Abaküs Yazılım
İdare Dava Daireleri Kurulu
Esas No: 2020/1131
Karar No: 2021/284
Karar Tarihi: 15.02.2021

Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2020/1131 Esas 2021/284 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/1131
Karar No : 2021/284

TEMYİZ EDEN (DAVALILAR) : 1- ... Başkanlığı
VEKİLİ: Av. ...
2- ... Başkanlığı
VEKİLİ: Av. ...
DİĞER DAVALI : ...
VEKİLİ : ...
KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Birliği
VEKİLİ : Av. ...

İSTEMİN KONUSU : Danıştay Sekizinci Dairesinin 25/11/2019 tarih ve E:2019/5158, K:2019/10683 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: 2010 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun 139. sayfasında yer alan Süleyman Demirel Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Mühendislik Bölümlerine öğrenci alınacağına dair duyuru ile Süleyman Demirel Üniversitesi Teknoloji Fakültesi bünyesinde mühendislik fakülteleri açılacağına dair 31/03/2010 tarihli YÖK Yürütme Kurulu kararı ve bu işlemlerin dayanağı olan 13/11/2009 tarih ve 27405 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2009/15546 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının iptali istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Sekizinci Dairesinin 25/11/2019 tarih ve E:2019/5158, K:2019/10683 sayılı kararıyla; Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 07/12/2016 tarih ve E:2014/3219, K:2016/3317 sayılı bozma kararına uyularak; bozulan kısım açısından;
2010 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun "Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları"na yer verilen Tablo 4'de, Süleyman Demirel Üniversitesi bünyesinde kurulan Teknoloji Fakültelerinin mühendislik bölümlerine mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları (M.T.O.K) mezunlarının YGS-1 puanı ile genel lise mezunlarının ise MF-4 puanı ile girecekleri; aynı Üniversite bünyesinde bulunan Mühendislik Fakültesinin mühendislik bölümlerine ise MF-4 puanı ile öğrenci alınacağının ifade edildiği,
2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) içinde Yüksek Öğretime Giriş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavlarının (LYS) uygulandığı, YGS'nin ÖSYS'nin ilk aşamasını oluşturduğu, YGS puanı tutan adayların ÖSYS'nin ikinci aşaması olan LYS'ye girmeden bir yüksek öğretim programını tercih etmeye hak kazandığı, MF-4 puanı ile öğrenci alan bir fakülteye giriş hakkının kazanılabilmesi için ise öncelikle adayların YGS'ye ardından da LYS'e girmeleri gerektiği,
Davalı idarelerin savunmalarında, teknoloji fakültelerinin diğer mühendislik fakülteleri gibi mühendis yetiştirmek üzere kurulduğu; teknoloji fakülteleri ile mühendislik fakültelerinin eğitim-öğretim, metot ve kapsam bakımından esasta eşdeğer eğitim verdiklerinin ifade edildiği öte yandan, Yükseköğretim Yürütme Kurulunca, teknoloji fakültesi ve mühendislik fakültesi bünyesinde yer alan aynı isimli mühendislik programlarının birbiri ile eşdeğer olduğuna ve teknoloji fakültelerinin mühendislik programlarından mezun olanların ilgili dalın mühendis unvanını kullanacaklarına karar verildiği,
Mühendislik fakülteleri ile teknoloji fakültelerinin eşdeğer eğitim kurumları olduğu ve her iki fakültenin de mühendis yetiştirdiği hususları dikkate alındığında, sözü edilen eğitim kurumlarına girecek olanların eşit koşullara tabi tutulması gerektiği halde, bu eğitim kurumlarına girecek adaylar için neden farklı giriş koşullarının kabul edildiğinin davalı idareler tarafından izah edilemediği gibi aynı statüye girecekler açısından farklı düzenleme yapılmasının eşitlik ilkesine de aykırılık oluşturacağı,
Nitekim mühendislik eğitimine farklı puan türünden girişin aslında doğru ve hukuka uygun olmadığının idarenin de farkında olduğu ve bu nedenle YGS-1 puanı ile gireceklerin bir yıl intibak programlarına alınmaları veya intibak programından muaf olacaklar için muafiyet sınavına girerek bu sınavda başarılı olmalarının gerekli görüldüğü,
Davalı idarelerce, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının müfredatı itibarıyla bu lise mezunlarının LYS sınavlarında başarılı olamadığı, bu nedenle söz konusu lise mezunları yönünden YGS-1 puanı ile öğrenci alımı yoluna gidildiği belirtilmekte ise de, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının müfredatında bir değişiklik öngörülmeden bu yönde bir düzenleme yapılmasının hukuken kabul edilebilir bir yönü bulunmadığı,
