
Esas No: 2015/3330
Karar No: 2020/6057
Karar Tarihi: 10.12.2020
Danıştay 10. Daire 2015/3330 Esas 2020/6057 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2015/3330
Karar No : 2020/6057
DAVACILAR :
1- … Depolama Dağ. Hiz. Tic. Ltd. Şti.
2- … Lojistik Antrepo Hiz. Dış Tic. Ltd. Şti.
3- … Antrepo Kont. Nak. İnş. Tursan ve Tic. A.Ş.
4- … Depolama ve Dağıtım Hiz. Tic. A.Ş.
5- … Antrepo ve Lojistik Çözümler Ltd. Şti.
6- … Kargo Taş. Tic. Ltd. Şti.
7- … Lojistik Hiz. ve Dış Tic. A.Ş.
8- … Depolama Otomotiv San. ve Tic. A.Ş.
9- … Lojistik Ltd. Şti.
10- … Turizm Tic. ve Nak. Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı / …
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Davacı şirketler tarafından, 02/12/2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 16. maddesiyle Gümrük Yönetmeliğinin 534. maddesinin 1. fıkrasına eklenen (l) bendinin iptali istenilmiştir.
DAVACININ İDDİALARI :
Davacılar tarafından, istenen kamera sisteminin tek bir firma tarafından sağlanan en az 80.000 Euro değerli bir sistem olduğu, bütün antrepolarda zaten kamera ve uzun süreli kayıt sistemi bulunduğu, kamera sistemi olmasının gerekli olduğu ancak bu kadar üstün özelliklerin gerekli olmadığı, orantılılık ilkesi, ölçülülük ilkesi yönünden hukuka aykırı olduğu, makul özelliklerde kamera sistemi bütün antrepolarda mevcut iken böyle bir adet firmada olan ve bu sebeple olması gerekenden çok yüksek bedelle sunulan dayatma şeklinde kamera alınması düzenlemesinin antrepolar açısından sözleşme özgürlüğünün ihlali olduğu ileri sürülmüştür.
DAVALININ SAVUNMASI :
Davalı idare tarafından, Gümrük Kanunu'nun 10. maddesi gereği Bakanlığın gerekli bütün önlemleri alma yetkisinin olduğu, Yönetmelik değişikliği ile tüm antrepolarda Ek-81/B’de sayılan özelliklere sahip kamera sistemi bulunmasına ilişkin düzenleme yapıldığı, antrepo işleticilerine kamera sistemlerinin uygun hale getirilmesi için 25/02/2015 tarihine kadar süre verildiği, özellikleri belirtilen kamera sisteminin piyasadan bulunmasında sorun olmadığı, şirketler ve şahıslar tarafından yaygın olarak kullanıldığı, antrepoların çoğunda kamera sistemi bulunmadığı, bunun da antrepolarda yaşanan olaylarda gerekli incelemenin detaylı yapılamamasına neden olduğu, kamera sistemi için ONVİF’e üye olma zorunluluğu arandığı, değişiklik tarihinde 27 firmanın üye olarak bulunduğu, küresel markalar yanında Türk markalarının da olduğu, tek bir firma iddiasının gerçek olmadığı, davacılardan ... Antrepo Hiz. Dış Tic. Ltd. Şti. firmasının iki antreposuna farklı farklı marka kamera sistemi kurdurduğu, 2015 yılı Aralık ayı itibariyle Türkiye genelinde 940 antrepodan 757 tanesinin istenen asgari şartları taşıyan kamera sistemine dönüşümü sağlandığı, kamera sistemlerine belli bir asgari standart getirilerek gümrük denetiminin etkinliğinin arttırıldığı, Gümrük Yönetmeliği'nin 533. maddesinde ve verdikleri taahhütnamelerinde sonradan istenen bu gibi değişiklikleri yapacaklarına ilişkin düzenlemenin yer aldığı, düzenlemenin antrepolardaki suistimallerin önüne geçmek, kaçakçılıkla mücadele etmek, gümrük gözetim ve denetimini sağlamak amaçlarıyla yapıldığı ve hukuka uygun olduğu savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, 2.12.2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 16. maddesiyle Gümrük Yönetmeliğinin 534. maddesinin 1. fıkrasına eklenen "Ek-81/B’de sayılan özelliklere sahip kamera sistemi bulunması" gerektiği düzenlemesini getiren (l) bendinin iptali istemleriyle açılmıştır.
