18. Hukuk Dairesi 2016/849 E. , 2016/9973 K.
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :Sulh Hukuk Mahkemesi
Davacılar vekili dava dilekçesinde; yeter sayıda üyenin olağanüstü genel kurul toplantısı için yazılı başvurusuna rağmen davalı derneğin genel kurulu toplantıya çağırmadığı ileri sürülerek, genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak üzere üç üyenin görevlendirilmesini istemiş, mahkemece, istek reddedilmiş, kararı davacılar vekili temyiz etmiştir.
Y A R G I T A Y K A R A R I
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
Davacılar vekili dava dilekçesinde, davalı derneğin olağanüstü genel kurulunun toplanması için beşte biri aşan sayıda üyenin yazılı başvurusu olduğu halde, dernek yönetim kurulunca bu talebin yerine getirilmediği ileri sürülerek, üç üyenin genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmakla görevlendirilmesini istemiş; mahkemece, "davalı derneğin 01.03.2014 tarihinde olağan genel kurulu yaptığı, yeni bir genel kurul yapma gerekçesinin bulunmadığı, sadece beşte bir üyenin imzasının da genel kurulun olağanüstü toplanması için yeterli olmadığı” gerekçesiyle isteğin reddine karar verilmiş, kararı davacılar vekili temyiz etmiştir.
Dava, beşte biri aşan sayıda üyenin yazılı olarak olağanüstü genel kurul toplanması talebinin dernek yönetim kurulunca yerine getirilmemesi üzerine, üç üyenin genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirilmesi isteğine ilişkindir.
5253 sayılı Dernekler Kanununda, dernek genel kurullarının toplanma usulüyle ilgili bir hüküm bulunmamaktadır. Bu Kanunun 34. maddesinde; "Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde aynı konuları düzenleyen 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun ilgili hükümlerinin uygulanacağı" hükme bağlanmıştır. Türk Medeni Kanununun 75. maddesinin (1.) fıkrasında; "genel kurulun, yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine yönetim kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılacağı"; aynı maddenin (2.) fıkrasında ise, "yönetim kurulu genel kurulu toplatıya çağırmazsa, üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimince, üç üyenin genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendireceği" hükme bağlanmıştır. Bu hüküm emredici niteliktedir. Burada, üyelerden beşte birinin olağanüstü toplantı talebinin yerinde
olup olmadığına, talebin gerekçesinin bulunup bulunmadığına bakılmaz. Beşte bir üyeye tanınan, genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırma hakkı, dernek tüzüğünün 12. maddesinde de yer almaktadır. Olayda beşte biri aşan sayıda üyenin, genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırma talebini dernek genel merkezine usulünce ulaştırdıkları, dernek yönetim kurulunun bu talebin gereğini Yönetmelikte gösterilen süre içinde yerine getirmediği anlaşılmaktadır. Beşte bir üyeye tanınan olağanüstü genel kurul toplanmasına ilişkin başvurunun yönetim kurulunca karşılanmaması durumunda, üyelerden birinin başvurusu üzerine, üç üyenin sulh hukuk hakimliğince genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmakla görevlendirilmesi yasa gereğidir. Bu bakımdan "yeni bir genel kurul yapma gerekçesinin bulunmadığı, sadece beşte bir üyenin imzasının da genel kurulun olağanüstü toplanması için yeterli olmadığı" yönündeki yerel mahkeme gerekçesi yasal ve yerinde değildir. Ne var ki, dava sırasında mahkemece karar verilmeden önce, davalı dernek, 28.12.2014 tarihinde yönetim kurulunun aldığı karar doğrultusunda olağanüstü genel kurul toplantısı yapmış ve bu toplantıda, beşte bir üyenin başvurusunda yer olan olağanüstü toplantı talebindeki gündem maddeleri de görüşülüp karara bağlanmıştır. Başka bir ifade ile, beşte bir üyenin olağanüstü toplantı talebi yerini bulmuştur. Bu halde, çağrı kurulu teşkiline artık lüzum kalmamıştır. Davanın sadece bu gerekçe ile reddi gerekirken, "beşte bir üyenin buşvurusunun olağanüstü toplantı için yeterli olmadığı" gerekçesiyle reddedilmesi doğru değil ise de, verilen ret kararı yukarıda gösterilen sebeple sonucu bakımından doğru olduğundan gerekçesi değiştirilmek suretiyle sonucu bakımından usul ve yasaya uygun bulunduğundan, yerinde görülmeyen temyiz itirazlarının reddi ile hükmün ONANMASINA, aşağıda yazılı bakiye onama harcının temyiz edene yükletilmesine, 21.06.2016 gününde oybirliğiyle karar verildi.