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olanların üniversiteye girebilmelerinin 2547 sayılı Kanunun bir gereği olduğu, ancak bu sağlanırken, eğitim sisteminin örgütleniş biçimindeki bütünlüğün bozulmaması, yapılacak düzenlemelerin alan/bölüm, mesleki eğitim, genel lise eğitimi gibi ayrımları geçersiz kılacak nitelikte olmaması gerektiği,
Konu bu açıdan değerlendirildiğinde, aynı statüye girecekler açısından farklı düzenleme yapılmasının eğitim sisteminin örgütleniş biçimindeki bütünlüğün bozulmasına yol açacağı,
Öte yandan, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun "Yükseköğretime Giriş" başlıklı 45. maddesinin (e) bendinde yer alan, "Mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler istedikleri takdirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna en yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi mesleki ve teknik eğitim bölgesi içinde yer alan veya bölgesi dışındaki meslek yüksekokullarına sınavsız olarak yerleştirilebilirler. Sınavsız olarak meslek yüksekokullarına devam ederek mezun olan öğrencilerin yüzde onundan az olmamak üzere ayrılacak kontenjanlara göre alanlarındaki lisans programlarına dikey geçiş yapmaları sağlanır." yolundaki hüküm nedeniyle mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından mezun olan öğrencilere lisans programına girişte ayrı bir olanağın da zaten sağlandığı,
Bu nedenle, teknoloji fakültelerine girişte, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları mezunlarının YGS-1 puanı ile alınmasına ilişkin Kılavuz hükmünde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle teknoloji fakültelerine girişte, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları mezunlarının YGS-1 puanı ile alınmasına ilişkin Kılavuz hükmünün iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI : Davalı idarelerden Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrencilerin teknoloji fakültelerine girişte farklı puan türlerine tabi tutulmasında eşitlik ilkesine aykırılık bulunmadığı, mevzuatın Bakanlar Kuruluna verdiği yetkiye dayanılarak ve bilimsel raporlar ile ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri esas alınarak tesis edilen dava konusu işlemlerde hizmet gereklerine ve kamu yararına aykırılık bulunmadığı ileri sürülmektedir.
Davalı idarelerden Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından, her öğretim yılına ait olarak yükseköğretim kurumlarına öğrenci yerleştirilmesine ilişkin hazırlanan kılavuzların 2547 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu'nda görüşüldüğü, basımı, dağıtımı ve uygulanmasının karara bağlandığı, bu itibarla Teknoloji Fakültesi bünyesinde Mühendislik bölümü açılmasına ilişkin Yükseköğretim Kurulu ile konuya ilişkin Bakanlar Kurulu kararlarıyla, söz konusu fakülteye öğrenci alınacağına dair duyuru ile ilgili iptal taleplerinin kurumlarıyla bir ilgisinin bulunmadığı, dava konusu duyuruda herhangi bir hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'ÜN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinin ikinci fıkrasında, Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulmasının;
"a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
c)Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması" sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkün olduğu belirtilmiş; dördüncü fıkrasında, "Danıştayın ilk derece mahkemesi olarak baktığı davaların temyizen incelenmesinde bu madde ile ısrar hariç 50. madde hükümleri kıyasen uygulanır." denilmiş; 50. maddesinin dördüncü fıkrasında ise Danıştayın bozma kararına uyulduğu takdirde, bu kararın temyiz incelemesinin, bozma kararına uygunlukla sınırlı olarak yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Danıştay Sekizinci Dairesinin temyize konu kararı; Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 07/12/2016 tarih ve E:2014/3219, K:2016/3317 sayılı bozma kararında belirtilen gerekçeler gözönüne alınarak verilmiş bir karar olduğundan, usul ve hukuka uygun bulunmakta ve bozulmasını gerektirecek bir hukuka aykırılık taşımamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarelerden Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının temyiz istemlerinin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki Danıştay Sekizinci Dairesi'nin 25/11/2019 tarih ve E:2019/5158, K:2019/10683 sayılı kararının ONANMASINA,
3. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 15/02/2021 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi