Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 1998/7
Karar No: 1999/5852
Karar Tarihi: 05.11.1999

Danıştay 8. Daire 1998/7 Esas 1999/5852 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/7
Karar No: 1999/5852

Davacı : …
Vekili : …
Davalılar : 1-Milli Eğitim Bakanlığı
2-Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı
Vekili : …
3-Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı
Vekili : …
İstemin Özeti : 12 Ekim 1997 tarihinde ÖSYM Başkanlığınca yapılan Yurtdışına Lisansüstü Öğrenim Görmek üzere Gönderilecek Adayları Seçme Sınavına girerek başarılı olan davacının, mezuniyet notu ortalamasının sınava katılabilmek ve burs hakkı elde edebilmek için aranan ortalamanın altında olduğundan bahisle söz konusu burstan yararlandırılmamasına ilişkin … gün ve … sayılı davalı idare işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Yurtdışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme Sınavı Klavuzunun, Başvurma Koşullarını düzenleyen ve lisans öğrenimi ile ilgili genel akademik ortalamanın "dört üzerinden 2.75 ", on üzerinden 6.5 ", " yüz üzerinden 65 " veya daha yukarı olması şartını öngören 2.2.1/h maddesinin, eşitlik ilkesine ve hukuka aykırı olduğu öne sürülerek iptali istenilmektedir.
Davalı İdarelerin Savunmalarının Özeti : Yurtdışına eğitim amacıyla gönderilen öğrencilerin başarı düzeylerinin yüksek olması gerektiği, bu nedenle aranan ortalamayı tutturmayan davacı hakkında tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı öne sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … 'in Düşüncesi: Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … 'ün Düşüncesi: Davacının yurtdışında lisansüstü öğrenim görmek için girdiği YLS'nda başarılı olmasına karşın burstan yararlandırılmaması işlemi ile işlemin dayanağını oluşturan YLS kılavuzunun 2-2.1/h maddesinin yürütülmesinin durdurulması istenilmiştir.
Kılavuzun dava konusu hükmündeki düzenlemeye göre lisan öğrenimi ile ilgili genel akademik ortalamaların 4 üzerinden 2.75, 10 üzerinden 6,5,100 üzerinden 65 veya daha yukarı olması istenilmektedir.
Dört üzerinden notlandırma yapılan yükseköğretim programlarında dört üzerinden 2.75 notunun onluk sistemdeki 6,5'ten yüzlük sistemdeki 65 puandan fazla olduğunun anlaşılması karşısında kılavuz maddesinde eşitlik ilkesi yönüyle hukuka uyarlıka bulunmamaktadır.
Zira, onluk veya yüzlük not sistemi ile öğretim yapan üniversitelerin öğrencilerinin 6,5 ya da 65 puanla mezun olmaları yeterli görülürken davacının mezunu olduğu ODTÜ öğrencilerinin daha fazla puanla mezun olmalarının beklenmesinde hakkaniyet ilkelerine uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davanın kabulü ile dava konusu işlem ile dayanağı olan düzenlemenin 2.2.1/h maddesinin iptali gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü.
Dava, davacının girdiği yurt dışına lisansüstü öğrenim görmek üzere gönderilecek adayları seçme sınavı sonucunda başarılı olduğu halde mezuniyet not artalamasının sınava katılabilmek ve burs hakkı elde edebilmek için aranan Ortalamanın altında olduğu gerekçesiyle sınav sonucunun geçersiz sayılmasına ilişkin işlem ile dayanağı Yurtdışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme Sınavı 1997 yılı Klavuzunun 2.2.1/h maddesinin iptali istemi ile açılmıştır.
1416 sayılı Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun'un 2.maddesi ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 33.maddesi idareye yurtdışına eğitim ve öğretim yapmak üzere gönderilecek öğrencilerde aranacak nitelikleri belirleme yetkisi vermektedir.
Yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanı ihtiyacını karşılamak amacıyla, Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumları tarafından Yurtdışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme Sınavı İle İlgili Klavuzun 2.2.1/h maddesinde, lisans öğrenimi ile ilgili genel akademik ortalaması dört üzerinden 2.75, on üzerinden 6.5 ve yüz üzerinden 65 veya daha yukarı olmanın yurtdışına gönderilecek adaylarda aranacak şartlardan biri olduğu, ayrıca durumu başvurma koşullarından birine uymadığı tesbit edilen adayların, sınava alınmış ve hatta bu programa seçilmiş olsalar bile bu durumdan doğabilecek hiçbir haktan yararlandırılmayacakları kurala bağlanmıştır.
Bu düzenleme ile, söz konusu sınava üniversitelerin lisans eğitiminin tamamlanabilmesi için aradıkları asgari not ortalamasının üstünde bir ortalama ile girilebileceğinin kabul edildiği görülmektedir.
İdarenin anılan düzenleme ile Yurt dışına Lisansüstü öğrenim görmek üzere gönderilecek adaylar için bazı özel şartlar öngörmesinde, mevzuata ve hizmet gereklerine aykırılık yoktur.
Öte yandan, yukarıdaki düzenleme ile okulların mezuniyet için aradıkları not ortalamasının üstünde not ortalaması olanların, bu sınava girebilecekleri kabul edildiğine göre, davacının bitirdiği okulda, 4 üzerinden 2.00 (100'lük sistemde 70-74 arası) not ortalamasıyla mezun olunabildiği dikkate alındığında, emsallerine göre daha başarılı öğrencilerin seçilmek istendiği bir sınavda, davacıya sınava girebilme koşulu olarak mezuniyet derecesinden daha düşük bir not ortalaması (100 üzerinden 65 puan) uygulanması olanaklı değildir.
Ayrıca, eğitim özellikleri ve not sistemleri farklı olan üniversitelerin birbirleriyle karşılaştırılarak doğru bir sonuca ulaşılamayacağı da bir gerçektir.
Bu durumda, …Teknik Üniversitesini kendi not sistemine göre 4 üzerinden 2.70, ile bitirmiş olan davacının bu durumu, yukarıda anılan Klavuzun 2.2.1/h maddesine uymadığından, dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle yasal dayanağı bulunmayan davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, … lira avukatlık ücretinin davacıdan alınarak davalı YÖK ve ÖSYM Başkanlığına verilmesine 5.11.1999 gününde oybirliği ile karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi