
Esas No: 1990/1256
Karar No: 1992/3724
Karar Tarihi: 20.10.1992
Danıştay 10. Daire 1990/1256 Esas 1992/3724 Karar Sayılı İlamı
Özet:
1479 sayılı Kanun kapsamında sosyal güvenlik hizmeti alanların hak sahiplerine, ekonomik imkan olarak sosyal yardım zammı ödenmektedir. Bu zammın miktarı başlangıçta kanunla belirlenmiş, daha sonra ise Bakanlar Kurulu tarafından belirlenmeye başlanmıştır. Emekli Sandığı, Bağ-Kur ve SSK Genel Müdürlükleri farklı sosyal güvenlik kuruluşlarıdır ve emekli maaşı alanların sosyal yardım zammı miktarları da farklıdır. Ancak, Bakanlar Kurulu kanunda belirtilen kriterlere göre hareket ettiği için, farklı miktarlarda sosyal yardım zammı verilmesi Anayasanın 10.maddesinde yer alan kanun önünde eşitlik ilkesine aykırılık teşkil etmemektedir. Mahkeme, bu nedenle davanın reddine karar vermiştir.
Kanunlar:
- 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu
- 2423 sayılı Kanun
- 2927 sayılı Kanun
- 3396 sayılı Kanun'un 13. maddesi
Daire : ONUNCU DAİRE
Karar Yılı : 1992
Karar No : 3724
Esas Yılı : 1990
Esas No : 1256
Karar Tarihi : 22/10/992
HİZMET VERDİKLERİ KESİMLER, MADDİ İMKANLARI VE ÖZ KAYNAKLARI BİRBİRİNDEN FARKLI SOSYAL GÜVENLİK KURULUŞLARININ EMEKLİLERİNE FARKLI MİKTARLARDA SOSYAL YARDIM ZAMMI VERİLMESİNDE ANAYASANIN 10.MADDESİNDEKİ KANUN ÖNÜNDE EŞİTLİK İLKESİNE AYKIRILIK BULUNMADIĞI HK.
Dava; 1479 sayılı Esnaf ve Sanatlarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa göre hak sahiplerine 1.7.1987 tarihinden geçerli olmak üzere 10.675 lira sosyal yardım zammı ödenmesine ilişkin 14.7.1987 tarih ve 87/11984 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının iptali istemiyle açılmıştır.
Prime dayalı temel sigorta programlarından farklı ek bir ekonomik imkan olarak ödenen sosyal yardım zammı ilk kez 1479 sayılı kanuna ek ve değişiklik getiren 2423 sayılı Kanunun 7.maddesi uyarınca verilmeye başlanmış; anılan madde hükmüne göre her ay için 1000TL. olarak ödenmesi öngörülen sosyal yardım zammı 2927 sayılı Kanunla 2.000 TL.ye çıkarılmıştır.
3396 sayılı Kanunun 13.maddesi ile de; 1479 sayılı kanun ile ek ve değişikliklerine göre malüllük, yaşlılık ve ölüm sigortalarından aylık alanlara her ay ödenecek sosyal yardım zammı miktarının geçim endeksleri, genel ve asgari ücret ülkenin ekonomik durumu gözönünde bulundurularak Bakanlar Kurulunca tespit edileceği esası getirilmiş, yukarıda belirtilen hüküm gereğince dava konusu, 14.7.1987 tarih ve 87/11984 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile de sosyal yardım zammı 10.675TL. olarak belirlenmiştir.
Görüldüğü gibi, önce yasa ile belirlenen daha sonradan Yasanın verdiği yetkiye dayanılarak Bakanlar Kurulunca tespit olunan miktarda olmak üzere sosyal yardım zammı ödenmesi uygulamasına başlanılmıştır. Bu uygulama ile prim ödeyecek sosyal güvenlik hakkından yararlananlara, bu yararlanmanın ölçüsüne bakılmaksızın ek bir ekonomik imkan sağlanması amaçlanmıştır.
Emekli Sandığı, Bağ-Kur SSK Genel Müdürlükleri kendi özel kanunları ile kurulmuş tüzel kişiliğe sahip, hizmet verdikleri kesimler, maddi imkanları ve öz kaynakları birbirinden farklı üç ayrı sosyal güvenlik kuruluşudur.
Yukarıda sözü edilen üç sosyal güvenlik kuruluşunun emeklilerine ödenecek sosyal yardım zammı miktarının tesbiti üç ayrı kanun hükmüne dayandığından ve 3396 sayılı kanunla sosyal yardım zammının tesbiti yetkisi verilmiş bulunan Bakanlar Kurulunca, kanunda bu tespit sırasında gözönünde bulundurulması gereken kriterlere göre sosyal yardım zammının tespit edildiği anlaşıldığından, yukarıda netilekleri belirtilen sosyal güvenlik kuruluşlarıdan emekli maaşı alan emeklilere farklı miktarlarda sosyal yardımı zammı verilmesinin Anayasanın 10.maddesinde yer alan kanun önünde eşitlik ilkesine aykırılığından söz edilemiyeceğinden, davacının bu yöndeki iddiasınada itibar etmeye olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle yasal dayanaktan yoksun bulunan davanın reddine karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
