
Esas No: 2021/1487
Karar No: 2022/4098
Karar Tarihi: 14.06.2022
Danıştay 8. Daire 2021/1487 Esas 2022/4098 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2021/1487 E. , 2022/4098 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/1487
Karar No : 2022/4098
DAVACI : …
DAVALILAR : 1- … Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Üniversitesi
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
1- 2020 Yükseköğretim Kurumları Sınavı sonuçlarına dayalı olarak ... Üniversitesi Hukuk Fakültesi "%50 burslu” kategorisine kayıt yapan davacı tarafından, fakültenin “tam burslu” kategorisindeki bir öğrencinin yerleşmesine rağmen kayıt yaptırmaması sebebiyle boş kalan bir kişilik kontenjana kendisinin kaydının aktarılması amacıyla davalı üniversiteye yapmış olduğu 07/12/2020 tarihli başvurusunun zımnen reddine ilişkin işlem ile,
2- Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Kamın'un Ek 9 uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar'ın 7. maddesinin ilk cümlesinin iptaline;
3- Dava konusu işlemler nedeniyle ödemek zorunda kaldığı eğitim ücretlerinin tarafına yasal faizi ile birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Davacı tarafından; 2547 sayılı Kanunun Ek 9. maddesinin herhangi bir istisna getirmeden vakıf üniversitelerine ilgili bölüm kontenjanının asgari yüzde on beşini öğrenim süreleri boyunca ücretsiz okutma yükümlülüğü getirdiği, Kanun’un ilgili maddesi incelendiğinde öncelikle kanun koyucunun öğrenim süreleri boyunca ifadesini kullandığı, alınacak öğrencilerin de en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip olanlar olacağı açıkça ifade edildiği, tam burslu kontenjanına giren son kişinin sıralamasının 251 ve kendisinin ise 264 sıralama ile yüzde 50 burslu kontenjanına ilk sırada yerleştirildiğini, dolayısıyla boşalan kontenjana kendisinin alınması gerektiği, üniversitelerin Kanunun emrettiği bu kontenjanları kendi belirlediği kriterlere göre dolduramayacağı, Kanunun emredici hükmü gereğince en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip kişinin ilgili kontenjana alınmak zorunda olduğu, Kanunun ilgili maddesinde herhangi bir istisna getirilmeden ilgili bölüm kontenjanının asgari yüzde 15 ini öğrenim süreleri boyunca ücretsiz okutulması gerektiği belirtilmesine rağmen Yükseköğretim Kurulu’nca çıkarılan usul ve esaslar ile boşalan kontenjanın doldurulup doldurulması lisans programlarında ilgili vakıf üniversitelerinin takdirine bırakıldığı, lisansüstü programlarda ise kaydını sildiren öğrencinin yerine başka bir öğrencinin burslu olarak alınacağının belirtildiği, davalı üniversite her ne kadar başarı bursu da verdiklerini ve dolayısıyla mevcut haliyle asgari yüzde on beşi geçtiklerini belirtilmişse de; Kanunun burada en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip öğrencilerden alınacağını açıkça herhangi bir istisna düzenlemeden belirttiği, sonuç olarak tam burslu programa kayıt yaptırmayan bir kişi yerine yüzde 50 burslu programa ilk sırada yerleşen kendisinin aktarılmasına yönelik başvurusunun zımnen reddine dair işlem ile kayıt yapmama veya sildirme durumunda boş kalan burslu kontenjanın doldurulup doldurulmasını vakıf üniversitesinin takdirine bırakan usul ve esasların 7. maddesinin 1. fıkrasının iptali ve bu zamana kadar ödediği eğitim masraflarının tarafına ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
DAVALILARIN SAVUNMASININ ÖZETİ :
… ÜNİVERSİTESİ'NİN SAVUNMASININ ÖZETİ:
2020 yılı için 24 kişilik tam burslu kontenjanı açtıklarını bu kontenjana yerleştirilen bir kişinin sonradan kayıt yaptırmaması üzerine boş kalan bir kişilik kontenjanı ÖSYM’ye bildirdiklerini, ÖSYM tarafından yaptırılan ek yerleştirmeler sonucunda da bu kontenjana herhangi bir öğrencinin yerleştirilmediği, dolayısıyla boş kalan kontenjanlara ancak ÖSYM tarafından yerleştirme yapılacağından kendilerince direk olarak davacıyı tam burslu programa almalarının mümkün olmadığı, kaldı ki tam burslu programa yerleşen son kişinin sıralamasının 251 inci olduğu, davacının ise 264 üncü olduğundan, salt yüzde 50 programa ilk sırada yerleştiği gerekçesiyle burslu programa aktarılması durumunda arada kalan on üç öğrencinin hakkının gasp edileceği, bu on üç öğrencinin tam burslu programı tercih etmelerine rağmen, paraları olmadığı için yüzde 50 burslu programı tercih edemediklerini, dolayısıyla davacının talebinin kabul