
Esas No: 2020/6425
Karar No: 2021/1848
Karar Tarihi: 25.03.2021
Danıştay 8. Daire 2020/6425 Esas 2021/1848 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/6425
Karar No : 2021/1848
DAVACI : …
DAVALILAR : 1- … Kurulu Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Merkezi Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
2020 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Klavuzundaki 4. Değerlendirme başlığı altında 4.3. DGS Puanının Hesaplanması bölümünde yer alan ''Her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanı hesaplanacaktır.Her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanı hesaplanmayacaktır.'' kuralının iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Dava konusu düzenlemenin Anayasa'da yer alan eşitlik ilkesine ve Anayasa'nın 42. maddesinde yer alan eğitim hakkına aykırılık teşkil ettiği ileri sürülmüştür.
DAVALI İDARELERİN SAVUNMALARI:
… Kurulu Başkanlığı'nın Savunması :
ÖSYM tarafından hazırlanan ve dava konusu edilen kuralın getirilme gerekçelerini de ortaya koyan bilimsel ve istatistiki rapora göre ham puan (net sayısı) dağılımının, doğru cevap sayıları üstünde şansla elde edilecek başarıyı engellemek için yapılan düzeltme dışında herhangi bir işlem yapılmamış olan puan dağılımını ifade ettiği, DGS'deki temel amacın yerleştirme olduğu ve geçiş yapılabilecek lisans programları tarafından kabul edilen puanların dikkate alınmasının adayların testi yanıtlama davranışları üstünde etkili olduğu, 2017 DGS sayısal ve sözel testlerle tüm gruptan ve bu testlerde işaretleme yapan adaylardan elde edilen ham puanların gösterildiği grafiklere göre sayısal testte tüm adaylardan elde edilen ham puan dağılımında en sık görülen puanının sıfır olduğu, sayısal testin ham puan dağılımında sıfır puandaki yığılmanın temel nedeninin adayın sayısal testteki hiçbir soruya cevap verememesi olduğu, sözel ham puan dağılımında da frekansı en yüksek puanın sıfır olduğu, adayların sayısal ve sözel testlerde negatif ve sıfır ham puanlarda bulunduğu görüldüğünden dava konusu kuralın getirildiği, gerekçeleri bilimsel ve istatistiki verilerle açıklanan dava konusu düzenlemenin kamu yararı gözetilerek yapıldığı ileri sürülerek istemin ve davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
… Merkezi Başkanlığı'nın Savunması:
2017-DGS Değerlendirme Raporunun 27/03/2018 tarihli duyuru ekinde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nın internet sitesinde yayımlandığı, anılan raporun "Öneriler" kısmında adayların DGS'deki sayısal ve sözel testlerde negatif ve sıfır ham puanlarda yoğunlaştığının görüldüğü ve bu nedenle Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nda (YKS) olduğu gibi lisans programlarına yerleşebilmek üzere aday puanlarının hesaplanabilmesi için her iki testten de en az 0,5 ham puan alma koşulunun getirilmesinin önerildiği, bu önerinin … tarihli ve … sayılı yazı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'na iletildiği, DGS puanlarının hesaplanabilmesi için her iki testten de en az 0,5 ham puan alma koşulunun Yükseköğretim Yürütme Kurulu'nun 09/05/2018 tarihli toplantısında uygun bulunduğu ve bu doğrultuda Kılavuzun "4.3 DGS Puanının Hesaplanması" maddesinin düzenlendiği, anılan Kılavuzun 09/06/2020 tarihli duyuru ekinde yayımlanarak başvuru sürecinin başlatıldığı ve kılavuz hükümleri doğrultusunda değerlendirme işlemlerinin tamamlandığı ileri sürülerek istemin ve davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, 2020 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Klavuzundaki 4. Değerlendirme başlığı altında 4.3. DGS Puanının Hesaplanması bölümünde yer alan ''Her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanı hesaplanacaktır. Her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanı hesaplanmayacaktır.'' kuralının iptali istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ,Yükseköğretim Kurulunun görevleri başlıklı 7 maddesinin a) fıkrasında, Yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim - öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak olduğu kurala bağlanmış,
6114 Ölçme, Seçme Ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkında Kanunun Tanımlar başlıklı 2. Maddesinin e) fıkrasında, Kılavuz: Ölçme, seçme ve yerleştirme işlemlerine ilişkin uyulması gereken kurallar, duyurular veya yol gösterici açıklamalardan oluşan ve adaylar ile diğer ilgilileri bağlayıcı olan basılı veya elektronik ortamdaki bilgi paketini, ifade ettiği belirtilmiştir.
2020 DGS KIlavuzunun 4.3 DGS Puanının hesaplanması başlığının altında, DGS puanını oluşturacak olan sayısal ve sözel standart puanlar ile Ön lisans Başarı Puanının ağırlıklarını belirleyecek katsayılar Tablo 4-A da yer almaktadır. Her aday için puanlar tablodaki katsayılar ile çarpılarak toplanacak ve bulunacak toplam adayın ilgili DGS puanını oluşturacaktır. Her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanı hesaplanacaktır. Her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanı hesaplanmayacaktır. kuralı bulunmaktadır.
ÖSYM tarafından hazırlanan ve dava konusu edilen kuralın getirilme gerekçelerini de ortaya koyan 2017 DGS Değerlendirme Raporuna göre ham puan (net sayısı) dağılımının, doğru cevap sayıları üstünde şansla elde edilecek başarıyı engellemek için yapılan düzeltme dışında herhangi bir işlem yapılmamış olan puan dağılımını ifade ettiği, DGS'deki temel amacın yerleştirme olduğu ve geçiş yapılabilecek lisans programları tarafından kabul edilen puanların dikkate alınmasının adayların testi yanıtlama davranışları üstünde etkili olduğu, 2017 DGS sayısal ve sözel testlerle tüm gruptan ve bu testlerde işaretleme yapan adaylardan elde edilen ham puanların gösterildiği grafiklere göre sayısal testte tüm adaylardan elde edilen ham puan dağılımında en sık görülen puanının sıfır olduğu, sayısal testin ham puan dağılımında sıfır puandaki yığılmanın temel nedeninin adayın sayısal testteki hiçbir soruya cevap verememesi olduğu, sözel ham puan dağılımında da frekansı en yüksek puanın sıfır olduğu, adayların sayısal ve sözel testlerde negatif ve sıfır ham puanlarda bulunduğu görüldüğünden bu düzenlemenin getirildiği anlaşılmaktadır.
Dikey Geçiş Sınavı (DGS), Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Fakültesi önlisans programlarından mezun olan öğrencilerin lisans programlarına geçiş yapmaları amacıyla yapılan bir sınav olduğu, sayısal ve sözel 2 bölümden ve tek oturumdan oluştuğu, öğrencilerin başarılı kabul edilebilmeleri için her iki bölümün sorularını çözmesinin beklenildiği, esasen sınav süresinin buna göre verildiği hususları birlikte değerlendirildiğinde bilimsel ve istatistiki verilere dayanılarak getirilen düzenlemede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği, düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 20/B maddesi uyarınca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, 09/06/2020 tarihinde ÖSYM Başkanlığı'nın resmi web sitesinden yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "4. Değerlendirme" başlığı altında "4.3. DGS Puanının Hesaplanması" bölümünde yer alan; ''Her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanı hesaplanacaktır.Her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanı hesaplanmayacaktır.'' kuralının, Anayasa'da yer alan eşitlik ilkesine ve Anayasa'nın 42. maddesinde yer alan eğitim hakkına aykırılık teşkil ettiği ileri sürülerek iptali istemiyle açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
İlgili Mevzuat:
Anayasa'nın "Yükseköğretim Üst Kuruluşları" başlıklı 131. maddesinde "Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur." hükmü yer almaktadır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 7. maddesinde Yükseköğretim Kurulu'nun görevlerinin "a) Yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim - öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak, b) Yükseköğretim kurumları arasında bu Kanunda belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,...h) Üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek," olduğu hüküm altına alınmıştır.
Aynı Kanunun 45. maddesinde de "Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır." hükmüne yer verilmiştir.
6114 sayılı Ölçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'nun 7. maddesinin 1. fıkrasında, sınavların, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılacağı, 2. fıkrasında ise, sınavların, adayların bilgi ve yetenek düzeylerine göre sıralanmasını sağlamak amacıyla, sıralama sınavları veya adayları belirlenen asgarî yetenek ve yeterlilikleri taşıyıp taşımadıklarına göre gruplandıran seviye tespit sınavları biçiminde yapılabileceği, 7. fıkrasında; Yükseköğretim ile ilgili sınavlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılacağı hükmü yer almaktadır.
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik'in "Kontenjan" başlıklı 5. maddesinde,; "Meslek yüksekokulları ile açıköğretim ön lisans programlarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçiş yapmaları amacı ile lisans programlarında kontenjan ayrılır. Bu kontenjanlar, sınavsız olarak meslek yüksekokulları programlarına devam ederek mezun olan öğrencilerin yüzde onundan az olmaz. (Değişik cümle:RG-28/8/2015-29459 3.mükerrer) Meslek yüksekokulu ve açıköğretim ön lisans mezunlarından örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmak üzere başvurma şartlarını taşıyanlar için hangi lisans programlarının açılacağı, açılacak lisans programlarına meslek yüksekokulları ve açıköğretimin hangi programını bitirenlerin başvurabileceği, bu programların kontenjanları ve programlara yapılacak yerleştirmede kullanılacak puan türleri, dikey geçiş yapılacak üniversitelerin görüş ve önerileri de dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunca belirlenir ve ilan edilir."; "Sınav Kılavuzu ve Başvuru İşlemleri" başlıklı 6. maddesinde, "Değişik:RG-20/5/2006-26173) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) her yıl, meslek yüksekokulu ve açıköğretim önlisans mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlar. Bu kılavuzda, adayların nasıl başvurabilecekleri, lisans programı tercihlerini nasıl yapacakları, sınav, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, meslek yüksekokulu müdürlükleri ve açıköğretim önlisans programlarının bağlı olduğu birimlerce yürütülecek işlemlerle ilgili ilke ve kurallar yer alır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. Meslek yüksekokulu müdürlükleri ile açıköğretim önlisans programlarının bağlı olduğu birimler başvurma belgelerinin bu Yönetmelikte yer alan koşullara uygunluğunu kontrol ederek onaylanmasından, başvuru evrakının başvuru süresi sonunda ÖSYM'ye ulaştırılmasından ve son sınıflarda okuyan öğrencilerin mezuniyet işlemlerini Temmuz ayının son haftasına kadar tamamlayarak mezun olsun veya olmasın, başvursun veya başvurmasın tüm adayların akademik not ortalamalarını ÖSYM'den elektronik ortamda gönderilen listelere işleyerek bu listelerin 1 Ağustos tarihine kadar ÖSYM'ye gönderilmesinden sorumludurlar.” düzenlemeleri yer almaktadır.
09/06/2020 tarihinde ÖSYM Başkanlığı'nın resmi web sitesinden yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlıklı bölümünde, adayların, mezun olacakları/oldukları üniversitenin ve meslek yüksekokulunun adını ve kodunu Tablo-3’ten, ön lisans programının adını ve kodunu Tablo-4’ten bularak ilgili alanlara yazacakları, adayların, birden fazla ön lisans eğitim bilgisinin ÖSYM Aday İşlemleri Sistemine kaydını sağlayabilecekleri, ancak, değerlendirme, tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanabilecekleri ve diploma notu bilgisinin de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacağı belirtilmiştir.
Yine, Kılavuz'un "Değerlendirme" başlıklı 4. bölümünde yer alan; "4.1. Sayısal Ve Sözel Standart Puanların Hesaplanması" başlıklı açıklamasında; "Yetenek testinin sayısal ve sözel bölümleri için adayların testteki sorulara verdikleri doğru ve yanlış cevaplar ayrı ayrı toplanacak, doğru cevap sayısından yanlış cevap sayısının dörtte biri çıkarılarak ham puanlar elde edilecektir. Adayların, sayısal ve sözel bölümlerin her birinden aldıkları ham puanların ortalaması ve standart sapması ayrı ayrı hesaplanarak adayların ham puanları, ortalaması 50, standart sapması 10 olan standart puanlara dönüştürülecektir. Böylece adaylar için Sayısal Standart Puan ve Sözel Standart Puan hesaplanacaktır. Sınavdan sonra ÖSYM Başkanlığı veya yargı mercileri tarafından iptaline karar verilen sorular değerlendirme dışı bırakılarak geçerli soruların puan değerinin yeniden saptanması suretiyle puanlama yapılacaktır. "; "4.2. Ön Lisans Başarı Puanı" başlıklı açıklamasında; "2020-DGS’ye başvuran adaylardan her biri için ön lisans öğrenimindeki akademik ortalama göz önünde tutularak bir Ön Lisans Başarı Puanı (ÖBP) hesaplanacaktır. 2020-DGS’ye başvuran adaylardan YÖKSİS’te akademik not ortalamaları bulunanların bu bilgileri elektronik ortamda YÖKSİS’ten alınarak ÖSYM arşivine aktarılacaktır. ÖBP’nin hesaplanmasında bu bilgiler kullanılacaktır. YÖKSİS kaynaklı bilgisinde eksiklik/düzeltme olan adayların kendi üniversitelerine başvurarak bu bilgilerinin düzeltilmesini sağlamaları gerekmektedir.(...) 2020-DGS’de Önlisans Başarı Puanı (ÖBP), aşağıdaki şekilde hesaplanarak sınav puanlarına eklenecektir: 19 Ön lisans akademik not ortalamaları (en yükseği 100, en düşüğü 50 olarak değerlendirilerek) 0,8 ile çarpılarak Önlisans Başarı Puanına (ÖBP) dönüştürülecektir. Böylece, 50 olan en düşük notun ÖBP değeri 40 olacak, en yüksek 100 olan notun da ÖBP değeri 80 olacaktır. 50’nin altında olan notlar 50 olarak değerlendirmeye alınacaktır. Bu şekilde hesaplanan Önlisans Başarı Puanı merkezî sınavdan alınan puana eklenerek adayın yerleştirme puanı hesaplanacaktır. Bütün not sistemleri doğru orantı kurularak, 100’lü not sistemine dönüştürülecektir." kuralları yer almakta olup; "4.3. DGS Puanının Hesaplanması" başlıklı açıklamada ise; adayların testlerden almış olduğu puanlardan hesaplanan sayısal ve sözel standart puanların ve ön lisans başarı puanlarının (ÖBP) kullanılarak adayların yerleştirmede esas alınacak DGS puanları hesaplanacağı, DGS puanını oluşturacak olan sayısal ve sözel standart puanlar ile Ön Lisans Başarı Puanının ağırlıklarını belirleyen katsayıların, Tablo-A’da yer aldığı, her aday için puanların tablodaki katsayılar ile çarpılarak toplanacak ve bulunacak toplam, adayın ilgili DGS puanını oluşturacağı, her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanının hesaplanacağı, her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanının hesaplanmayacağı, 2021 yılı ve müteakip yıllarda yapılacak olan DGS’de ise her iki testten de en az 1 ham puan alan adayların DGS puanının hesaplanacağı, her iki testten de en az 1 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanının hesaplanmayacağı, 2019-DGS’de bir yükseköğretim programına yerleştirilen adayların 2020-DGS’de ÖBP’leri 0,45 katsayısı ile çarpılacağı, 2020-DGS’de bir yükseköğretim programına yerleştirilen adayların 2021-DGS’de ilgili ÖBP’leri 0,45 katsayısı ile çarpılacağı belirtilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Davalı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından, sınavlara yönelik bulgu temelli iyileştirmelerin yapılmasına imkân vermek, sınav isteyen kurum, kuruluşlar ve politika yapıcıları için yol gösterici olması ve topluma hesap verebilirliğin sağlanması amacıyla 2018 yılından itibaren, yapılan sınavlara yönelik analiz ve değerlendirmeler yapmak suretiyle hazırlanacak raporları ilgili kurumlara sunma ve kamuoyuna açıklama kararı alındığı, bu çerçevede 27/03/2018 tarihli duyuru ekinde 2017 Dikey Geçiş Sınavı'na (DGS) ilişkin istatistiksel verileri ve bu veriler çerçevesinde tespit edilen sorunlara yönelik çözüm önerilerini de içeren ayrıntılı raporun yayınlandığı görülmektedir.
Anılan raporda; "2017 DGS Ham Puan Dağılımları Ham puan (net sayısı) dağılımı, doğru cevap sayıları üstünde şansla elde edilebilecek başarıyı engellemek için yapılan düzeltme dışında herhangi bir işlem yapılmamış puan dağılımını ifade etmektedir. Herhangi bir standartlaştırma işlemi yapılmadığı için ham puan dağılımları, özellikle yerleştirme yapılacak sınavlarda adayların performansını incelemek için kullanılmaktadır. DGS’de de temel amacın yerleştirme olması ve geçiş yapılabilecek lisans programları tarafından kabul edilen puanların dikkate alınması adayların testi yanıtlama davranışları üstünde etkili olmaktadır. 2017 DGS sayısal testte tüm gruptan ve bu testte işaretleme yapan adaylardan elde edilen ham puan dağılımları Grafik 1 ve Grafik 2’de verilmiştir. Grafik 1’de, sayısal testte tüm adaylardan elde edilen ham puan dağılımında en sık görülen puanın 0 olduğu, 38.358 (%11,8) adayın sayısal testten 0 ham puana, 38.778 (%11,9) adayın ise -11,25 ile -0,25 arasında değişen negatif ham puanlara sahip olduğu görülmektedir. Sayısal testin ham puan dağılımında 0 puandaki bu yığılımın temel nedeni, 33.298 (%10,2) adayın sayısal testteki hiçbir soruya cevap vermemesidir. Sayısal testin ham puan dağılımına dair daha detaylı yorum yapabilmek amacıyla bu testteki soruları cevaplayan adaylar dikkate alınarak ham puan dağılımı Grafik 2’de verildiği gibi tekrar oluşturulmuştur. Grafik 2’de görüldüğü gibi, sayısal test ham puan dağılımı sağa çarpık bir eğilim göstermekte, 0 ham puana sahip 5.060 (%1,5) aday bulunmaktadır. Sayısal testi cevaplayan adayların ham puan dağılımı, tüm adaylardan elde edilen ham puan dağılımı ile kıyaslandığında puanların görülme sıklıkları birbirine yaklaşmaktadır. Sayısal testte işaretleme yapan adaylar kendi içinde değerlendirildiğinde de sayısal testteki puanlarının düşük olduğu Grafik 2’de görülmektedir. Sözel testte tüm gruptan ve bu testte işaretleme yapan adaylardan elde edilen ham puan dağılımları sırasıyla Grafik 3 ve Grafik 4’te verilmiştir. Grafik 3’te, tüm gruptan elde edilen sözel ham puan dağılımında frekansı en yüksek puanın sıfır olduğu görülmektedir. Sözel teste ait ham puan dağılımında 0 puana sahip 23.201 (%7,1) aday, negatif ham puana sahip 2.434 (%0,7) aday bulunmaktadır. Grafik 1 ve Grafik 3’te verilen ham puan dağılımları kıyaslandığında sözel testteki sıfır ham puana sahip aday sayısının sayısal testteki sıfır ham puana sahip aday sayısından daha az olduğu görülmektedir. Sözel testte hiçbir soruyu cevaplamayan 22.736 (%7,0) aday bulunmaktadır. Sözel test ham puanları üzerinde daha detaylı analiz yapmak amacıyla sözel testi cevaplayan adayların ham puan dağılımı Grafik 4’te verilmiştir. Grafik 4’e göre sözel testte işaretleme yapan adayların sözel test ham puan dağılımları simetrik bir özellik göstermektedir. Dağılımda en sık görülen puan, 3.174 (%1,0) adayın aldığı 31,25’tir. Sözel testte negatif ham puana sahip aday sayısı 2.434 (%0,7) olarak hesaplanmış ve sayısal testte negatif ham puana sahip aday sayısından düşük olduğu görülmüştür." tespitlerine yer verilmiştir.
Yine; raporun sonuç bölümünde, adayların Dikey Geçiş Sınavı'nda (DGS) sayısal ve sözel testlerde negatif ve sıfır ham puanlarda yoğunlaştığının görüldüğü, bu nedenle, Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın (YKS) değerlendirmesinde olduğu gibi lisans programlarına yerleşebilmek üzere aday puanlarının hesaplanabilmesi için her iki testten de en az 0,5 ham puan alma koşulunun getirilmesinin önerildiği görülmektedir.
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nın ... tarih ve ... sayılı yazısıyla, "aday puanlarının hesaplanabilmesi için her iki testten de en az 0,5 ham puan alma koşulunu" içeren önerinin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'na iletilmesi üzerine, dava konusu kural Yükseköğretim Yürütme Kurulu'nun 09/05/2018 tarihli toplantısında uygun bulunmuştur.
Yukarıda yer alan açıklamalar ışığında; 09/06/2020 tarihinde ÖSYM Başkanlığı'nın resmi web sitesinden yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "4. Değerlendirme" başlığı altında "4.3. DGS Puanının Hesaplanması" bölümünde yer alan; ''Her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanı hesaplanacaktır.Her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanı hesaplanmayacaktır.'' kuralının, sınava ilişkin somut veriler dikkate alınarak, uzman kurulca hazırlamış bilimsel bir rapor doğrultusunda düzenlendiği, dikey geçiş yapacak öğrencide belli bir birikim aramanın da kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu görülmektedir.
Bu itibarla; davanın reddi gerekmektedir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun'un 31. maddesinin göndermede bulunduğu 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca davacının adli yardım istemi kabul edilmesine karşın, dava ret ile sonuçlandığından aşağıda dökümü gösterilen … TL yargılama giderinin davacıdan alınmasını temin amacıyla kararın bir örneğinin kesinleşmeden sonra Ankara Veraset ve Harçlar Vergi Dairesi Müdürlüğü'ne tebliğine ve müzekkere yazılmasına,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 5 (beş) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
25/03/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.