4458 sayılı Gümrük Kanununun 1. maddesinde; bu Kanunun amacının, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine giren ve çıkan eşyaya ve taşıt araçlarına uygulanacak gümrük kurallarını belirlemek olduğu, 2. maddesinde; Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesinin, Türkiye Cumhuriyeti topraklarını kapsadığı ve Türkiye kara suları, iç suları ve hava sahasının gümrük bölgesine dahil olduğu hükmü ile 3. maddesinde; bu Kanunda geçen "Gümrük rejimi" deyimi içinde sayılan ifadeler arasında "Gümrük antrepo rejimi"nin yer aldığı, 66. maddesinde; eşyanın muayenesinin, bunların gümrük idarelerince konulmasına izin verilen yerlerde veya antrepolarda yapılacağı, bu yerler dışında da eşya muayenesi yapılmasına ilişkin usul ve esasların yönetmelikle belirleneceği, 93. maddesinin 3. fıkrasında; gümrük antreposunun, gümrük gözetimi altında bulunan eşyanın konulması amacıyla kurulan ve kuruluşunda aranılacak koşulları ve nitelikleri yönetmelikle belirlenen yer olduğu hükme bağlanmıştır.
640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinde; "a) Gümrük politikasının hazırlanmasına yardımcı olmak ve uygulamak; gümrük hizmetlerinin süratli, etkili, verimli, belirlenmiş standartlara uygun şekilde yürütülmesini sağlamak ve denetlemek... ç) Gümrük Kanunu, gümrük işlemleriyle ilgili diğer mevzuat ve uluslararası sözleşmelerin uygulanmasını sağlamak; gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma ilişkin iş ve işlemleri yürütmek; gümrük kontrolüne tabi kişi, eşya ve araçların muayene ve kontrolünü yapmak... e) Geçici depolama yerleri, antrepolar, ambarlar, lojistik merkezleri, tasfiyelik eşya depoları, mağazalar ve satış reyonları açılması ve işletilmesine izin vermek, işletmek, işlettirmek ve denetlemek; gümrük mevzuatına göre tasfiyelik hale gelen eşyanın tasfiye işlemlerini yürütmek. f) Gümrüklü yer ve sahalarda münhasıran, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesinde gerektiğinde ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak suretiyle kaçakçılığı önlemek, izlemek ve soruşturmak... ğ) Gümrüklü yer ve sahalarda koordinasyonu sağlamak ve kamu düzeninin bozulmasını önleyecek tedbirleri almak..." Gümrük ve Ticaret Bakanlığının görevleri arasında belirlenmiş ve bu Bakanlığa bağlı birimlere bu konuda tek tek görev bölüşümü yapılmış olup özellikle 7. maddenin 1. fıkrasının (c) bendinde; "Dahilde işleme, hariçte işleme, gümrük kontrolü altında işleme, geçici ithalat ve antrepo gümrük rejimleriyle ile ilgili taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar ve gümrük mevzuatı çerçevesinde düzenleme yapmak, izin vermek ve uygulamanın yürütülmesini sağlamak." Gümrükler Genel Müdürlüğünün, 15. maddenin 1. fıkrasının (ı) bendinde; "Geçici depolama yeri ve antrepo açılmasına ve işletilmesine izin vermek, buraları denetlemek, gerekli hallerde izni geri almak ve bu yerlere ilişkin usul ve esasları belirlemek." Tasfiye Hizmetleri Genel Müdürlüğünün, 16. maddenin 4. fıkrasında; "Gümrük ve Ticaret Müfettişleri, gümrük bölgesi içinde bulunan bütün nakil vasıtalarını, bunların yük ve eşyasını, personel ve yolcularını muayene etmeye, Bakanlığın denetimine tâbi gümrük ambar, antrepoları ve serbest bölgelerdeki mevcut mallar ile bunların kayıtlarını incelemeye, teftiş etmeye ve gerektiğinde Bakanlık ve Hazinenin haklarını koruyacak tedbirlerin alınmasını sağlayıcı önerilerde bulunmaya, acil ve gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Bakanlık ve Hazinenin haklarını koruyucu tedbirler almaya yetkilidir." hükmü ise Rehberlik ve Teftiş Başkanlığının görev, yetki ve sorumlulukları kapsamında yer almaktadır.
Yukarıda aktarılan 4458 sayılı Gümrük Kanununa dayanılarak hazırlanan Gümrük Yönetmeliğine gelince;
Gümrük Yönetmeliğinin 1. maddesinde, bu Yönetmeliğin amacının; 4458 sayılı Gümrük Kanununun yönetmelikle düzenlenmesini öngördüğü konuları düzenlemek ve uygulamaya yön verecek hususlara açıklık getirmek olduğu ve Yönetmeliğin, gümrük işlemlerine ilişkin usul ve esasları kapsadığı kurala bağlanmış olup 533. maddesinde, antrepo işleticileri tarafından uyulması zorunlu hususlar belirtilmiş ve ileri tekniğin meydana getirdiği aletleri ve cihazları sağlamaya, Müsteşarlık veya yetkili gümrük idaresi tarafından yapılacak gerekli diğer tavsiye ve istekleri yerine getirmeye mecbur oldukları, "Antrepolarda aranacak şart ve nitelikler" başlıklı 534. maddesinin 2.12.2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelikle değişik 1. fıkrasında; "Genel ve özel antrepo olarak kullanılacak kapalı ve/veya açık alanlarda Bakanlıkça aşağıdaki nitelik ve şartlar aranır. Ancak, antreponun özelliği nedeniyle veya antrepoya konacak eşyanın özel nitelik taşıması halinde bu şartların bir kısmı veya tümü aranmayabilir." kuralı getirildikten sonra 534. maddenin yine 2.12.2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelikle eklenen dava konusu (l) bendinde; "Ek-81/B’de sayılan özelliklere sahip kamera sistemi bulunması" gerektiği kuralı düzenlenmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, Gümrük Yönetmeliğine ekli Ek-81/B'de belirtilen özelliklere sahip kameranın, çok özellikli yerlerde kullanılan türden olup antrepolarda kullanımının zorunlu hale getirilmesine olanak bulunmadığı, zira hali hazırda kamera ve uzun süreli görüntü ve kayıt saklama sistemlerinin antrepolarda kullanılmakta olduğu, Yönetmelikte kullanımı zorunlu hale getirilen yeni sistem kameranın maliyeti çok yüksek olup ülkemize ithal eden firmanın tek olduğu ve fiyatta keyfiliğe gitmesinin muhtemel görüldüğü, kaçakçılıkla mücadele ve kamu yararı için önlem olarak getirilen bu yükümlülükle kamu otoritesinin amacı aşar ölçülülük ilkesinden uzaklaştığı iddialarıyla Gümrük Yönetmeliğinin 534. maddesinin 1. fıkrasına dava konusu Yönetmeliğin 16. maddesiyle eklenen (l) bendinin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Uyuşmazlık konusu düzenleme ile kamu yararının amaçlandığı, zira gümrüklü sahada davalı idareye tanınan yetkinin, tüm faaliyet alanlarında koruma, emniyet ve tedbiri gerektirdiği, özellikle kaçakçılıkla mücadelede tespiti gereken sesli ve görüntülü kayda sağlıklı bir biçimde ulaşılmasında yaşanan olumsuzlukların bertaraf edilmesinin standart ve gelişmiş ekipmanlarla sağlanabileceğinin kabulüyle davalı idarenin gözetim ve kontrolü altında bulunan gümrüklü eşyanın; depolandığı ve her türlü gümrük işlemlerine tabi tutulduğu antrepolara giriş-çıkışın dahi belli görevliler dışında yasak olduğu düzenlemesinin ışığında kaybolma, eksilme veya değiştirilme gibi kendi özelliğinden kaynaklanmayan ve zamana bağlı olmayan risklerin, teknik özellikleri bu Yönetmelik ekinde belirlenen düzeydeki araçlarla giderilmesinin üst hukuk normlarına aykırı bir yönünün bulunduğundan söz edilemeyeceği ve davacı şirketlerin aksi yöndeki iddialarına itibar edilmesine de olanak bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Öte yandan, sözü edilen Yönetmeliğin "Antrepolarda Bulunan Kamera Sistemleri" başlıklı Ek-81/B ekinde, 31.1.2015 tarih ve 20253 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelikle değişikliğe gidilmiş ve genel antrepolara kurulacak kamera sistemlerinde aranacak şartların, özel antrepolara kurulacak kamera sistemlerinde de aranmasıyla mevzuatın yürütülmesini uygulamaya tam olarak yansıtan antrepo sahası giriş-çıkış yerleri, antrepoda bulunan kapılar, eşya giriş-çıkışına elverişli yerler ile eşya muayene alanındaki kameraların özellikleri güçlendirilerek özel antrepolara tanınan istisnai uygulamadan vazgeçilmiş ve ileri teknolojik özellikleri taşıyan sesli görüntülü cihazlarla davalı idarenin gözetim, koruma ve denetleme olanakları, gümrüklü sahanın her yerinde her türlü olumsuz etkiden uzaklaştırılmak suretiyle arttırılmıştır.
Bu durumda, Anayasanın 124. maddesi uyarınca, idareler kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabileceklerine göre anayasal hükme dayalı olarak uyuşmazlığa yol açan Gümrük Yönetmeliğinin 534. maddesinin 1. fıkrasına 2.12.2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelikle eklenen dava konusu (l) bendinin; davalı idarenin gerçekleştirmek zorunda olduğu gümrük rejiminin gerektirdiği koruma ve gözetim tedbirleri kapsamı gereğince ilgili mevzuatla amaçlanan kamu yararına ve hukuka aykırı bir yönü bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Bakılan dava, 02/12/2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 16. maddesiyle Gümrük Yönetmeliğinin 534. maddesinin 1. fıkrasına eklenen (l) bendinin hukuka aykırı olduğundan bahisle iptali istemiyle açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE :
USUL YÖNÜNDEN :
İlgili Mevzuat :
4458 Gümrük Kanunu'nun 1. maddesinde; "Bu Kanunun amacı, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine giren ve çıkan eşyaya ve taşıt araçlarına uygulanacak gümrük kurallarını belirlemektir."
2. maddesinde; "Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi, Türkiye Cumhuriyeti topraklarını kapsar. Türkiye kara suları, iç suları ve hava sahası gümrük bölgesine dahildir. Bu Kanunda geçen Türkiye Gümrük Bölgesi ve Gümrük Bölgesi kavramları Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesini ifade eder.",
3. maddesinde; "...15. "Gümrük rejimi" deyimi, a) Serbest dolaşıma giriş rejimini, b) Transit rejimini, c) Gümrük antrepo rejimini, d) Dahilde işleme rejimini, ...",
66. maddesinde; "1.Eşyanın muayenesi, bunların gümrük idarelerince konulmasına izin verilen yerlerde veya antrepolarda yapılır. Bu yerler dışında da eşya muayenesi yapılmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.",
93. maddesinde; "1. Gümrük antrepo rejimi;
a) İthalat vergilerine ve ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmamış ve serbest dolaşıma girmemiş eşyanın,
b) Gümrük antreposuna alınması halinde ihracata ilişkin önlemlerden yararlanabilecek serbest dolaşımda bulunan eşyanın,
Bir gümrük antreposuna konulmasına ilişkin hükümleri belirler.