edilmesi durumunda sistemin sadece eğitim ücretini ödeyebilme imkanı olan öğrenciler lehine işleyecek hale geleceği, bunun da sosyal adalet ilkesi ile bağdaşmayacağı; diğer taraftan 2547 sayılı Kanunun Ek 9. maddesinin gerekçesinde amacın vakıf üniversitlerinde burslu okuma imkanının verimli bir şekilde sağlanması olup, tam burslu kontenjana yerleşenlerin kayıt yaptırmaması durumunda bu kontenjanların doldurulmasının zorunlu olduğuna dair bir düzenlemenin bulunmadığı, ayrıca 2020 yılı için Hukuk Fakültesi'nde ÖSYM tarafından yerleştirilen burslu öğrenciler dışında altı öğrenciye üstün başarı bursu verilerek ücretsiz okutulduğu, dolayısıyla asgari yüzde 20 oranında öğrencinin ücretsiz okutulduğu bu haliyle de kanuna herhangi bir aykırılık bulunmadığı savunulmuştur.
… BAŞKANLIĞI'NIN SAVUNMASININ ÖZETİ
Dava konusu edilen, Usul ve Esasların 7. maddesinin 1. fıkrasının iptali istemi yönünden; de vakıf üniversitelerin herhangi bir devlet yardımı almadıkları, dolayısıyla vakıf yükseköğretim kurumları kendi öz yönetimleriyle özerk bir şekilde plan ve program yapmaları sebebiyle yükseköğretim kurumlarına verilecek herhangi bir talimatın ilgili yükseköğretim kurumlarının mali düzenlerini bozacağından bu hususta ilgili yükseköğretim kurumlarının takdirine bırakıldığı, dolayısıyla dava konusu edilen Usul Ve Esasların ilgili maddesindeki düzenlemenin hukuka uygun olduğu savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 2547 sayılı Kanun'un Ek 9. maddesinde vakıf üniversitelerinin ilgili diploma programında okuyan öğrenci sayısının yüzde on beşi oranında öğrenciyi ücretsiz okutma zorunluluğu bulunduğu, her ne kadar davalı idarece ek yerleştirmenin yapılması için bir kişilk kontenjanın ÖSYM'ye bildirildiği, lisans eğitiminde yerleştirme işlemlerinin ÖSYM tarafından yapıldığı, kendilerinin herhangi bir yerleştirme işlemi yapamayacakları belirtilmişse de; kanunun emredici hükmü uyarınca yüzde on beş oranının sağlanması için üniversitenin aynı bölüm içerisinde burslu olarak her hangi bir yerleştirme işlemine gerek duyulmadan kayıt aktarma yapacağı tartışmasız olduğundan, davacının da yüzde 50 burslu programı ilk sırada kazandığı anlaşıldığından, davalı üniversitece davacının kaydının tam burslu programa aktarılması gerektiğinden, bu yönde yapmış olduğu başvurusunun reddine dair işlem ile 2547 Sayılı Kanun'un Ek 9'uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar'ın "Kontenjanın Dolmaması ve/veya Boşalması başlıklı" 7. maddesinin 1. fıkrasının iptali gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; 2020 yılında yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı sonucunda İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Hukuk Fakültesine %50 burslu öğrenci kontenjanından yerleştirilen davacı tarafından, %100 tam burslu kontenjanından kayıt yaptırmayan bir öğrenci yerine anılan kontenjandan yararlandırılması istemiyle yaptığı başvurusunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlem ile dayanağı Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Kanunun Ek 9uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar'ın "Kontenjanın dolmaması ve/veya boşalması" başlıklı 7. maddesinin "İlgili programın, bu Usul ve Esaslar kapsamında ön lisans ve lisans programları için ilgili yılın kılavuzunda belirlenmiş olan burslu kontenjanının dolmaması yahut burslu öğrencinin kaydını sildirmesi nedeniyle burs oranının düşmesi durumunda eksik kalan sayının tamamlanıp tamamlanmaması, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunun takdirindedir...." hükmünü içeren ilk cümlesinin iptali ve anılan işlem nedeniyle fazladan ödemek zorunda kaldığı eğitim ücretinin yasal faiziyle birlikte tarafına ödenmesi istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 6. maddesinin (a) bendinde, "Yükseköğretim Kurulunun, tüm yüksek öğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren, bu kanunla kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip, bir kuruluş" olduğu belirtilmiş; 7. maddesinin (a) bendinde, "Yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak, "; h bendinde, "Üniversitelerin her eğitim-öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek" Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmış; 45. maddesinde ise, "Yükseköğretime giriş ve yerleştirme aşağıdaki şekilde yapılır:
a. Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.
b. Yükseköğretim kurumlarına esasları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen merkezî sınavlarla girilir. Yerleştirme puanlarının hesaplanmasında adayların ortaöğretim başarıları dikkate alınır. Ortaöğretim bitirme başarı notları en küçüğü ikiyüzelli, en büyüğü beşyüz olmak üzere ortaöğretim başarıları dikkate alınır..." hükmü getirilmiştir.
Aynı Kanunun dava konusu Usul ve Esasların dayanağını oluşturan EK 9. maddesinde ise; "Vakıf yükseköğretim kurumlarının eğitim öğretim esasları, öğretim süreleri ve öğrenci hakları ile ilgili hususlar bu Kanun hükümlerine tabidir. Vakıf yükseköğretim kurumları, ön lisans, lisans, tezli yüksek lisans ve doktora düzeyindeki her bir diploma programında öğrenim gören öğrencilerden; ilgili programın en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip en az yüzde on beşi kadar öğrenciyi, söz konusu programın öğrenim süresi boyunca ücretsiz okutmakla yükümlüdür.
Bu öğrencilerden eğitim ve öğretim süreçlerine ilişkin herhangi bir ücret talep edilmez. Tezli yüksek lisans, doktora ve özel yetenek sınavı ile öğrenci alan programlarda en yüksek yerleştirme puanı sıralaması dikkate alınır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir." hükmüne yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; 2020 yılı için ihsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Hukuk Fakültesinde 24 kişilik %100 tam burslu öğrenci kontanjanı açıldığı ve ÖSYM tarafından yapılan yerleştirmede tamamının dolduğu, ancak yerleştirilen bir öğrencinin kayıt yaptırmadığı, yine ÖSYM tarafından yapılan ek yerleştirmede de anılan kontenjana yerleştirilen öğrenci olmadığı için boş kaldığı ve bu kontenjana kayıt yaptırmayan öğrencinin YKS sonucunda 149. sırada olduğu, yine anılan %100 tam burslu 24 kişilik kontenjana en son sırada kayıt yaptıran öğrencinin YKS sıralamasının 251 olduğu, davacının ise 16 kişilik %50 burslu öğrenci kontenjanına YKS den aldığı 264. sıradan yerleştirildiği anlaşılmaktadır.
Bu itibarla; burslu öğrenci kontenjanın miktarı ve yerleştirme sınavı sonucunda alınan başarı sıralamasına göre yapılan yerleştirme işlemlerinin, yukarıda değinilen mevzuat hükümleri çerçevesinde yapıldığı ve bu yönüyle hukuka aykırı bir durumun söz konusu olmadığı, öte yandan; ilan edilen kontenjanın ek yerleştirme sonucunda dahi boş kalmasının Kanuna aykırılık oluşturmadığı ve bu kontenjanın mutlaka doldurulması gerekmediği, ayrıca davacının talebinin kabul edilmesi halinde YKS de aldığı başarı sıralamasından daha üstte yer alan, başka bir ifadeyle kendisinden daha başarılı olan öğrenci için ayrılan kontenjanı işgal etmesi halinin eşitsizlik yaratacağı da göz önüne alındığında, dava konusu düzenlemede ve bu düzenleme uyarınca tesis edilen bireysel işlemde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunmadığından, bu haliyle ortada davalı idarelerce tazmin edilmesi gereken bir zarardan da söz etmeye olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, haksız açılan davanın reddine karar verilmesi gerektiği, düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
2547 sayılı Kanunun Ek 9. maddesinde ; "Vakıf yükseköğretim kurumları, ön lisans, lisans, tezli yüksek lisans ve doktora düzeyindeki her bir diploma programında öğrenim gören öğrencilerden; ilgili programın en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip en az yüzde on beşi kadar öğrenciyi, söz konusu programın öğrenim süresi boyunca ücretsiz okutmakla yükümlüdür. Bu öğrencilerden eğitim ve öğretim süreçlerine ilişkin herhangi bir ücret talep edilmez. Tezli yüksek lisans, doktora ve özel yetenek sınavı ile öğrenci alan programlarda en yüksek yerleştirme puanı sıralaması dikkate alınır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir." düzenlemesi bulunmaktadır.
2547 sayılı Kanunun Ek 9. maddesinin 2. fıkrasına dayanılarak hazırlanan 2547 Sayılı Kanun'un Ek 9'uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar'ın "Kontenjanın Dolmaması ve/veya Boşalması başlıklı" 7. maddesinde; "(1) İlgili programın, bu Usul ve Esaslar kapsamında ön lisans ve lisans programları için ilgili yılın kılavuzunda belirlenmiş olan burslu kontenjanının dolmaması yahut burslu öğrencinin kaydını sildirmesi nedeniyle burs oranının düşmesi durumunda eksik kalan sayının tamamlanıp tamamlanmaması, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunun takdirindedir. Tezli yüksek lisans ve doktorada ise kayıtlı öğrenci sayısı üzerinden hesaplama yapılır ve kaydını sildiren burslu öğrencinin yerine eksik sayı tamamlanır. " düzenlemesi yapılmıştır.
Maddi Olay
2547 sayılı Kanunun Ek 9. maddesine, 05/04/2020 tarih ve 7243 sayılı Kanun ile eklenen hüküm ile vakıf üniversitelerine ilgili programın en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip en az yüzde 15’i kadar öğrenciyi programın öğrenim süresi boyunca ücretsiz okutulma zorunluluğu getirilmiştir. Bu kapsamda davalı Bilkent Üniversitesi tarafından, Hukuk Fakültesi için 24 kişilik tam burslu, 16 kişilik de yüzde 50 burslu kontenjanı açılmıştır. Tam burslu kontenjanına yerleştirilen 24 kişiden birinin kayıt yaptırmaması üzerine, davalı Bilkent Üniversitesince boş kalan kontenjanı ek yerleştirme tercihleri için ÖSYM ye bildirildiği, ek yerleştirme tercihleri sonrasında da bir kişilik kontenjanın boş kaldığını öğrenen ve Bilkent Hukuk fakültesine yüzde 50 bursu kontenjanın ilk sırasında yerleşen davacı tarafından, üniversitenin asgari yüzde 15 öğrenciyi öğrenim süreleri boyunca ücretsiz okutma zorunluluğu bulunduğu gerekçesiyle, tam burslu kontenjana kendisinin alınması için üniversiteye yapmış olduğu başvurusuna üniversitece herhangi bir cevap verilmemiştir.
Bunun üzerine, başvurunun zımnen reddine ilişkin işlem ile Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan "Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Kanunun Ek 9uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar’ın 7. maddesinin ilk fıkrasında yer alan "İlgili programın, bu Usul ve Esaslar kapsamında ön lisans ve lisans programları için ilgili yılın kılavuzunda belirlenmiş olan burslu kontenjanının dolmaması yahut burslu öğrencinin kaydını sildirmesi nedeniyle burs oranının düşmesi durumunda eksik kalan sayının tamamlanıp tamamlanmaması, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunun takdirindedir...." düzenlemesinin iptali istemiyle bakılmakta olan dava açılmıştır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME
Yükseköğretim Kurulu Tarafından çıkarılan Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Kanunun Ek 9uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar’ın 7. maddesinin ilk fıkrasının İptali İstemi Yönünden Yapılan İnceleme;
2547 sayılı Kanunun ek 9. maddesine 20/04/2020 tarihinde eklenen hüküm ile vakıf üniversitelerine, her bir diploma programında öğrenim gören öğrencilerin ilgili programın en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip en az yüzde on beş oranında öğrenciyi söz konusu programın öğrenim süresi boyunca okutma yükümlülüğü getirilmiştir. Söz konusu düzenleme incelendiğinde, herhangi bir istisna getirilmeden bu yükümlülüğün şart koşulduğu, ayrıca ücretsiz okutulacak öğrencilerin ilgili bölümlere en yüksek yerleştirme puanına sahip öğrencilerin olması gerektiğini ve bu şekilde alınan öğrencilerin de öğrenim süresi boyunca ücretsiz okutulması zorunluluğu getirilmiştir.
Kanunun ilgili maddesinde, yüzde on beşlik kontenjana yerleşip de herhangi bir sebepten dolayı kaydını yapmayan veya sonrasında kaydın silinmesi hallerinde kontenjanların boş kalması durumunda ne olacağı ile ilgili herhangi bir düzenleme yapılmadığı, fıkranın uygulanması ile ilgili usul ve esasların belirleme yetkisinin Yükseköğretim Kuruluna bırakıldığı görülmektedir.
Yükseköğretim Kurulunca çıkarılan ve 2547 sayılı Kanunun Ek 7. Maddesi Kapsamında Okutulacak Öğrencilere Yönelik Usul ve Esaslarda, kontenjanların boş kalması veya boşalması durumunda, lisans ve lisansüstü eğitim okuyanlar yönünden bir ayrım yapılarak, lisans bölümlerinde kayıt yapılmaması veya boşalması durumunda ilgili kontenjanın doldurulup doldurulmamasının vakıf üniversitelerinin takdirine bırakıldığı, lisansüstü bölümlerde ise boş kalan kontenjanın diğer öğrencilerden tamamlanacağı belirtilmiştir.
Yasa koyucu düzenleyeceği konularda genel prensipleri belirler ve bunun uygulanmasını, yürütmeye, bir başka ifadeyle idarelere bırakır. Bu asli düzenleme yetkisinin Yasama organına ait olmasının doğal bir sonucudur.
Bir düzenleyici işlemin hiyerarşik olarak bağlı bulunduğu üst hukuk normlarında düzenlenen konuların, genel ve objektif kuralları açıkça içermesi gerekmektedir. Üst hukuk normlarında açık bir düzenlemeye yer verilmediği durumlarda bir hakkın kullanımının engellenmesi ya da kısıtlanması sonucunu doğuran bir başka düzenleme yapılması hukuken mümkün değildir.
Dava konusu edilen düzenleme ile Kanun'da herhangi bir istisna öngörülmeyerek vakıf üniversitelerinde bulunan bölümlerde okuyan öğrenci sayısının en az yüzde on beşinin ücretsiz okutulmasına ilişkin emredici hüküm bulunmasına rağmen, lisans bölümlerinde, kayıt silinme veya boşalma durumunda boş kalan kontenjanın doldurup doldurulmayacağına vakıf üniversitelerince karar verileceğine dair düzenlemede hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Davacı tarafından boş kalan kontenjana kendisinin yerleştirilmesi istemiyle yapmış olduğu başvurunun zımnen reddine dair kısmın incelenmesi;
Davacı, davalı Bilkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Bölümüne YKS genel sıralamasında yüzde 50 burslu programına ilk sırada yerleştiğini, dolayısıyla burslu programda boş kalan kontenjana kendisinin yerleştirilmesi gerektiğini iddia etmektedir.
2547 sayılı Kanunun Ek 9. maddesinde, vakıf üniversitelerince ilgili her diploma programında okuyan öğrencilerden en yüksek merkezi yerleştirme puanına sahip yüzde on beşinin ücretsiz okutulma zorunluluğu getirildiği, bu kapsamda davalı Bilkent Üniversitesi'nce 24 kişilik tam burslu kontenjanı açıldığı ve bu kontenjana en son yerleşen öğrencinin YKS genel sıralamasının 251 inci olduğu, davacının sıralamasının ise 264 üncü olduğu görülmektedir.
Yükseköğretim ile ilgili sınav ve yerleştirme işlemleri, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ÖSYM tarafından yapılmaktadır. Bu kapsamda, davalı idarece boş kalan kontenjana yerleştirme yapılması amacıyla ÖSYM'ye bir kişilik ek kontenjan tercihleri aşamasında bildirimde bulunulduğu, ek yerleştirme sonucunda da herhangi bir tercih yapılmaması sebebiyle kontenjanın boş kaldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, davacının sıralamasının 264 üncü olduğu, tam burslu olarak son sıradan yerleşen öğrencinin de sıralamasının 251 inci olduğu göz önüne alındığında, davacı ile tam burslu kontenjana yerleşen son kişi ile arasında on üç kişi olduğu, bu haliyle davacının en yüksek merkezi puana sahip olmadığı, salt yüzde 50 burslu olarak ilk sıralamada yerleştirmesinin yapılması da davacıyı tam burslu bölüme yerleştirilen son kişiden sonra en yüksek merkezi puana sahip olması anlamına gelmeyeceği anlaşıldığından, en yüksek merkezi puana sahip olduğu gerekçesiyle kaydının tam burslu programa aktarılması istemiyle yapmış olduğu başvurusunun zımnen reddine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Dava konusu edilen Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Kanunun Ek 9 uncu Maddesi Kapsamında Ücretsiz Öğrenci Okutmasına Yönelik Usul ve Esaslar’ın 7. maddesinin ilk fıkrasının oybirliğiyle İPTALİNE,
2. Davacının kaydının tam burslu programa aktarılması amacıyla yapmış olduğu başvurusunun zımnen reddine ilişkin işlem ile dava konusu işlemler nedeniyle ödemek zorunda kaldığı eğitim ücretlerinin tarafıma yasal faizi ile birlikte ödenmesi talebinin oyçokluğuyla REDDİNE
3. Dava kısmen ret, kısmen iptal ile sonuçlandığından, ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin yarısı olan …-TL'nin davalı idareden alınarak davacıya ödenmesine,
4. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine, davacı vekil ile temsil edilmediğinden lehine vekalet ücretine hükmedilmemesine,
5. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 14/06/2022 tarihinde karar verildi.
KARŞI OY :
X- Dava dosyasının incelenmesinden; davalı üniversitenin Hukuk Fakültesine tam burslu programı için 24 kişilik kontenjanın ayrıldığı, kontenjana yerleşen bir kişinin kayıt yaptırmaması sebebiyle boş kalan kontenjana ek yerleştirme yapılması için ÖSYM'ye bildirildiği, ek yerleştirmede sonucunda da herhangi bir kişinin ek yerleştirme şartlarını sağlamadığından bir kişilik kontenjanın boş kaldığı görülmektedir.
Bu durumda; 2547 sayılı Kanun'un Ek 9. maddesinde vakıf üniversitelerinin ilgili diploma programında okuyan öğrenci sayısının yüzde on beşi oranında öğrenciyi ücretsiz okutma zorunluluğu bulunduğu, her ne kadar davalı idarece ek yerleştirmenin yapılması için bir kişilk kontenjanın ÖSYM'ye bildirildiği, lisans eğitiminde yerleştirme işlemlerinin ÖSYM tarafından yapıldığı, kendilerinin herhangi bir yerleştirme işlemi yapamayacakları belirtilmişse de; kanunun emredici hükmü uyarınca yüzde on beş oranının sağlanması için üniversitenin aynı bölüm içerisinde burslu olarak her hangi bir yerleştirme işlemine gerek duyulmadan kayıt aktarma yapacağı tartışmasız olduğundan, davacının da yüzde 50 burslu programı ilk sırada kazandığı anlaşıldığından, davalı üniversitece davacının kaydının tam burslu programa aktarılması gerektiği, dolayısıyla davacının bu yönde yapmış olduğu başvurusunun zımnen reddine ilişkin işlemde hukuka uygunluk bulunmadığından iptali gerektiği düşüncesiyle davanın reddine dair kısmına katılmıyorum.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
