
Esas No: 2019/13760
Karar No: 2021/1996
Karar Tarihi: 17.02.2021
Danıştay 6. Daire 2019/13760 Esas 2021/1996 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2019/13760
Karar No : 2021/1996
DAVACI : … Mühendisleri Odası
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı/…
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri …
DAVANIN KONUSU : 02/03/2019 tarih ve 30702 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğin 6. maddesinin 2. fıkrasının ve 7. maddesinin 8. fıkrasının iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI : Davacı tarafından, inşaatın yapım sürecinde jeoloji mühendislerinin de yer aldığı, bu sebeple jeoloji mühendislerinin şantiye şefi olarak görev alabilmesi gerektiği, fenni mesuliyetin uzmanlık alanına göre mühendislerce üstlenileceği, DSİ Genel Müdürlüğünün Temel Sondaj ve Enjeksiyon İşleri Teknik Şartnamesine göre temel sondaj ve enjeksiyon işlerinde yer bilimcinin görev alması gerektiğinin düzenlendiği, benzeri düzenlemenin Karayolları Genel Müdürlüğünün şartnamelerinde de yer aldığı, kazık ve zemin akraj imalatları, kazı işlerinde jet-grout, zemin sıkıştırma ve benzeri zemin işleri ile kayadan oyma depo işlerinin jeoloji mühendislerinin görev alanı kapsamına girdiği ileri sürülmektedir.
DAVALININ SAVUNMASI : Davalı tarafından, jeoloji mühendislerinin faaliyet alanının şantiye şefliği ile ilgili konularda olmadığı, sektörde istikrar kazanmış, bilimsel ve teknik uygulamanın Yönetmelik hükmüne yansıtıldığı, jeoloji mühendislerinin görevlerinin inşaatın yapım aşamasından önceki işlemlere yönelik olduğu, dava konusu Yönetmeliğin yapı ruhsatı alınması gereken yapılara yönelik olduğu, yapı ruhsatı alınmasını gerektirmeyen yapılarda şantiye şefi bulunuldurulması zorunluluğu bulunmadığı, dava konusu düzenlemenin DSİ ve Karayolları Genel Müdürlüğünün şartnamelerine ilişkin konularla ilgili olmayıp bu şartnamelerdeki yapıların yapı ruhsatına tabi olmadığı, 7.maddenin 8. fıkrasındaki işlerin inşaat mühendisinin görev alanında olduğu, dava konusu düzenlemelerde hukuka aykırılık bulunmadığı savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ … DÜŞÜNCESİ : 3194 sayılı Kanunun 44. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, "Her türlü inşaat ve tesisat dahil yapım işlerine dair yapı müteahhitlerinin yetki belgelendirilmesi işlemlerine; yapı müteahhitlerinin iş gruplarına, ihtisaslaşmalarına ve yüklenilecek işin büyüklüğüne göre sınıflandırılmasına ve bunların sahip olmaları gereken asgari eğitim, iş tecrübesi, teknik donanımı ve kapasitesi, mali durumu, idari yapısı ve personel şartları ile niteliklerine; yapı müteahhitlerinin faaliyetlerinin denetlenmesine, kayıtlarının tutulmasına ve değerlendirilmesine; mimar ve mühendis unvanlı şantiye şefi çalıştırılması mecburi ve yapı müteahhidi olmaksızın da yapılması mümkün olan yapılara; şantiye şeflerine, yapım ve denetim işlerinde istihdam edilecek fen adamlarına ve yetki belgeli ustalara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar, Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Mesleki Yeterlilik Kurumu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin görüşleri alınarak, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." hükmü yer almaktadır. Bu hükme dayanılarak Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik çıkarılmıştır.
Davacı tarafından davaya konu Yönetmelik hükümlerinin iptal nedeni olarak, jeoloji mühendislerinden şantiye şefi olabileceği halde jeoloji mühendislerinin şantiye şefi olmasının önüne geçildiği ileri sürülmektedir.
Davalı idarece, şantiye şefinin hangi mühendislik dallarından olabileceği konusunda mevzuat hükümleri ile düzenleme yapabileceği kuşkusuzdur.
Jeoloji mühendisleri; maden, içme ve kullanma amaçlı yeraltı ve yerüstü suları, su buharı, petrol ve benzeri doğal kaynakların araştırılması, bulunması ve işletilmesinin her aşamasında mesleki yetki ve sorumluluk sınırlarının belirlenmesi için gerekli bilimsel, teknik ve hukuksal çalışmaları yapmak; doğal kaynakların aranması, bulunması, işletilmesi, üretimi ve kalitesinin artırılması ve bu etkinlikler nedeniyle oluşacak çevre sorunları konularında her türlü çalışmayı yapmak, mühendislik yapılarının yer ve güzergah seçimi, temel jeolojik ve jeoteknik etütlerinin yapılması, yeraltı araştırmalarının programlanması gibi mesleği ilgilendiren konulardaki teknik hizmet esaslarının belirlenmesinde her türlü çalışmayı yapmak, inşaat faaliyeti öncesi, toprak, kaya, su ve diğer doğal koşulların uygunluğunu değerlendirmek, saha seçimine yardımcı olmak için jeolojik haritaları ve hava fotoğraflarını incelemek, binaların yerleşimi, yamaçların ve dolguların stabilitesi, toprak kaymalarının ve depremlerin olası etkileri hakkında öneriler, raporlar hazırlamak, inşaat mühendisleri tarafından verilen bulguları veya raporları değerlendirmek, arazi ıslahı, su ve hava kirliliği ile sürdürülebilirlik sorunlarına çözümler üretmek, malzeme planları dahil olmak üzere inşaat planlarının ve maliyet tahminlerinin hazırlanmasında yardımcı olmak, maden arama, madencilik ve fizibilite çalışmalarını planlayıp yönetmek, maden yataklarının araştırılması, rezerv durumunun belirlenmesi ve işletilmesi süreçlerinde yer almak, arızalı madencilik ekipmanını onarmak, yer üstünden ve yer altından elde edilen fosillerin kimyasal analizini yapmak, baraj, havaalanı, karayolu ve demiryollarının yapılacağı yerlerin en uygun jeolojik özelliklere göre seçilmesini sağlamak, jeotermal enerji kaynaklarını araştırmak ve işletilmesini sağlamak, sondaj çalışmasında bulunmak, numunelerin alınıp laboratuvarlarda değerlendirme ve raporlamasını yapmak hizmetlerini yürütürler.
Jeoloji mühendislerinin eğitim alanları itibariyle binanın yapım aşamasından önceki yapının yerleştirileceği alanın yapısı ve yapının yapımına uygun olup olmadığını inceleme sürecine ilişkin olduğu, yapının yapımı ile ilgili alanlarda görev almalarının ve şantiye şefi olarak belirlenmelerinin uygun olmayacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğin 7. maddesinin 8.fıkrasında yer alan "Palplanş, kazık, zemin ankrajı, deprem yalıtımı ve benzeri temel sistemleri ve iksa yapıları ile kazı işlerinde, jet-grout, zemin sıkıştırma ve benzeri zemin iyileştirme işlerinde, yıkım işlerinde, kayadan oyma depo işlerinde, ayaklı su depoları işlerinde, deprem yalıtımlı bina işlerinde, ardgermeli-öngermeli yapı elemanı içeren bina işlerinde münhasıran inşaat mühendisi unvanlı şantiye şefi bulundurulması zorunludur." hükmüyle belirlenen işlerin jeoloji mühendsilerinin çalışma alanında olduğu iddia edilmektedir.
Temel tasarımı ile zemin temel-yapı etkileşiminin irdelenmesinde kullanılacak zemin özellikleri ve zemin parametrelerinin tayini için yapı alanı ve çevresinde zemin ve yeraltı suyu ile ilgili verilerin toplanması amacıyla arazide ve laboratuarda yapılacak gözlem, inceleme ve deneyler ile gerekirse sondaja dayalı çok disiplinli etüdlerdir. Bunlara ilişkin raporların jeoloji mühendislerince hazırlanması doğaldır. Ancak dava konusu Yönetmelik yapı denetiminde, yapı ruhsatı almak için yapılan başvuruya eklenmesi zorunlu olan jeoteknik raporu, hazırlayıcı bir işlem olarak kabul ederek, temel sisteminin bu rapora uygunluğunun denetimini öngörmüştür. Jeoteknik raporuyla birlikte yapı statiği, yapı hesabı ve projenin denetimi gibi mühendislik hizmeti ağırlıkta olan işlerde inşaat mühendislerine görev verilmesinde jeoloji mühendislerinin denetçi mühendis olarak kabul edilmemesinde hukuka ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmamıştır.
Dava konusu Yönetmelik inşaat mühendislerinin bulundurulmasını zorunlu kılmakla birlikte jeoloji mühendislerinin görev almasını engellemediği, Yönetmelik'te yer verilen işlerde jeoloji mühendislerinin yer alacağı ancak yapı ruhsatının alınmasından sonraki aşama olan yapının inşasında şantiye şefi olarak özelikle inşaat mühendislerinin görevlendirilmesine ilişkin hükmün hukuka aykırı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu itibarla davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI DANIŞTAY SAVCISI … DÜŞÜNCESİ : Dava, 02/03/2019 tarihli, 30702 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğinin 6. maddesinin 2. fıkrasının ve 7. maddesinin 8. fıkrasının iptali istemiyle bakılmakta olan dava açılmıştır.
3194 sayılı İmar Kanununun 44. maddesinin 5940 sayılı Yasanın 3. maddesiyle değişik (I) numaralı fıkrasının (e) bendinde: "Her türlü inşaat ve tesisat dahil yapım işlerine dair yapı müteahhitlerinin yetki belgelendirilmesi işlemlerine; yapı müteahhitlerinin iş gruplarına, ihtisaslaşmalarına ve yüklenilecek işin büyüklüğüne göre sınıflandırılmasına ve bunların sahip olmaları gereken asgari eğitim, iş tecrübesi, teknik donanımı ve kapasitesi, mali durumu, idari yapısı ve personel şartları ile niteliklerine; yapı müteahhitlerinin faaliyetlerinin denetlenmesine, kayıtlarının tutulmasına ve değerlendirilmesine; mimar ve mühendis unvanlı şantiye şefi çalıştırılması mecburi ve yapı müteahhidi olmaksızın da yapılması mümkün olan yapılara; şantiye şeflerine, yapım ve denetim işlerinde istihdam edilecek fen adamlarına ve yetki belgeli ustalara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar, Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Mesleki Yeterlilik Kurumu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin görüşleri alınarak Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." hükmü yer almıştır
Anılan Yasa hükmüne dayanılarak 16.12.2010 günlü, 27787 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yapı Müteahhitlerinin Kayıtları ile Şantiye Şefleri ve Yetki Belgeli Ustalar Hakkında Yönetmelikle şantiye şefleri hakkında düzenleme yapılmış, bu Yönetmelik 02/03/2019 tarih ve 30702 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yapı Müteahhitlerinin Sınıflandırılması ve Kayıtlarının Tutulması Hakkında Yönetmeliğin 29. Maddesiyle yürürlükten kaldırılmış, aynı gün Resmi Gazetede yayımlanan, plân, fen, sanat, sağlık, çevre şartlarına ve standartlara uygun yapı inşa edilmesine yönelik yapım faaliyet ve süreçlerinin takibini sağlamak üzere, şantiye şefi çalıştırılması mecburi yapılara ve yapım işlerinde görev alan şantiye şeflerine ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla dava konusu Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik çıkarılmış; Yönetmeliğin 4. maddesinde, konusuna ve niteliğine göre yapım işlerini yapı müteahhidi adına yöneterek uygulayan, mühendis, mimar veya bunlara ilişkin teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip teknik personel şantiye şefi olarak tanımlanmış, 6.maddesinin 2.fıkrasında, "Şantiye şefinin;
a) Mimar, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya elektrik mühendisi,
b) Yükseköğrenim kurumunca elektrik mühendisliğine eşdeğerliği bulunduğu kabul edilen elektrik-elektronik mühendisi,
c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen mesleklere ilişkin inşaat, makine, elektrik, yapı denetim teknikeri veya bunlara ilişkin teknik öğretmen, olması şarttır." hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 7.maddesinin 8.fıkrasında, "Palplanş, kazık, zemin ankrajı, deprem yalıtımı ve benzeri temel sistemleri ve iksa yapıları ile kazı işlerinde, jet-grout, zemin sıkıştırma ve benzeri zemin iyileştirme işlerinde, yıkım işlerinde, kayadan oyma depo işlerinde, ayaklı su depoları işlerinde, deprem yalıtımlı bina işlerinde, ardgermeli-öngermeli yapı elemanı içeren bina işlerinde münhasıran inşaat mühendisi unvanlı şantiye şefi bulundurulması zorunludur." hükmü yer almaktadır.
Dava konusu Şantiye Şefleri Yönetmeliğinin 7. maddesinin 1. fıkrasında, şantiye şefinin yapım işine dair görevinin, yapı ruhsatının alınmasından itibaren başlayıp yapı kullanma izin belgesinin alınması ile son bulacağı ifade edilmiştir.
Jeoloji mühendisliği; Jeoloji biliminin veri, teknik ve ilkelerini kullanarak yeryuvarını oluşturan kayaçların fiziksel ve kimyasal özelliklerini, milyonlarca yıllık bir süreç boyunca iç ve dış etkenlerle uğradıkları değişiklikleri, bu değişimin sonucunda oluşan magmatizma, metamorfizma ile faylar, kıvrımlar gibi yapılar ve bu yapılara bağlı olarak oluşan yer altı zenginlik kaynaklarının dağılımlarını, geometrisini, tenör ve kalitesini, rezervini; arazi kullanım planlamasına ve her türlü yapı inşaatına yönelik mühendislik jeolojisi ve jeoteknik değerlendirme, değişik amaçla jeolojik, mühendislik jeolojisi, jeoteknik ve yer altı suyu ortam ve hareketlerini modelleme yöntem ve tekniklerini ortaya koyan, yerkabuğunu oluşturan malzeme özelliklerini incelemek, tanımlamak, sorunları önceden belirlemek ve sorunlara karşı mühendislik çözümlerini geliştirmek olan mühendislik dalı olup, Jeoloji mühendislerinin görev alanları binanın yapım aşamasından önceki yapının yerleştirileceği alanın yapısı ve yapının yapımına uygun olup olmadığını inceleme sürecine ilişkindir. Bu nedenle jeoloji mühendislerinin mesleki faaliyet alanına girmeyen ve yapı ruhsatı alındıktan sonra yapıların yapım aşamasına ilişkin olan şantiye şefi olmalarına imkan bulunmadığından Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğinin şantiye şefinin hangi mühendislik ve teknik dallarından olacağını belirleyen 6. maddesinin 2. fıkrasında jeoloji mühendislerine yer verilmemesinde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Davanın, Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğinin 7. maddesinin 8. Fıkrasına ilişkin kısmına gelince;
Zemin etüdü (jeolojik etüt); temel tasarımı ile zemin temel-yapı etkileşiminin irdelenmesinde kullanılacak zemin özellikleri ve zemin parametrelerinin tayini için yapı alanı ve çevresinde zemin ve yeraltı suyu ile ilgili verilerin toplanması amacıyla arazide ve laboratuvarda yapılacak gözlem, inceleme ve deneyler ile gerekirse sondaja dayalı çok disiplinli etüt olması nedeniyle, bunlara ilişkin raporların hazırlanmasında jeoloji mühendislerinin yer alması doğaldır. Zemin etüdü, yapı ruhsatı almak için yapılan başvuruya eklenmesi zorunlu olan statik projenin hazırlayıcısı bir işlem olarak kabul edilmiştir. Dava konusu maddede sayılan ve yapı statiği, yapı hesabı ve projenin denetimi gibi mühendislik hizmeti ağırlıkta olan işlerde şantiye şefi olarak özellikle inşaat mühendislerinin görevlendirilmesine ilişkin hükümde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddine karar verilmesi gerektiği, düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince duruşma için taraflara önceden bildirilen 17/02/2021 tarihinde, davacı vekili Av. …'un ve davalı idare vekili Hukuk Müşaviri …'ın geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğin 02/03/2019 tarihli, 30702 sayılı Resmi Gazetede yayımlanması üzerine 6. maddesinin 2. fıkrasının ve 7. maddesinin 8. fıkrasının iptali istemiyle bakılmakta olan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
3194 sayılı Kanunun 44. maddesinin 1.fıkrasının (e) bendinde "Her türlü inşaat ve tesisat dahil yapım işlerine dair yapı müteahhitlerinin yetki belgelendirilmesi işlemlerine; yapı müteahhitlerinin iş gruplarına, ihtisaslaşmalarına ve yüklenilecek işin büyüklüğüne göre sınıflandırılmasına ve bunların sahip olmaları gereken asgari eğitim, iş tecrübesi, teknik donanımı ve kapasitesi, mali durumu, idari yapısı ve personel şartları ile niteliklerine; yapı müteahhitlerinin faaliyetlerinin denetlenmesine, kayıtlarının tutulmasına ve değerlendirilmesine; mimar ve mühendis unvanlı şantiye şefi çalıştırılması mecburi ve yapı müteahhidi olmaksızın da yapılması mümkün olan yapılara; şantiye şeflerine, yapım ve denetim işlerinde istihdam edilecek fen adamlarına ve yetki belgeli ustalara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar, Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Mesleki Yeterlilik Kurumu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin görüşleri alınarak, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." hükmü yer almaktadır.
Plân, fen, sanat, sağlık, çevre şartlarına ve standartlara uygun yapı inşa edilmesine yönelik yapım faaliyet ve süreçlerinin takibini sağlamak üzere, şantiye şefi çalıştırılması mecburi yapılara ve yapım işlerinde görev alan şantiye şeflerine ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 28 inci maddesinin sekizinci fıkrası, 42 nci ve 44 üncü maddelerine dayanılarak çıkarılan Şantiye Şefleri Yönetmeliğinin 4. maddesinde, konusuna ve niteliğine göre yapım işlerini yapı müteahhidi adına yöneterek uygulayan, mühendis, mimar veya bunlara ilişkin teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip teknik personel şantiye şefi olarak tanımlanmış, 6.maddesinin 2.fıkrasında, "Şantiye şefinin;
a) Mimar, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya elektrik mühendisi,
b) Yükseköğrenim kurumunca elektrik mühendisliğine eşdeğerliği bulunduğu kabul edilen elektrik-elektronik mühendisi,
c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen mesleklere ilişkin inşaat, makine, elektrik, yapı denetim teknikeri veya bunlara ilişkin teknik öğretmen, olması şarttır." hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 7.maddesinin 8.fıkrasında, "Palplanş, kazık, zemin ankrajı, deprem yalıtımı ve benzeri temel sistemleri ve iksa yapıları ile kazı işlerinde, jet-grout, zemin sıkıştırma ve benzeri zemin iyileştirme işlerinde, yıkım işlerinde, kayadan oyma depo işlerinde, ayaklı su depoları işlerinde, deprem yalıtımlı bina işlerinde, ardgermeli-öngermeli yapı elemanı içeren bina işlerinde münhasıran inşaat mühendisi unvanlı şantiye şefi bulundurulması zorunludur." hükmü yer almaktadır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğin 6. maddesinin 2. fıkrası yönünden,
Yukarıda yer verilen mevzuatta tanımlanan ve görevleri belirlenen şantiye şeflerine ilişkin olarak Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik çıkarılmış, Yönetmelikte şantiye şefi, konusuna ve niteliğine göre yapım işlerini yapı müteahhidi adına yöneterek uygulayan, mühendis, mimar veya bunlara ilişkin teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip teknik personel olarak tanımlanmış ve mimar, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya elektrik mühendisi, yükseköğrenim kurumunca elektrik mühendisliğine eşdeğerliği bulunduğu kabul edilen elektrik-elektronik mühendisi şentiye şefliği yapabilecek mühendisler olarak belirlenmişken jeoloji mühendisleri bu kapsamda yer almamıştır.
Davacı tarafından jeoloji mühendislerinin şantiye şefi olabileceği, ancak Yönetmelik ile jeoloji mühendislerinin şantiye şefi olmasının önüne geçildiği ileri sürülmektedir.
Davalı idarece, şantiye şefinin hangi mühendislik dallarından olabileceği konusunda mevzuat hükümleri ile düzenleme yapabileceği kuşkusuzdur.