2. Antrepo işleticisi, gümrük antreposu işletmesine izin verilen kişidir.
Kullanıcı, eşyanın antrepo rejimi beyanında bulunan kişi veya bu kişinin hak ve yükümlülüklerinin devredildiği kişidir.
3. Gümrük antreposu, gümrük gözetimi altında bulunan eşyanın konulması amacıyla kurulan ve kuruluşunda aranılacak koşulları ve nitelikleri yönetmelikle belirlenen yerdir.
4. 1 inci fıkrada belirtilen eşyanın gümrük antreposu olmayan, ancak gümrük idaresince antrepo addedilen bir yere konularak antrepo rejimi hükümlerine tabi tutulabileceği haller, yönetmelikle belirlenir." hükümleri yer almaktadır.
Dava konusu işlem tarihinde yürürlükte olan 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinde; "a) Gümrük politikasının hazırlanmasına yardımcı olmak ve uygulamak; gümrük hizmetlerinin süratli, etkili, verimli, belirlenmiş standartlara uygun şekilde yürütülmesini sağlamak ve denetlemek...
ç) Gümrük Kanunu, gümrük işlemleriyle ilgili diğer mevzuat ve uluslararası sözleşmelerin uygulanmasını sağlamak; gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma ilişkin iş ve işlemleri yürütmek; gümrük kontrolüne tabi kişi, eşya ve araçların muayene ve kontrolünü yapmak...
e) Geçici depolama yerleri, antrepolar, ambarlar, lojistik merkezleri, tasfiyelik eşya depoları, mağazalar ve satış reyonları açılması ve işletilmesine izin vermek, işletmek, işlettirmek ve denetlemek; gümrük mevzuatına göre tasfiyelik hale gelen eşyanın tasfiye işlemlerini yürütmek.
f) Gümrüklü yer ve sahalarda münhasıran, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesinde gerektiğinde ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak suretiyle kaçakçılığı önlemek, izlemek ve soruşturmak,
ğ) Gümrüklü yer ve sahalarda koordinasyonu sağlamak ve kamu düzeninin bozulmasını önleyecek tedbirleri almak..."
7. maddenin 1. fıkrasının (c) bendinde; "Dahilde işleme, hariçte işleme, gümrük kontrolü altında işleme, geçici ithalat ve antrepo gümrük rejimleriyle ile ilgili taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar ve gümrük mevzuatı çerçevesinde düzenleme yapmak, izin vermek ve uygulamanın yürütülmesini sağlamak.",
15. maddenin 1. fıkrasının (ı) bendinde; "Geçici depolama yeri ve antrepo açılmasına ve işletilmesine izin vermek, buraları denetlemek, gerekli hallerde izni geri almak ve bu yerlere ilişkin usul ve esasları belirlemek.",
16. maddenin 4. fıkrasında; "Gümrük ve Ticaret Müfettişleri, gümrük bölgesi içinde bulunan bütün nakil vasıtalarını, bunların yük ve eşyasını, personel ve yolcularını muayene etmeye, Bakanlığın denetimine tâbi gümrük ambar, antrepoları ve serbest bölgelerdeki mevcut mallar ile bunların kayıtlarını incelemeye, teftiş etmeye ve gerektiğinde Bakanlık ve Hazinenin haklarını koruyacak tedbirlerin alınmasını sağlayıcı önerilerde bulunmaya, acil ve gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Bakanlık ve Hazinenin haklarını koruyucu tedbirler almaya yetkilidir." hükümleri yer almaktadır.
4458 sayılı Gümrük Kanunu'nun yönetmelikle düzenlenmesini öngördüğü konuları düzenlemek ve uygulamaya yön verecek hususlara açıklık getirmek amacıyla 07/10/2009 tarih ve 27369 mükerrer sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Gümrük Yönetmeliği'nin "Antrepo işleticileri tarafından uyulması zorunlu hususlar" başlıklı 533. maddesinde; "(1) Antrepo işleticileri;
a) Antrepo tesisat ve inşaatında, sonradan meydana gelecek arızaları tamir etmeye, gümrük haklarının emniyetle korunması ve hizmetlerin çabuk yapılması bakımından, Müsteşarlıkça zamanla gerekli görülen tesis ve değişiklikleri yapmaya ve ileri tekniğin meydana getirdiği aletleri ve cihazları sağlamaya; izin alınmadıkça varolan tesisleri hiç bir suretle değiştirmemeye, genişletmemeye veya azaltmamaya, ...
f) Müsteşarlık veya yetkili gümrük idaresi tarafından yapılacak gerekli diğer tavsiye ve istekleri yerine getirmeye mecburdurlar." düzenlemesi yer almaktadır.
"Antrepolarda aranacak şart ve nitelikler" başlıklı 534. maddesinde; 02/12/2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelikle değişik 1. fıkrasında; "Genel ve özel antrepo olarak kullanılacak kapalı ve/veya açık alanlarda Bakanlıkça aşağıdaki nitelik ve şartlar aranır. Ancak, antreponun özelliği nedeniyle veya antrepoya konacak eşyanın özel nitelik taşıması halinde bu şartların bir kısmı veya tümü aranmayabilir." dava konusu (l) bendinde ise; "Ek-81/B’de sayılan özelliklere sahip kamera sistemi bulunması" düzenlemesi getirilmiştir.
Gümrük Yönetmeliğinin 534. maddesinin 1. fıkrasında 01/8/2017 tarih ve 30141 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile "Genel ve özel antrepo olarak kullanılacak kapalı ve/veya açık alanlarda Ek-80’in “II. ANTREPOLARDA ARANACAK ŞART VE NİTELİKLER” bölümünde belirtilen koşullar aranır." şeklinde yeniden düzenlenmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Gümrük Yönetmeliğinin 534. Maddesinin 1. Fıkrasına Eklenen Dava Konusu (l) Bendinin İncelenmesi:
Dava konusu düzenleme ile antrepolarda aranacak şart ve nitelikler arasına özellikleri ek-81/B'de sayılan kamera sistemi bulunması kuralının getirildiği görülmektedir.
Yukarıda hükümlerine yer verilen mevzuatın birlikte değerlendirilmesinden, davalı idarenin açma ve işletme izni verdiği gümrük antrepolarının, gümrük gözetimi altında bulunan eşyanın konulması amacıyla kurulan ve kuruluşunda aranılacak koşulları ve nitelikleri yönetmelikle belirlenen yerler olduğu, eşyanın muhafazası ve gümrük gözetiminin tam ve eksiksiz olarak yerine getirilebilmesi amacıyla davalı idare tarafından gerekli tedbirlerin alınmasının zaruri olduğu ve idarenin bu yöndeki taleplerinin antrepo işleticileri tarafından yerine getirilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.
Gümrük Kanunu ve Gümrük Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri ile belirlenmiş kendine özgü niteliği ve önemi bulunan antrepolardaki eşyanın muhafazası ve gümrük gözetiminin sağlanması, özellikle kaçakçılıkla mücadele edilebilmesi amacıyla tespiti gereken sesli ve görüntülü kayda ulaşılması ve antrepolarda yaşanan kaybolma, eksilme veya değiştirilme gibi olumsuzluklara yönelik caydırıcılığın arttırılması, eşyanın tabi olduğu gümrük rejiminin gerektirdiği denetim görevinin yerine getirilmesini teminen davalı idarece teknik özellikleri belirlenen kamera sistemi bulundurulması zorunluluğunun getirilmesinde kamu yararına, üst hukuk normlarına, usul ve hukuka aykırı bir yön bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen … TL vekâlet ücretinin davacılardan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacılara iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 10/12/2020 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
