Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2016/5878
Karar No: 2021/742
Karar Tarihi: 09.02.2021

Danıştay 8. Daire 2016/5878 Esas 2021/742 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/5878
Karar No : 2021/742


Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : … Üniversitesi Rektörlüğü- …
Vekili : Av. …

Karşı Taraf (Davacılar) : 1- … 2- …
3- … 4- …
5- … 6- …
7- … 8- …
9- …. 10- …
11- … 12- …
13- … 14- …
15- … 16- …
17- … 18- …
19- … 20- …
21- … 22- …
23- … 24- …
25- … 26- …
27- … 28- …
29- … 30- …
31- … 32- …
33- … 34- …
35- … 36- …
37- … 38- …
39- … 40- …
41- … 42- …
43- … 44- …
45- … 46- …
47- … 48- …
Vekili : Av. …

İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının iptale dair kısmının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.

Danıştay Tetkik Hakimi : …

Düşüncesi : İstemin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosu'nun … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilen Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Acil Servis Yönergesi'nin çalışma düzeni ve nöbetler ile ilgili hükmünü içeren 4. maddesinin 3. bendi ile bu Yönerge dayanak alınarak acil servis görevlendirmeleri yapılmasına ilişkin Tıp Fakültesi Yönetim Kurulu'nun … tarih ve … sayılı kararın iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, dava konusu Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosu'nun … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilen Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Acil Servis Yönergesi'nin çalışma düzeni ve nöbetler ile ilgili hükmünü içeren 4. maddesinin 3. bendinin aralarında bu davadaki davacıların da bulunduğu öğretim üyeleri tarafından Mahkemenin … esasına kayıtlı davada, dava konusu yapıldığının anlaşıldığı, bu davanın da konusunu teşkil eden söz konusu işlemin iptali istemiyle açılan dava ile tarafları, sebebi ve konusu aynı olduğu anlaşılan bu davanın Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosu'nun … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilen Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Acil Servis Yönergesi'nin 4. maddesinin 3. bendi yönünden esasının derdestlik nedeniyle incelenme olanağı bulunmadığı bu nedenle davanın bu kısmının incelemeksizin reddine; Tıp Fakültesi Yönetim Kurulu'nun … tarih ve … sayılı acil servis görevlendirmelerine ilişkin kararına ilişkin kısmı yönünden, dava konusu Tıp Fakültesi Yönetim Kurulu kararı ile davacılar ( …, …, …, …, …,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,….,…,…,…,…,…,)'un haklarında herhangi bir görevlendirme bulunmadığının anlaşıldığı, adı geçen davacıların menfaatinin zarar görmesi ve bu davacılar yönünden hukuki bir sonuç doğurması söz konusu olmadığından, Tıp Fakültesi Yönetim Kurulu'nun acil servis görevlendirmelerine ilişkin işlemin iptali isteminde adı geçen davacıların ehliyetinin bulunmadığı sonucuna varılarak davanın bu kısmı yönünden ehliyet yönünden reddine; dava konusu Tıp Fakültesi Yönetim Kurulu kararı ile
acil serviste görevlendirilen diğer davacılar (…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,…,) yönünde ise; dava konusu Tıp Fakültesi Yönetim Kurulu'nun … tarih ve … sayılı acil servis görevlendirmelerine ilişkin kararının dayanağı olan Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Acil Servis Yönergesi'nin çalışma düzeni ve nöbetler ile ilgili hükmünü içeren 4. maddesinin 3. bendinin Mahkemenin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararı ile iptal edilmiş olması nedeniyle bu yönergenin söz konusu maddesi dayanak alınarak acil servis görevlendirmeleri yapılmasına ilişkin Tıp Fakültesi Yönetim Kurulunun … tarih ve … sayılı kararın dayanağı kalmadığından dava konusu işlemde sebep unsuru yönünden hukuka uygunluğunun bulunmadığı sonucuna varılarak dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
18/10/1982 tarih ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 17. maddesinde; ''Herkes, yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahiptir.'', 42. maddesinde; "Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tesbit edilir ve düzenlenir. ... Eğitim ve öğretim kurumlarında sadece eğitim, öğretim, araştırma ve inceleme ile ilgili faaliyetler yürütülür. Bu faaliyetler her ne suretle olursa olsun engellenemez." ve 56. maddesinde; ''Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir.'' hükümlerine yer verilmiştir.
04/11/1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun, 3. maddesinin j bendinde; "Uygulama ve Araştırma Merkezi: Yükseköğretim kurumlarında eğitim öğretimin desteklenmesi amacıyla çeşitli alanların uygulama ihtiyacı ve bazı meslek dallarının hazırlık ve destek faaliyetleri için eğitim - öğretim, uygulama ve araştırmaların sürdürüldüğü bir yükseköğretim kurumudur.", 4. maddesinin c bendinde; "Yükseköğretim kurumları olarak yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak, bilgi ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkınmaya destek olmak, yurt içi ve yurt dışı kurumlarla işbirliği yapmak suretiyle bilim dünyasının seçkin bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye katkıda bulunmaktır.", 22. maddesinde; "a) Yükseköğretim kurumlarında ve bu kanundaki amaç ve ilkelere uygun biçimde önlisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde eğitim - öğretim ve uygulamalı çalışmalar yapmak ve yaptırmak, proje hazırlıklarını ve seminerleri yönetmek, b) Yükseköğretim kurumlarında, bilimsel araştırmalar ve yayımlar yapmak, c) İlgili birim başkanlığınca düzenlenecek programa göre, belirli günlerde öğrencileri kabul ederek, onlara gerekli konularda yardım etmek, bu kanundaki amaç ve ana ilkeler doğrultusunda yol göstermek ve rehberlik etmek, d) Yetkili organlarca verilecek görevleri yerine getirmek, e) Bu kanunla verilen diğer görevleri yapmaktır." hükümleri yer almaktadır.

11/04/1928 tarih ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun'un 1. maddesinde; ''Türkiye Cumhuriyeti dahilinde tababet icra ve her hangi surette olursa olsun hasta tedavi edebilmek için tıp fakültesinden diploma sahibi olmak şarttır.'', 8. maddesinde; "Türkiye'de icrayı tababet için bu kanunda gösterilen vasıfları haiz olanlar umumi surette hastalıkları tedavi hakkını haizdirler..." hükümlerini içerdiği görülmektedir.
07/05/1987 tarih ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu'nun 1. maddesinde; ''Bu Kanunun amacı; sağlık hizmetleri ile ilgili temel esasları düzenlemektir.'', 3. maddesinde; ''... Sağlık kurum ve kuruluşları coğrafik ve fonksiyonel hizmet alanları, verecekleri hizmetler, yönetim, hizmet ilişki ve bağlantıları gibi konularda tespit edilen esaslara uymak ve verilen görevleri yapmakla yükümlüdürler.'', 9. maddesinde; ''Bütün kamu ve özel sağlık kuruluşlarının tesis, hizmet, personel kıstaslarını belirlemeye, sağlık kurum ve kuruluşlarını sınıflandırmaya ve sınıflarının değiştirilmesine, sağlık kuruluşlarının amaca uygun olarak teşkilatlanmalarına, sağlık hizmet zinciri oluşturulmasına, hizmet içi eğitim usul ve esasları ile sağlık kurum ve kuruluşlarının koordineli çalışma ve hizmet standartlarının tespit ve denetimi ile bu Kanunla ilgili diğer hususlar Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca, çıkarılacak yönetmelikle tespit edilir.'' hükümlerinin yer aldığı görülmektedir.
11/05/2000 tarihli ve 24046 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği'nin 4. maddesinde; "Acil Sağlık Hizmeti; acil hastalık ve yaralanma hallerinde, konusunda özel eğitim almış ekipler tarafından, tıbbi araç ve gereç desteği ile olay yerinde, nakil sırasında, sağlık kurum ve kuruluşlarında sunulan tüm sağlık hizmetleri...", 15. maddesinde; "Acil servislerde kaliteli ve itinalı hizmet sunumunun sağlanması için; a)Bu birimler fiziki altyapı, insan gücü, tıbbi cihaz, donanım, lüzumlu ilaç, serum, sarf malzemesi ve ambulans hizmetleri yönünden hiçbir aksaklığa meydan verilmeyecek ve hizmetin 24 saat kesintisiz sunulmasını sağlayacak şekilde yapılandırılır. Hastane acil servisi için organizasyon planı yazılı olarak hazırlanır ve acil servisin faaliyetleri bu yazılı plan çerçevesinde yürütülür...'' düzenlemesi bulunmaktadır.
13/01/1983 tarihli ve 17927 mükerrer sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği'nin 5. maddesinin (e) bendinde; "Eğitim ve araştırma hastaneleri: Öğretim, eğitim ve araştırma yapılan uzman ve yan dal uzmanların yetiştirildiği genel ve özel dal sağlık kurumlarıdır.", 14. maddesinde; ''Acil hizmetleri, acil polikliniği veya acil servisi, bunlar yoksa nöbetçi tabibi tarafından yürütülür. Bu hizmetler 24 süre saat süre ile kesiksiz olarak yürütülür.'' 42. maddesinde; "Nöbet hizmetleri evde nöbet, normal, acil, branş nöbeti olarak dört şekilde yürütülür. Acil ve branş nöbetlerinin hangi hallerde tutulacağı hastanenin türüne, iş durumuna, personel mevcuduna, hizmetin gereklerine göre baştabib tarafından tesbit edilir. Eğitim Hastanelerinde de uzman ve uzmanlık eğitimi görenlerden kimlerin hangi nöbete gireceklerini ve ne nöbeti tutacaklarını da baştabib tesbit eder.'' hükümleri bulunmaktadır.

14/09/2012 tarihli ve 28411 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi Yönetmeliği'nin 5. maddesinde Merkezin amacının, merkeze başvuran acil ve diğer hastalara ayakta veya yatırılarak çağdaş sağlık hizmeti sunmak, tıp ve sağlık personeli yetiştirmek bilimsel eğitim - öğretim, araştırma ve uygulama yapmak amacıyla başta Tıp Fakültesi olmak üzere Üniversitenin sağlık hizmetleri ile ilgili alanlarda eğitim - öğretim veren fakülte, enstitü, yüksekokul, uygulama ve araştırma merkezileri ve diğer kurumlarla işbirliği yapmak, eğitim ve sağlık hizmetlerinin verimliliği ve niteliğini artırmak, tıbbi araştırma ve uygulamaların en üst düzeyde gerçekleşmesi için bilimsel araştırma koşullarını hazırlamak olduğu belirtilmektedir.
16/10/2009 tarihli ve 27378 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Sağlık Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ'inin 2. maddesinde; ''Bu tebliğ Sağlık Bakanlığına, üniversitelere, belediyelere ve diğer kamu kuruluşlarına ait, bünyesinde acil sağlık hizmeti verilen tüm yataklı sağlık tesisleri ile buralarda görev yapan personeli kapsar.'', 11. maddesinde; ''Acil servislerde var ise acil tıp uzmanı, bulunmaması halinde baştabibin görevlendireceği bir baştabip yardımcısı veya bir uzman tabip ya da bir tabip acil servis sorumlu tabibi olarak görev yapar. Yeterli sayıda acil tıp uzmanı bulunan sağlık tesislerinde acil servise başvura vakaların, bu uzmanların denetim ve sorumluluğunda değerlendirilmesi gerekir.'', 12. maddesi 1. fıkrasında ''Acil servis hizmetlerinin, yeterli sayıda uzman tabip bulunması halinde uzman düzeyinde, sayının yetersiz olması durumunda bir uzman tabibin denetim ve sorumluluğunda tabip tarafından verilmesi esastır.'' aynı maddenin 7. fıkrasında ''Uzman tabip sayısının yetersiz olması ve her bir branş için müstakil acil branş nöbeti düzenlenememesi halinde, sağlık tesisi bünyesindeki mevcut klinisyen uzman tabipler arasında dahili branş acil havuz nöbeti ve cerrahi branş acil havuz nöbeti düzenlenir. Dahili ve cerrahi branş acil havuz nöbeti düzenlenebilmesi için, tüm dahili ve cerrahi klinisyen branşların her ikisinde de 6 ve üzeri sayıda uzman tabip bulunması gerekir. '' hükümlerini içermektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden, Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosu'nun … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilen Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Acil Servis Yönergesi'nin çalışma düzeni ve nöbetler ile ilgili hükmünü içeren 4. maddesinin 3. bendinin iptali ile … tarih ve … sayılı acil servis görevlendirmelerine ilişkin kararın iptali istemiyle görülmekte olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

Kararın temyize konu kısmen iptal kısmının incelenmesi;
Uyuşmazlıkta, dava konusu edilen Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Acil Servis Yönergesi'nin çalışma düzeni ve nöbetler ile ilgili hükmünü içeren 4. maddesinin 3. bendi ile acil servis görevlendirmelerine ilişkin işlemin iptali istemiyle daha önce
… İdare Mahkemesi'nde dava açıldığı, dava sonucunda anılan Mahkemenin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına dayanılarak bakılmakta olan kararın verildiği anlaşılmış olup, söz konusu karar temyiz incelemesi sonucu Dairemizin 09/02/2021 tarih E:2016/5877, K:2021/739 sayılı kararıyla bozulmuştur.
Bu durumda, Dairemizin bozma kararı göz önüne alınarak yeniden bir karar verilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle; … İdare Mahkemesinin temyize konu kararının iptaline dair kısmının bozulmasına, bozulan kısım yönünden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 09/02/2021 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi