evsel/kentsel atıksu arıtma tesisinde yapılan incelemede toplam 4864 kişinin çalıştığının, bunlardan sadece 359 kişinin çevre mühendisi olduğunun, tesislerin mevzuata uygun olarak çalışmadığının ve bunun nedeninin de nitelikli personel çalıştırılmaması olduğunun tespit edildiği, atıksu arıtma tesislerinde çalışanların niteliklerinin geliştirilmesi ihtiyacının ortaya çıktığı, dava konusu Tebliğin bu ihtiyacın karşılanması amacıyla hazırlandığı, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97.maddesinin (b) ve (c) fıkraları, 103.maddesinin (ğ) fıkrası ve 107.maddesinin (i) fıkrası uyarınca; Bakanlığın atıksu arıtma tesislerinin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak yetkisinin bulunduğu, söz konusu kararname ile su kirliliğinin önlenmesine dair standartları, usul ve esasları tespit etmek ve uygulamayı sağlamakla görevli bir Bakanlığın su kirliliğini önleyecek tesislere ilişkin standart belirlemesinin normal olduğu, tesisler için deşarj standartları belirlendiği gibi bu tesislerin belirlenen standartlara göre arıtma yapabilmesi için tesislerde görev yapacak personele ilişkin asgari nitelik ve sayı belirlenmesine de ihtiyaç duyulduğu, yükseköğretim kurumlarında yer alan Çevre Mühendisliği bölümlerinde artan çevre sorunlarına ve güncel gelişmelere yanıt verebilmek, su, hava ve toprak kaynaklarının korunması ve etkin şekilde yönetilmesi için gerekli altyapı ve yeterliliğe sahip kişilerin yetiştirilmesinin hedeflendiği, öğrencilere hem su, hava, toprak kirliliği, doğal kaynakların kullanımı, geliştirilmesi ve yönetimi, evsel ve endüstriyel atıksuların arıtılması ve atıkların bertarafı, emisyon kontrolü, vb. konularda akademik bilgi verildiği, hem de pratik uygulamalar ve zorunlu stajlar ile altyapı kazandırıldığı, ancak gelişmiş atıksu arıtma tesislerinin işletilebilmesi için ilave tecrübe ve bilgi birikimine ihtiyaç olduğu, atıksu arıtma tesislerinin kapasiteleri ve kullanılan yöntemler dikkate alınarak sınıflandırıldığı, D sınıfı tesisler için çevre mühendisi olunması durumunda herhangi bir tecrübe aranmadığı, ancak diğer sınıflarda yer alan tesislerde tesis sorumlusu olunabilmesi için belirli bir süre deneyime ve bu deneyim sonunda kazanılan tecrübe ve bilgi birikiminin ortaya konulmasına ihtiyaç duyulduğu, dava konusu Tebliğle atıksu arıtma tesisinde tesis sorumlusu olabilmek için çevre mühendisi olma şartı getirilmekle birlikte, Tebliğden önce arıtma tesisinden sorumlu olan kişilerin hak kaybına uğramaması için Tebliğin geçici 2.maddesinin 1. ve 2.fıkralarında düzenlemeler yapıldığı, bu kapsamda 1.fıkrada, Bakanlıkça 2014 ve 2015 yıllarında yapılan atıksu arıtma tesislerinin işletilmesine yönelik olarak gerçekleştirilen eğitimler sonunda yapılan sınavlarda başarılı olarak sertifika verilenlerin, çevre mühendisi olma şartı aranmaksızın, eğitim ve sınav şartından muaf tutularak sadece deneyim şartını sağlamaları halinde tesis sorumlusu olabilmelerinin düzenlendiği, 2.fıkrada ise Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihte mevcutta bir atıksu tesisini işletmekte olan lisans mezunlarının çevre mühendisi olma şartı aranmaksızın, deneyim şartını sağlamaları ve 3 yıl içinde atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini başarıyla tamamlamaları durumunda ve sadece mevcutta çalıştıkları tesiste tesis sorumlusu olabilmelerinin düzenlendiği, yeterlilik eğitimine ilişkin ilanda eğitime katılım kriterlerinin belirlenmesi için gerekli belgeler, eğitim süreci ve kapsamı ile sınav tarihlerinin belirtilmiş olduğu, bu konulara ilişkin herhangi bir belirsizlik bulunmadığı ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI ….'IN DÜŞÜNCESİ : Dava, 23/05/2019 tarih ve 30872 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ” kapsamında kentsel ve sanayi atıksu arıtma tesislerinde görev yapacak tesis sorumluları için, 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin, anılan atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin dayanağı olan “Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ”in 3. maddesinin (l) bendinde yer alan “bu tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süreyle geçerli olan belgeyi” ibaresinin; 6. maddesinde yer alan “Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak” ibaresini içeren (a/2), (c/3) ve (ç/2) bentlerinin; 7., 8. ve geçici 2. maddeleri ile 9. maddesinin 4. fıkrasının iptali istemiyle açılmıştır.
Davalı idarenin süre itirazı yerinde görülmemiştir.
Dava konusu tebliğ 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin 103.maddesi, 2872 sayılı Çevre Kanunu'nun 9. maddesi, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği ve Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği'ne dayanılarak hazırlanmıştır. 23/05/2019 günlü, 30782 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ ile atıksu arıtma tesislerinin etkin, verimli ve mevzuata uygun şekilde işletilmesinin sağlanması amacıyla istihdam edilecek teknik personelin nitelikleri, belgelendirilmeleri ile görev, yetki ve sorumluluklarına dair usul ve esaslar düzenlenmiş, Tebliğ'de atıksu arıtma tesisleri A sınıfı, B sınıfı, C sınıfı ve D sınıfı olarak kategorilere ayrılarak, atıksu arıtma tesislerinin işletilmesine ilişkin genel ilkeler, asgari teknik personel, asgari teknik personelden olan "tesis sorumlusu"nun nitelikleri ve belgelendirilmesine ilişkin hususlar ile "tesis sorumlusu"nun görev ve sorumlulukları ile denetim ve yaptırım konuları, her tesiste çalıştırılacak teknik personel tanımlanarak sayılan her sınıf tesiste bir "tesis sorumlusu" çalıştırılması zorunluluğu getirilerek, tesis sorumlularının üniversitelerin çevre mühendisliği bölümlerinden mezun olmaları, atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmaları ve sayılan diğer çalışma koşullarını taşımaları gerektiği kurala bağlanmıştır.
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi 'nin 97. ve devamı maddelerinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın görev ve yetkileri düzenlenmiş olup, 103. maddesinde, çevre kirliliğinin önlenmesi ve kontrolü ile ilgili mevzuat hazırlamak, yeraltı ve yerüstü sularının, denizlerin ve toprağın korunması, kirliliğin önlenmesi veya bertaraf edilmesi maksadıyla kirletici unsurlar ile kirliliğin giderilmesi ve kontrolüne ilişkin usul ve esasları tespit etmek ve uygulamayı sağlamak, acil müdahale planları yapmak ve yaptırmak, çevrenin korunması maksadıyla uygun teknolojileri belirlemek ve bu maksatla kurulacak tesislerin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak; atıksu arıtma tesislerinin tasarım esaslarını ve kriterlerini Tarım ve Orman Bakanlığı ile birlikte belirlemek, onay işlemlerini yürütmek görev ve yetkisinin Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğüne ait olduğu düzenlemesine, 2872 sayılı Çevre Kanunu 'nun "Çevrenin korunması" başlıklı 9. maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde, çevrenin korunması amacıyla; "Ülkenin deniz, yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının ve su ürünleri istihsal alanlarının korunarak kullanılmasının sağlanması ve kirlenmeye karşı korunması esastır. Atıksu yönetimi ile ilgili politikaların oluşturulması ve koordinasyonunun sağlanması Bakanlığın sorumluluğundadır... Alıcı su ortamlarına atıksu deşarjlarına ilişkin usül ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." düzenlemesine yer verilmiştir.
31/12/2004 tarihli ve 25687 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği ile ülkenin yeraltı ve yerüstü su kaynakları potansiyelinin korunması ve en iyi bir biçimde kullanımının sağlanması için, su kirlenmesinin önlenmesini sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde gerçekleştirmek üzere gerekli olan hukuki ve teknik esasların belirlenmesi amacıyla, su ortamlarının kalite sınıflandırmaları ve kullanım amaçlarını, su kalitesinin korunmasına ilişkin planlama esasları ve yasaklarını, atıksuların boşaltım ilkelerini, boşaltım izin esaslarını atıksu altyapı tesisleri ile ilgili esasları ve su kirliliğinin önlenmesi amacıyla yapılacak izleme ve denetleme usul ve esasları kapsamında düzenlemelere yer verilmiş. Bu Yönetmelikte "Atıksu altyapı tesisleri" ve "Atıksu altyapı tesisleri yönetimi"nin tanımları yapılarak, "Atıksu altyapı tesislerindeki uygulamalar"a ilişkin hükümlere yer verilmiş olup Ek Madde 1'de de, Bakanlığın ihtiyaç duyulması halinde bu Yönetmeliğinin uygulanması ile ilgili olarak tebliğ çıkartılabileceği düzenlemesine yer verilmiştir.
Kentsel atıksuların toplanması, arıtılması ve deşarjı ile belirli endüstriyel sektörlerden kaynaklanan atıksu deşarjının olumsuz etkilerine karşı çevrenin korunması amacı ve kanalizasyon sistemine boşaltılan kentsel ve belirli endüstriyel atıksuların toplanması, arıtılması ve deşarjı, atıksu deşarjının izlenmesi, raporlanması ve denetlenmesi ile ilgili teknik ve idari esasları kapsayan 08/01/2006 tarihli, 26047 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği'nin "Genel Hükümler" başlıklı 6. maddesinin (a) bendinde; İlgili idarenin, Bu Yönetmelikteki şartlara uymak için inşa edilen kentsel atıksu artıma tesislerinin, normal yerel iklim şartları altında yeterli performansla çalışabilecek şekilde tasarlamasını, inşa edilmesini, işletilmesini ve bakımının yapılmasını sağlayacağı düzenlemesine yer verilmiştir.
Davalı idare tarafından, atıksu arıtma tesislerinin etkin, verimli ve mevzuata uygun şekilde işletilmesinin sağlanması amacıyla lisans öğrenimini bu doğrultuda almış nitelikli personelin istihdamının önem taşıdığı değerlendirilerek, bu yönde bir mevzuat düzenlemesi yapılması ihtiyacının ortay çıkması nedeniyle dava konusu tebliğin düzenlendiği belirtilmiştir.
2872 sayılı Kanun ile atıksu arıtma ve ön arıtma sistemleri ile atıksu altyapı sistemlerinin kurulması, onarımı, ıslahı, işletilmesi ve harcamalara katkı paylarının belirlenmesi ile ilgili usul ve esasların Bakanlıkça yönetmeliklerle düzenleneceği öngörülmüş olup, bu Kanuna dayanılarak çıkarılan yukarıda anılan Yönetmelik hükümleri ile her türlü faaliyet sonucu oluşan atıksuların bertarafı için atıksu arıtma tesisinin kurulması ve işletilmesi konusunda görevli ve sorumlu olan idareler, kuruluşlar sayılmış ve bu tesislerin denetiminin hangi idarelerce yapılacağı, izleme ve denetleme usul ve esasları belirlenmiş, ancak gerek 2872 sayılı kanunda gerekse anılan Yönetmeliklerde atıksu arıtma tesislerinde çalışacak teknik personelin niteliği, sayısı, görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin herhangi bir düzenleme yapılmamıştır.
Tebliğlerin, dayanağı olan normların uygulanmasına açıklık getirmek üzere ve ilgililerce uyulması gereken esas ve usullerin belirlenmesi amacıyla çıkarılması gerekmektedir.
Atıksu altyapı tesislerinde çalıştırılacak teknik personelin niteliği, sayısı, bu tesislerde çalıştırılacak tesis sorumlusunun tanımına ilişkin olarak 2872 sayılı Yasa'da ve ilgili Yönetmeliklerde herhangi bir düzenleme bulunmamasına karşın, dava konusu tebliğle atıksu arıtma tesislerinde çalışacak teknik personelin sayı ve niteliğinin belirlendiği, "tesis sorumlusu" kavramı öngörülerek tesis sorumlusuna atıksu arıtma tesislerinde tesisin kurulması ve işletilmesinden sorumlu olan kişi ve kurumlarla birlikte çeşitli yükümlülükler getirildiği, tesis sorumlusu belgesi almak için eğitim ve bir sınav öngörüldüğü, yine tesis sorumlusunun yükümlülüklerini yerine getirmediğinin saptanması halinde yaptırım düzenlendiği anlaşıldığından, üst hukuk normları ile düzenlenmesi gereken bu konuların tebliğle düzenlenmesinde mevzuata ve hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği'nde "Atıksu altyapı tesisleri" ve "Atıksu altyapı tesisleri yönetimi"nin tanımları yapılarak, "Atıksu altyapı tesislerindeki uygulamalar"a ilişkin hükümlere yer verilmiş olup Ek Madde 1'de de, Bakanlığın ihtiyaç duyulması halinde bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili olarak tebliğ çıkartılabileceği düzenlemesine yer verilmiş ise de, çıkarılacak tebliğ anılan Yönetmelikte düzenlenen hususlara ilişkin olacağından , bu hüküm, Yönetmelikte öngörülmeyen hususları düzenleyen dava konusu Tebliğin dayanağını oluşturmamaktadır.
Davacı tarafından, “Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ” kapsamında kentsel ve sanayi atıksu arıtma tesislerinde görev yapacak tesis sorumluları için, 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin, anılan atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin dayanağı olan “Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ”in 3. maddesinin (l) bendinde yer alan “bu tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süreyle geçerli olan belgeyi” ibaresinin; 6. maddesinde yer alan “Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak” ibaresini içeren (a/2), (c/3) ve (ç/2) bentlerinin; 7., 8. ve geçici 2. maddeleri ile 9. maddesinin 4. fıkrasının iptali istenilmekte ise de, atıksu altyapı tesislerinde çalıştırılacak teknik personelin ve bu kapsamda tesis sorumlusu kavramının tebliğle düzenlenmesinin hukuka aykırı olduğu sonucuna varıldığından, iptali istenilen hükümlerde belirtilen nedenle hukuka uyarlık görülmemiştir. Ayrıca 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi de dayanaksız kaldığından bu işlem yönünden de hukuka uyarlık bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle , 23/05/2019 tarih ve 30872 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ” kapsamında kentsel ve sanayi atıksu arıtma tesislerinde görev yapacak tesis sorumluları için, 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin, anılan atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin dayanağı olan “Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ”in 3. maddesinin (l) bendinde yer alan “bu tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süreyle geçerli olan belgeyi” ibaresinin; 6. maddesinde yer alan “Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak” ibaresini içeren (a/2), (c/3) ve (ç/2) bentlerinin; 7., 8. ve geçici 2. maddeleri ile 9. maddesinin 4. fıkrasının iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince duruşma için taraflara önceden bildirilen 16/03/2022 tarihinde, davacı vekili Av. …'ın ve davalı idare vekili Hukuk Müşaviri …'in geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip duruşma tamamlandı. 29/10/2021 günlü, 31643 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 85 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 1. maddesi uyarınca, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin Altıncı Kısmının Dördüncü Bölümünün başlığı "Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği" şeklinde değiştirildiğinden, husumetin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yerine Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına yöneltilmesine karar verilerek, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY:
23/05/2019 tarih ve 30872 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ kapsamında kentsel ve sanayi atıksu arıtma tesislerinde görev yapacak tesis sorumluları için, 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin ve anılan atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitiminin dayanağı olan Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğin 3. maddesinin (l) bendinde yer alan; “bu tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süreyle geçerli olan belgeyi” ibaresinin, 6. maddesinin 1.fıkrasının "atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak" ibaresini içeren (a-3), (b-3), (c-3) ve (ç-2) alt bentlerinin, 7. ve 8. maddelerinin, 9. maddesinin 4. fıkrasının ve geçici 2. maddesinin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
10/07/2018 tarihli, 30474 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97.maddesinin 1.fıkrasının (b) bendinde; "Çevrenin korunması, iyileştirilmesi, çölleşme ve erozyonla mücadele ile çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik prensip ve politikaların belirlenmesi amacıyla gerekli çalışmaları yapmak, standart ve ölçütler geliştirmek, programlar hazırlamak; bu çerçevede eğitim, araştırma, projelendirme, eylem planları ve kirlilik haritalarını oluşturmak, bunların uygulama esaslarını tespit etmek ve izlemek, iklim değişikliği ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek", (c) bendinde; "Faaliyetleri sonucu alıcı ortamlara katı, sıvı ve gaz halde atık bırakarak kirlilik oluşturan veya oluşturması muhtemel her türlü tesis ve faaliyetin, çevresel etkilerini değerlendirmek; alıcı ortamlar ile ilgili ölçüm ve izleme çalışmalarını yapmak; bahse konu tesis ve faaliyetleri izlemek, izin vermek, denetlemek ve gürültünün kontrol edilmesini sağlamak" Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının görev ve yetkileri arasında sayılmıştır. Aynı kararnamenin 103.maddesinin (ğ) bendinde; "Yeraltı ve yerüstü sularının, denizlerin ve toprağın korunması, kirliliğin önlenmesi veya bertaraf edilmesi maksadıyla kirletici unsurlar ile kirliliğin giderilmesi ve kontrolüne ilişkin usul ve esasları tespit etmek ve uygulamayı sağlamak, acil müdahale planları yapmak ve yaptırmak, çevrenin korunması maksadıyla uygun teknolojileri belirlemek ve bu maksatla kurulacak tesislerin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak" Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünün, 107.maddesinin (i) bendinde; "Çevresel etki değerlendirmesi raporu hazırlanmasında, çevre laboratuvarları, çevre danışmanlık firmaları ile belediyelerin çevre koruma tesislerinin projelerinde ve işletilmesinde görev alacak elemanları eğitmek, proje ve tesis ölçütlerini geliştirmek ve mesleki yetkinliği artırmak" Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri arasında sayılmıştır.
2872 sayılı Çevre Kanununun 1.maddesinde; " Bu Kanunun amacı, bütün canlıların ortak varlığı olan çevrenin, sürdürülebilir çevre ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri doğrultusunda korunmasını sağlamaktır." hükmüne yer verilmiş, 2.maddesinde; Atıksu: "Evsel, endüstriyel, tarımsal ve diğer kullanımlar sonucunda kirlenmiş veya özellikleri kısmen veya tamamen değişmiş sular", Arıtma tesisi: "Her türlü faaliyet sonucu oluşan katı, sıvı ve gaz halindeki atıkların yönetmeliklerde belirlenen standartları sağlayacak şekilde arıtıldığı tesisler" olarak tanımlanmıştır.
Aynı Kanunun 9.maddesinin (g) bendinde; "Doğal kaynakların ve varlıkların korunması, kirliliğinin ve tahribatının önlenmesi ve kalitesinin iyileştirilmesi için gerekli idarî, hukukî ve teknik esaslar Bakanlık tarafından belirlenir." hükmüne, (h) bendinde; "Ülkenin deniz, yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının ve su ürünleri istihsal alanlarının korunarak kullanılmasının sağlanması ve kirlenmeye karşı korunması esastır. Atıksu yönetimi ile ilgili politikaların oluşturulması ve koordinasyonunun sağlanması Bakanlığın sorumluluğundadır. Su ürünleri istihsal alanları ile ilgili alıcı ortam standartları Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca belirlenir." hükmüne yer verilmiştir.
31/12/2004 tarihli, 25687 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğinin "Amaç ve Kapsam" başlıklı 1.maddesinde; "Bu Yönetmeliğin amacı, Ülkenin yeraltı ve yerüstü su kaynakları potansiyelinin korunması ve en iyi bir biçimde kullanımının sağlanması için, su kirlenmesinin önlenmesini sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde gerçekleştirmek üzere gerekli olan hukuki ve teknik esasları belirlemektir. Bu Yönetmelik su ortamlarının kalite sınıflandırmaları ve kullanım amaçlarını, su kalitesinin korunmasına ilişkin planlama esasları ve yasaklarını, atıksuların boşaltım ilkelerini ve boşaltım izni esaslarını, atıksu altyapı tesisleri ile ilgili esasları ve su kirliliğinin önlenmesi amacıyla yapılacak izleme ve denetleme usul ve esaslarını kapsar." düzenlemesine yer verilmiş, Ek 1.maddesinde; Bakanlığın ihtiyaç duyulması hâlinde bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili olarak tebliğ çıkartabileceği kurala bağlanmıştır.
08/01/2006 tarihli, 26047 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliğinin "Amaç" başlıklı 1 maddesinde; "Bu Yönetmeliğin amacı, kentsel atıksuların toplanması, arıtılması ve deşarjı ile belirli endüstriyel sektörlerden kaynaklanan atıksu deşarjının olumsuz etkilerine karşı çevreyi korumaktır." hükmüne yer verilmiş, "Genel Hükümler" başlıklı 6. maddesinin (a) bendinde; İlgili idarenin, Bu Yönetmelikteki şartlara uymak için inşa edilen kentsel atıksu artıma tesislerinin, normal yerel iklim şartları altında yeterli performansla çalışabilecek şekilde tasarlamasını, inşa edilmesini, işletilmesini ve bakımının yapılmasını sağlayacağı kurala bağlanmıştır.
23/05/2019 tarih ve 30872 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren dava konusu Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğin 1. maddesinde; Tebliğin amacının, atıksu arıtma tesislerinin etkin, verimli ve mevzuata uygun şekilde işletilmesinin sağlanması amacıyla istihdam edilecek teknik personelin nitelikleri, belgelendirilmeleri ile görev, yetki ve sorumluluklarına dair usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş, 3.maddesinin (b) bendinde; "Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi: Atıksu arıtma tesisinde çalışacak tesis sorumlusuna atıksu arıtma tesisinin işletilmesi için gereken yeterliliğin kazandırılması amacıyla her sınıf için ayrı müfredat dâhilinde Bakanlıkça düzenlenen eğitim", (k) bendinde "Tesis sorumlusu: Sorumlu olduğu atıksu arıtma tesisi/tesislerinin etkin, verimli ve mevzuata uygun şekilde işletilmesinin sağlanması için atıksu ve arıtma çamuru yönetimi konusunda yeterli bilgi ve beceri sahibi olan ve bu Tebliğde yer alan asgari nitelikleri taşıyan kişi", (l) bendinde "Tesis sorumlusu belgesi: Bir örneği Ek-1’de yer alan atıksu arıtma tesislerinde tesis sorumlusu olarak çalışacak kişilerin alması gereken, bu Tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süre ile geçerli olan belge" olarak tanımlanmıştır.
Aynı tebliğin "Tesis sorumlularının asgari nitelikleri" başlıklı 6.maddesinin 1 fıkrasında Ek-1’in Tablo 1 ve Tablo 2’sinde yer alan sınıflandırmaya göre atıksu arıtma tesislerinde tesis sorumlusu olarak çalıştırılacak personelin sağlaması gereken asgari nitelikler düzenlenmiş, bu kapsamda (a-3), (b-3), (c-3) ve (ç-2) alt bentlerinde "Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak" sağlanması gereken asgari nitelikler arasında sayılmıştır.
Bahse konu Tebliğin "Tesis sorumlusu belgesi" başlıklı 7.maddesinde; " (1) Tesis sorumlusu belgesi almak üzere atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi almak için başvurular Bakanlığa yapılır.(2) Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi almak üzere yapılan başvurularda istenilen bilgi ve belgeler şunlardır: a) İletişim bilgileri (adres, telefon, faks, elektronik posta adresi), b) Eğitim durumunu gösteren diploma veya mezuniyet belgesinin örneği, c) İki (2) adet vesikalık fotoğraf, ç) 6 ncı maddede öngörülen atıksu arıtma tesisinde/tesislerinde çalışma deneyimini gösteren resmi belge, d) Eğitim başvuru ücretinin yatırıldığına ilişkin banka dekontu" hükmüne, "Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi" başlıklı 8.maddesinde; " Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi Bakanlıkça yılda en az bir kez düzenlenir." hükmüne, "Belgenin yenilenmesi" başlıklı 9.maddesinin 4.fıkrasında; "Tesis sorumlusu belgesi alıp belgenin geçerlilik süresi boyunca kendi sınıfına ait bir atıksu arıtma tesisinde tesis sorumlusu olarak çalışmayan kişilerin belge yenileme başvurusu yapabilmeleri için atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tekrar almaları gerekir." hükmüne, "Mevcut personel" başlıklı geçici 2.maddesinde; "(1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlıkça verilen atıksu arıtma tesisi işletmesinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları eğitimini almış kişilere, bu Tebliğin yayımlandığı tarihten itibaren 6 ay içinde başvurmaları halinde 6 ncı maddede yer verilen deneyim koşullarını sağlamaları durumunda çevre mühendisi olma şartı aranmaksızın, atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi ve sınavından muaf tutularak tesis sorumlusu belgesi verilir. (2) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla mevcutta bir atıksu arıtma tesisini işletmekte olan ve üniversitelerin lisans programlarından mezun kişilere, 6 ncı maddede yer verilen deneyim koşullarını sağlamaları ve 3 (üç) yıl içerisinde atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini başarı ile tamamlamaları durumunda çevre mühendisi olma şartı aranmaksızın, çalışmakta oldukları atıksu arıtma tesisleri için tesis sorumlusu belgesi verilir. (3) Bu madde kapsamında verilen tesis sorumlusu belgeleri, 9 uncu maddede belirtilen şekilde başvuru yapılması halinde sadece aynı sınıfa ait tesis sorumlusu belgesiyle yenilenir." hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Usul Yönünden:
Davalı idarenin dava açma süresine yönelik iddiaları yerinde görülmemiştir.
Esas Yönünden:
a) Tebliğin iptali istenilen kuralları yönünden;
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 124. maddesinde; "Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler. Hangi yönetmeliklerin Resmî Gazetede yayımlanacağı kanunda belirtilir." hükmüne yer verilmiştir.
İdarelerin, yönetmeliklerle yapacakları düzenlemelerin üst kurallara aykırı olmaması, düzenlemenin yasalarla idarelere tanınan yetkiler çerçevesinde ve yasayla belirlenen sınırlara bağlı olarak, tamamlayıcı, açıklayıcı ve üst normların uygulanmasına yönelik olması gerekmektedir.
Dava konusu Tebliğin dayanağını oluşturan ve yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin incelenmesinden; yeraltı ve yerüstü sularının, denizlerin ve toprağın korunması, kirliliğin önlenmesi veya bertaraf edilmesi maksadıyla kirletici unsurlar ile kirliliğin giderilmesi ve kontrolüne ilişkin usul ve esasları tespit etmek ve uygulamayı sağlamak, çevrenin korunması maksadıyla kurulacak tesislerin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak, çevre koruma tesislerinin projelerinde ve işletilmesinde görev alacak elemanları eğitmek, atıksu yönetimi ile ilgili politikaları oluşturmak ve koordinasyonunu sağlanmak, atıksu altyapı tesisleri ile ilgili esasları belirlemek hususlarının davalı idarenin görev, yetki ve sorumlulukları kapsamında düzenlenmiş olduğu, bu kapsamda davalı idarenin atıksu arıtma tesislerinin çalışmasına ilişkin düzenleme yapma yetkisini haiz olduğu anlaşılmaktadır.
Ayrıca, davalı idarenin, su kirliliğinin önlenmesini sağlamak, bunu sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde gerçekleştirmek, su kirliliğinin önlenmesi amacıyla alıcı ortama atıksu deşarjına ilişkin usul ve esasları belirlemek ile arıtma sistemlerinin kurulması ve işletilmesi hususunda sorumluluğunun olduğu anlaşılmakta olup, bu sorumluluğun yerine getirilmesi amacıyla atık su arıtma tesislerinin kurulması ve tesislerin etkin, verimli ve mevzuata uygun bir şekilde işletilebilmesi amacıyla hukuki düzenlemeler yapması, üstlendiği sorumluluğu yerine getirmesi için gereklidir.
Atıksu arıtma tesislerinin etkin, verimli ve mevzuata uygun şekilde işletilmesinin sağlanması amacıyla istihdam edilecek teknik personelin nitelikleri, belgelendirilmeleri ile görev, yetki ve sorumluluklarına dair usul ve esasları düzenlemek amacıyla 23/05/2019 tarih ve 30872 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren dava konusu Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğde, bu sorumluluğun bir gereği olarak ve mevcut ihtiyaca istinaden, atıksu arıtma tesisleri tesiste uygulanan arıtma türü ve kapasiteleri dikkate alınarak sınıflandırılmış, tesiste çalışacak asgari personelin sayısı ve niteliği her sınıf tesis için ayrı ayrı belirlenmiş, her sınıf tesiste bir tesis sorumlusunun çalışması zorunlu tutulmuş, yukarıda tanımı verilen tesis sorumlusunun asgari nitelikleri, görev ve sorumlulukları düzenlenmiş bu kapsamda üniversitelerin Çevre Mühendisliği bölümlerinden mezun olmaları ve atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmaları tesis sorumlulularının asgari nitelikleri arasında sayılmıştır.
Davacı tarafından; atıksu arıtma tesis sorumlusunun yürüteceği görevleri yerine getirebilmek için gerekli eğitimin Çevre Mühendisliği lisans eğitiminde alındığı, tesis sorumlusu olabilmek için dava konusu Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğde ayrıca eğitim ve sınav koşuluna yer verilmesinde kamu yararı bulunmadığı ileri sürülerek anılan Tebliğin atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimine ilişkin hükümlerinin, bu kapsamda 3. maddesinin (l) bendindeki tesis sorumlusu belgesi tanımında yer alan "... bu Tebliğde yer alan gereklilikleri yerine getirerek verilen eğitimleri başarıyla tamamlayan kişilere verilen ve beş yıl süre ile geçerli olan belge" ibaresinin, tesis sorumlularının asgari nitelikleri arasında sayılan "Atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini tamamlayıp eğitim sonunda yapılacak sınavı başarı ile tamamlamış olmak" ibaresinin yer aldığı 6.maddesinin 1.fıkrasının (a-3), (b-3), (c-3) ve (ç-2) bentlerinin ve bu hükümlerin iptaline karar verilmesi halinde kadük hale geleceğinden bahisle 7. ve 8.maddeleri ile 9. maddesinin 4. fıkrasının iptali istenilmektedir.
Dava konusu Tebliğin 3. maddesinde, "Sorumlu olduğu atıksu arıtma tesisi/tesislerinin etkin, verimli ve mevzuata uygun şekilde işletilmesinin sağlanması için atıksu ve arıtma çamuru yönetimi konusunda yeterli bilgi ve beceri sahibi olan ve bu Tebliğde yer alan asgari nitelikleri taşıyan kişi" olarak tanımlanan "tesis sorumlusu"nun görevleri Tebliğin 10. maddesinde düzenlenmiş ve tesis sorumlusuna, atıksu arıtma tesisininin etkin, verimli ve çevre mevzuatına uygun bir şekilde işletilmesini sağlamak, atıksu arıtma tesisi ile ilgili; arıza, çalıştığı halde standartları sağlayamama, kapasite artırımına gidilmesi, faaliyetin geçici veya süreli olarak durdurulması gibi aksaklıkları ilgili yönetime derhal bildirmek, atıksu arıtma tesisinin işletilmesi ile ilgili yürütülen çalışmalara ilişkin belgeleri beş (5) yıl süre ile muhafaza etmek, 25/12/2013 tarihli ve 28862 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Ölçüm ve Analiz Laboratuvarları Yeterlik Yönetmeliği kapsamındaki yükümlülüklerin yerine getirildiğini kontrol etmek, atıksu arıtma tesisi ile ilgili resmi kurumlarca yapılacak yazışmalarda, istenen her türlü bilgi ve belgeyi temin etmek, Bakanlıkça yapılacak planlı veya haberli denetimler sırasında atıksu arıtma tesisinde hazır bulunmak, istenen bilgi ve belgeleri sağlamak, atıksu deşarjı konulu çevre izni işlemleri ile ilgili süreçleri çevre görevlisi ile birlikte takip etmek, tesisin modernizasyonu ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmaları takip etmek, atıksu arıtma tesislerinde günlük, haftalık ve aylık işletme takip çizelgelerini hazırlamak ve ilgili raporları aylık olarak atıksu altyapı yönetimine sunmak, tesisinin faaliyetine ilişkin bilgi ve belgeleri Bakanlıkça kurulacak izleme sistemine zamanında girmek ve Sürekli Atıksu İzleme Sistemleri Tebliği kapsamındaki yükümlülüklerin yerine getirildiğini kontrol etmek gibi hem idari hem de işin niteliğinden kaynaklanan teknik görevler yüklenmiş olup, verilen görevlerin lisans eğitimi ile edinilen bilgi birikimi yanında iş deneyimi sonucunda oluşacak yeterli bilgi birikimine de sahip olmayı gerektirdiği açıktır.
Bu itibarla, atıksu arıtma tesislerinde tesis sorumlusu olarak görev yapabilmek için yeterlilik eğitimini tamamlanması ve eğitim sonunda yapılacak sınavda başarılı olmak koşullarının öngörülmesine ilişkin dava konusu düzenlemelerde üst hukuk normlarına ve hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer taraftan, anılan Tebliğin iptali istenilen "Mevcut personel" başlıklı geçici 2. maddesinin 1. fıkrasında; çevre mühendisi olma şartı aranmaksızın, Tebliğin yürürlük tarihinden önce davalı idarece atıksu arıtma tesisi işletilmesine ilişkin olarak verilen eğitimi tamamlayarak başarılı olmuş kişilere deneyim koşulunu sağlamak şartıyla atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimi ve sınavından muaf tutularak tesis sorumlusu belgesi verileceği, 2.fıkrasında ise; çevre mühendisi olma şartı aranmaksızın, Tebliğin yürürlük tarihi itibarıyla bir atıksu arıtma tesisini halihazırda işletmekte olan ve üniversitelerin lisans programlarından mezun olan kişilere deneyim koşulunu sağlamak ve atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimini başarıyla tamamlamak şartıyla yalnızca çalışmakta oldukları atıksu arıtma tesisinde görev yapmak üzere tesis sorumlusu belgesi verileceği düzenlenmiştir.
Davacı tarafından; dava konusu Tebliğin atıksu tesislerinde yeterli sayıda çevre mühendisi istihdam edilmemesi nedeniyle tesislerin usulüne uygun çalıştırılmadığının tespit edildiği gerekçesiyle düzenlendiği ancak diğer taraftan geçici 2.maddede daha önce eğitim almış ya da mevcutta tesisi işletenlerin hak kaybına uğramamalarından bahisle çevre mühendisi olmak, eğitim ve sınav koşulundan muaf tutularak tesis sorumlusu olabilmelerinin düzenlenmesinin tezat oluşturduğu, Tebliğin geçiş hükümleri ile çevre mühendisi olmayanlara böyle bir ayrıcalık tanınmasının hukuka aykırı olduğu ileri sürülmekte ise de söz konusu düzenlemenin bir geçiş hükmü niteliğinde olduğu, dava konusu Tebliğ ile yapılan düzenlemeler nedeniyle, Tebliğin yürürlük tarihinden önce atıksu arıtma tesisi işletmesine ilişkin eğitim almış ya da Tebliğin yürürlük tarihi itibarıyla bir atıksu tesisini işletmekte olan kişilerin haklarını korumaya yönelik olarak düzenlendiği, kaldı ki her iki durumda da deneyim şartının aranmasına devam edildiği, bu haliyle hukuka ve kamu yararına aykırı bir yönünün bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
b) Dava konusu işleme gelince;
Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ kapsamında kentsel ve sanayi atıksu arıtma tesislerinde görev yapacak tesis sorumluları için, 23/11/2020 tarihinden itibaren sınıflarına göre farklı tarihleri kapsayacak şekilde düzenlenen atıksu arıtma tesisi yeterlilik eğitimine ilişkin ilanda atıksu tesisinin tür ve sınıfına göre eğitimlerin kapsamının, eğitimi tamamlama koşullarının, eğitimlerin ve eğitim sonunda yapılacak sınavların tarihlerinin yer aldığı, bu hususlarda herhangi bir belirsizliğin söz konusu olmadığı, öte yandan atıksu altyapı tesisleri ile ilgili esasları belirlemek görev, yetki ve sorumluluğu bulunan davalı idarenin verilecek eğitimin içeriğini ve katılım kriterlerini hizmetin gereklerini dikkate alarak belirleyebileceği sonucuna ulaşılmış olup, Atıksu Arıtma Tesislerinde Çalışan Teknik Personele İlişkin Tebliğ kapsamında tesis edilen dava konusu işlemde de hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı işler için belirlenen …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 17/03/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