Jeoloji mühendisleri; maden, içme ve kullanma amaçlı yeraltı ve yerüstü suları, su buharı, petrol ve benzeri doğal kaynakların araştırılması, bulunması ve işletilmesinin her aşamasında mesleki yetki ve sorumluluk sınırlarının belirlenmesi için gerekli bilimsel, teknik ve hukuksal çalışmaları yapmak; doğal kaynakların aranması, bulunması, işletilmesi, üretimi ve kalitesinin artırılması ve bu etkinlikler nedeniyle oluşacak çevre sorunları konularında her türlü çalışmayı yapmak, mühendislik yapılarının yer ve güzergah seçimi, temel jeolojik ve jeoteknik etütlerinin yapılması, yeraltı araştırmalarının programlanması gibi mesleği ilgilendiren konulardaki teknik hizmet esaslarının belirlenmesinde her türlü çalışmayı yapmak, inşaat faaliyeti öncesi, toprak, kaya, su ve diğer doğal koşulların uygunluğunu değerlendirmek, saha seçimine yardımcı olmak için jeolojik haritaları ve hava fotoğraflarını incelemek, binaların yerleşimi, yamaçların ve dolguların stabilitesi, toprak kaymalarının ve depremlerin olası etkileri hakkında öneriler, raporlar hazırlamak, inşaat mühendisleri tarafından verilen bulguları veya raporları değerlendirmek, arazi ıslahı, su ve hava kirliliği ile sürdürülebilirlik sorunlarına çözümler üretmek, malzeme planları dahil olmak üzere inşaat planlarının ve maliyet tahminlerinin hazırlanmasında yardımcı olmak, maden arama, madencilik ve fizibilite çalışmalarını planlayıp yönetmek, maden yataklarının araştırılması, rezerv durumunun belirlenmesi ve işletilmesi süreçlerinde yer almak, arızalı madencilik ekipmanını onarmak, yer üstünden ve yer altından elde edilen fosillerin kimyasal analizini yapmak, baraj, havaalanı, karayolu ve demiryollarının yapılacağı yerlerin en uygun jeolojik özelliklere göre seçilmesini sağlamak, jeotermal enerji kaynaklarını araştırmak ve işletilmesini sağlamak, sondaj çalışmasında bulunmak, numunelerin alınıp laboratuvarlarda değerlendirme ve raporlamasını yapmak hizmetlerini yürütürler.
Jeoloji mühendislerinin eğitim alanları binanın yapım aşamasından önceki yapının yerleştirileceği alanın yapısı ve yapının yapımına uygun olup olmadığını inceleme sürecine ilişkin olduğundan yapının yapımı ile ilgili alanlarda görev almaları ve şantiye şefi olarak belirlenmeleri uygun bulunmamaktadır.
Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğin 7. maddesinin 8. fıkrası yönünden,
Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmeliğin 7.maddesinin 8. fıkrasında yer alan "Palplanş, kazık, zemin ankrajı, deprem yalıtımı ve benzeri temel sistemleri ve iksa yapıları ile kazı işlerinde, jet-grout, zemin sıkıştırma ve benzeri zemin iyileştirme işlerinde, yıkım işlerinde, kayadan oyma depo işlerinde, ayaklı su depoları işlerinde, deprem yalıtımlı bina işlerinde, ardgermeli-öngermeli yapı elemanı içeren bina işlerinde münhasıran inşaat mühendisi unvanlı şantiye şefi bulundurulması zorunludur." hükmüyle belirlenen işlerin jeoloji mühendislerinin çalışma alanından olduğu iddia edilmektedir.
Zemin ve temel etüdleri, temel tasarımı ile zemin temel-yapı etkileşiminin irdelenmesinde kullanılacak zemin özellikleri ve zemin parametrelerinin tayini için yapı alanı ve çevresinde zemin ve yeraltı suyu ile ilgili verilerin toplanması amacıyla arazide ve laboratuarda yapılacak gözlem, inceleme ve deneyler ile gerekirse sondaja dayalı çok disiplinli etüdlerdir. Bunlara ilişkin raporların jeoloji mühendislerince hazırlanması doğaldır. Ancak dava konusu Yönetmelik, yapı ruhsatı almak için yapılan başvuruya eklenmesi zorunlu olan jeoteknik raporu, hazırlayıcı bir işlem olarak kabul ederek, temel sisteminin bu rapora uygunluğu öngörmüştür. Yapı ruhsatı için başvuru yapılırken jeoteknik rapor bulunacağından bu rapora göre hazırlanan yapı statiği, yapı hesabı ve projenin denetimi gibi mühendislik hizmeti ağırlıkta olan işlerde inşaat mühendislerine görev verilmesinde jeoloji mühendislerinin şantiye şefi olarak kabul edilmemesinde hukuka ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmamıştır.
Dava konusu Yönetmelik hükmünün inşaat mühendislerinin bulundurulmasını zorunlu kılmakla birlikte jeoloji mühendislerinin görev almasını engellememekte Yönetmelik hükmünde yer verilen işlerde jeoloji mühendislerinin de yer alabileceği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, yapı ruhsatının alınmasından sonraki aşama olan yapının inşasında şantiye şefi olarak özellikle inşaat mühendislerinin görevlendirilmesine ilişkin hükümde hukuka aykırı bulunmamakatdır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 17/02/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
