Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2016/2903
Karar No: 2021/2264
Karar Tarihi: 22.06.2021

Danıştay 2. Daire 2016/2903 Esas 2021/2264 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/2903
Karar No : 2021/2264

DAVACI : … Sendikası
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri …

DAVANIN KONUSU : 12/08/2009 günlü, 27317 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in, 25/03/2016 günlü, 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 2. maddesi ile değiştirilen;
1- 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki, "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin;
2- 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki, "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının;
3- 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/3) alt bendindeki, "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin,
4- 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki, "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptaline hükmedilmesi istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Dava konusu düzenlemelerin Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'e aykırı olduğu, il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmeyeceği şeklindeki düzenleme ile unvan itibarıyla norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanların il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabileceği yönündeki düzenlemede davalı İdarenin kendi kusurundan kaynaklanan olumsuzlukları çalışan personele yüklemeye çalıştığı, puan ölçütünün göz ardı edilmesinin keyfiliğe yol açacağı, 14. maddenin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki düzenlemenin personelin yer değiştirme suretiyle atamasının yapılması için uydurulmuş bir kılıf olduğu; zira şimdiye kadar yapılan hiçbir atamada bölüm bazlı değerlendirme yapılmadığı, öğrencilerin ziraat fakültelerinden ziraat mühendisi olarak mezun olduğu, davalı Bakanlığın mühendis alımlarında da bölüm bazlı değerlendirme yapmadığı, İdarenin ziraat mühendisinin her işi yapmakla yükümlü olduğu yaklaşımını benimsediği, küçük ilçelerde bir veya iki ziraat mühendisi çalıştığı ve bunların kendi bölümleri dışında pek çok işte görevlendirildiği, %50 doluluk oranını sağlayamayan davalı İdarenin zaten bölüm bazlı atama yapmaya yeterli personel bulamayacağı ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI : Kamu hizmetinin istikrarlı ve sürdürülebilir şekilde devamı için İdarelerin mevcut personeli dengeli olarak dağıtmak zorunda oldukları, amacın kamudan hizmet bekleyen kitleye kaliteli ve ihtiyaç duyulan hizmeti sunmak olduğu, mühendis unvanlı kişilerin her ilçeye gönderilmesinin hizmet sunumunda zafiyete neden olacağı, dava konusu düzenlemelerin hukuka ve üst düzenlemelere uygun olduğu savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in, dava konusu edilen 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki, "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlesinin, aynı maddenin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki, "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının ve (e/3) alt bendindeki, "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin iptal istemi hakkında karar verilmesine yer olmadığına hükmedilmesi; dava konusu 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istemi yönünden ise davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, davacı … Sendikası(… Sen) tarafından, 12/08/2009 günlü, 27317 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin, 25/03/2016 günlü, 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2. maddesi ile değiştirilen 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki, "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki, "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının; (e/3) alt bendindeki, "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin ve (e/6) alt bendindeki, "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istemiyle açılmıştır.
Danıştay 2. Dairesinin E:2016/2388 esasına kayden … Sendikası(… Sen) tarafından açılan davada, Danıştay 2. Dairesinin 29.03.2018 tarih ve E.2016/2388:K.2018/2116 sayılı kararı ile; Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin, 25/03/2016 günlü, 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2. maddesi ile değiştirilen 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki, "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) ve (e/3) alt bentlerinin iptaline karar verildiği, bu kararın temyiz edilmesi üzerine yapılan inceleme sonucunda Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun 18.06.2020 tarih ve E.2018/3593:K.2020/1018 sayılı kararıyla temyiz isteminin reddedilerek kararın onanmasına karar verildiği anlaşıldığından, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin, 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendi,14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) ve (e/3) alt bentlerine yönelik iptal istemlerinin esasının incelenmesi mümkün olmaması nedeniyle iş bu davada aynı hükümlere yönelik iptal istemi hakkında karar verilmesine yer olmadığına hükmedilmesi gerekmektedir.
Söz konusu yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki, "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istemi yönünden yapılan incelemede;
Davacı tarafından,bu maddeye göre yapılacak yer değiştirmelerde bölüm bazında değerlendirme yapılmasının hukuka aykırı olduğu ileri sürülmüş ise de;
Anayasa'nın 124. maddesinde; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelik çıkarabilecekleri kuralına yer verilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 72. maddesinin birinci fıkrasında, kurumlarda yer değiştirme suretiyle atamaların, hizmetlerin gereklerine, özelliklerine, Türkiye'nin ekonomik sosyal kültürel ve ulaşım şartları yönünden benzerlik ve yakınlık gösteren iller gruplandırılarak tespit edilen bölgeler arasında adil ve dengeli bir sistem içinde yapılacağı; aynı maddenin son fıkrasında, memurların atanamayacakları yerler ve bu yerlerdeki görevler ile kurumların özellik arz eden görevlerine atanabilmeleri için hangi kademelerde ne kadar hizmet etmeleri gerektiği ve yer değiştirme ile ilgili atama esaslarının Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanacak bir Yönetmelikle belirleneceği, kurumların atamaya tabi olacak personeli için bu Yönetmelik esaslarına göre Devlet Personel Başkanlığının görüşünü almak suretiyle bir personel ve atama planı hazırlayacağı hükmüne yer verilmiştir.
25/06/1983 günlü ve 18088 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinde, "zorunlu çalışma süresi" deyiminin, her hizmet bölgesinde zorunlu olarak çalışılması gereken süreyi ifade ettiği belirtilmiş; "Temel ilkeler" başlıklı 4. maddesinde "a) Yer değiştirme suretiyle atamalarda kadro imkanları gözönünde bulundurulur. b) Yer değiştirme suretiyle atamalar, ekonomik, sosyal, kültürel ve ulaşım şartları yönünden benzerlik ve yakınlık gösteren iller gruplandırılmak suretiyle oluşturulan bölgeler arasında yapılır. c) Bu atamalarda, memurların bölgeler arasında adil ve dengeli dağılmasını sağlamak esastır." ilkeleri sayılmış; "Hizmet Bölgeleri ve Bölgelerdeki Zorunlu Çalışma Süreleri" başlıklı 5. maddesinin üçüncü fıkrasında, zorunlu yer değiştirmeye tabi personelin ve en az iki yıl olmak üzere hizmet bölgelerindeki zorunlu çalışma sürelerinin, bölgelerin özellikleri, teşkilat yapısı, hizmetin ülkenin her yerine etkin olarak götürülebilmesi ve diğer hizmet gerekleri göz önünde bulundurulmak suretiyle kamu kurum ve kuruluşlarınca tespit edileceği,"Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarda Gözönünde Bulundurulacak Hususlar" başlıklı 9. maddesinde, yer değiştirme suretiyle atanmaların, Devlet memurlarının dengeli bir şekilde dağılımını sağlamak için öğrenimi, uzmanlığı, iş tecrübesi, mesleki bilgisi gibi özellikleri ile boş kadro durumu gözönünde bulundurularak kurumlarınca hazırlanan bir plan dâhilinde yapılacağı; "Özel Yönetmelikler" başlıklı 28. maddesinde ise kurumların bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde halen görevde bulunan memurların geçmiş hizmetlerinin bu Yönetmelik çerçevesinde nasıl değerlendirileceği ve bu Yönetmeliğin çeşitli maddelerinde kurumlarca tespiti öngörülen diğer hususları kapsayan özel yönetmeliklerini devlet personel dairesinden olumlu görüş alınmak suretiyle çıkaracakları, özel yönetmeliklerde bu Yönetmeliğe aykırı hükümlerin yer almayacağı kurala bağlanmıştır.
Söz konusu Yönetmelik ile kurumlara, kendi yer değiştirme suretiyle atama yönetmeliklerini çıkarma konusunda yetki verilmiş ve düzenleme yapılacak hususların çerçevesi belirlenmiştir.
12/08/2009 tarih ve 27317 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin, "Temel İlkeler" başlıklı 5. maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (ç) bendinde, atama ve nakillerde hizmet puanı, kura veya belirli bir süre çalışma gibi kriterlerin belirleyici olmasının ve personelin, hizmet bölgeleri ve grupları arasında, hizmet gerekleri de dikkate alınarak adil ve dengeli dağılımının sağlanmasının esas alınacağı "Hizmet bölgeleri" başlıklı 6. maddesinde, Türkiye’nin sosyal, kültürel, ulaşım, coğrafi ve ekonomik şartları ile hizmet gerekleri dikkate alınmak suretiyle illerin, merkez ilçelerin ve diğer ilçelerin; altı hizmet bölgesine ayrıldığı, hizmet bölgelerinin, Genel Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1 sayılı cetvelde gösterildiği, bu Yönetmelik kapsamında görev yapan personelin yer değiştirme suretiyle atanmasında, belirlenen bu hizmet bölgelerinin esas alınacağı; "Hizmet bölgelerindeki zorunlu çalışma süresi" başlıklı 7. maddesinin birinci fıkrasında, yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda her hizmet bölgesindeki zorunlu çalışma süresinin tamamlanmasının esas olduğu, bu Yönetmelikte belirtilen istisnalar dışında, her bölgedeki zorunlu çalışma süresi tamamlanmadan diğer bölgelere atama yapılamayacağı hükümlerine yer verilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin, dava konusu “Kurum içi yer değiştirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 14. maddesinde Personelin il içerisindeki ilçeler arası ve ilçelerden il merkezine,il merkezinden ilçelere yapılacak yer değişikliklerinde iller arası atanması esasları gösterilmiş, aynı maddenin e-6'ıncı bendinde '' 20 nci madde hükümleri saklı kalmak kaydı ile Bakanlık veya Valilik tarafından; her türlü tarım işletmelerinden/üreticilerinden sorumlu personel ile kontrol ve denetim faaliyeti yürüten personelin; sorumlu oldukları veya kontrol ve denetim faaliyeti yürüttükleri aynı ilçede bulunan tarımsal işletmelerdeki/üreticilerindeki görevleri beş yıldan fazla olmamak kaydıyla değiştirilebilir. Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir.'' düzenlemesine yer verilmiştir.
Söz konusu iptali istenen düzenlemede yer alan '' ...mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak...''ibaresi incelendiğinde, madde metninde yer alan ve ayrı yazılan ''de'' ibaresinin ''dahi'' anlamında olduğu, ziraat mühendislerinin mezun oldukları bahçe bitkileri, bitki koruma, zootekni, su ürünleri gibi bölümlerin bu maddeye göre yapılacak yer değiştirmelerde, diğer yer değiştirme kriterleri yanında dikkate alınacak ilave bir kriter niteliğinde olduğu,anılan maddeye göre yapılacak yer değiştirmelerde ziraat mühendislerinin mezun oldukları bölümlerin de dikkate alınacağının belirtilmiş olmasının, Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in 4 üncü ve devamı maddelerinde belirtilen diğer yer değiştirmeye esas kriterleri bertaraf edecek nitelikte olmadığı, söz konusu düzenlemenin hizmet gerekleri dikkate alınarak ihtiyaç duyulan hizmetin en kaliteli şekilde verilebilmesi gayesine yönelik olduğu, anılan düzenlemenin 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 72. maddesi ile Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin "Temel İlkeler" başlıklı 4. maddesinin, (c) bendi ile 9. maddesi hükümlerine uygun olduğu ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin, "Temel İlkeler" başlıklı 5. maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (ç) bendinde, atama ve nakillerde hizmet puanı, kura veya belirli bir süre çalışma gibi kriterlerin belirleyici olmasının ve personelin, hizmet bölgeleri ve grupları arasında, hizmet gerekleri de dikkate alınarak adil ve dengeli dağılımının sağlanmasının esas alınacağı düzenlemesi ile de uyumlu olduğu, iptali istenen düzenlemede üst normlara aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle;
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin, 25/03/2016 günlü, 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2. maddesi ile değiştirilen 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki, "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlesine ; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki, "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralına ve (e/3) alt bendindeki, "puana bağlı olmaksızın" ibaresine yönelik iptal istemi hakkında karar verilmesine yer olmadığına; Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendinde yer alan "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlesinin iptali istemi yönünden davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; 09/07/2018 tarihinde yürürlüğe giren 703 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Karanamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca (mülga) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yerine, Tarım ve Orman Bakanlığı hasım mevkiine alınarak; duruşma için önceden belirlenen 22/06/2021 günü davacı Sendika vekili Av. … ile davalı Tarım ve Orman Bakanlığını temsilen Hukuk Müşaviri …'ın geldikleri görülerek Danıştay Savcısı … hazır halde açık duruşmaya başlandı. Gelen taraflara usulüne göre söz verilip dinlendikten ve Savcının düşüncesi alındıktan sonra duruşmaya son verilip, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten sonra dosyadaki bilgi ve belgeler de incelenmek suretiyle işin gereği düşünüldü:


MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
12/08/2009 günlü, 27317 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in, 25/03/2016 günlü, 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 2. maddesi ile değiştirilen; 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/3) alt bendindeki "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin ve 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptali istenilmektedir.

İNCELEME VE GEREKÇE :
İLGİLİ MEVZUAT :
Anayasa'nın davanın açıldığı tarihte yürürlükte olan haliyle 124. maddesi uyarınca, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler. İdareler bu yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarabilecekleri gibi kamu hizmetinin daha etkin ve verimli yürütülmesi amacıyla yönetmeliklerde değişiklikler de yapabilirler. Yönetmeliklerin Anayasa, yasa, tüzük ve hukukun genel ilkelerine aykırı hükümler içermemesi ve öngörülen biçim ve yetki koşullarına uyularak çıkarılması dışında, söz konusu düzenleme yetkisinin kullanılmasına kamu hukuku yönünden herhangi bir engel bulunmadığı açıktır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 72. maddesinin birinci fıkrasında, kurumlarda yer değiştirme suretiyle atamaların, hizmetlerin gereklerine, özelliklerine, Türkiye'nin ekonomik sosyal kültürel ve ulaşım şartları yönünden benzerlik ve yakınlık gösteren iller gruplandırılarak tespit edilen bölgeler arasında adil ve dengeli bir sistem içinde yapılacağı; aynı maddenin son fıkrasında, memurların atanamayacakları yerler ve bu yerlerdeki görevler ile kurumların özellik arz eden görevlerine atanabilmeleri için hangi kademelerde ne kadar hizmet etmeleri gerektiği ve yer değiştirme ile ilgili atama esaslarının Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanacak bir Yönetmelikle belirleneceği, kurumların atamaya tabi olacak personeli için bu Yönetmelik esaslarına göre Devlet Personel Başkanlığının görüşünü almak suretiyle bir personel ve atama planı hazırlayacağı hükmüne yer verilmiştir.
25/06/1983 günlü, 18088 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinde, "zorunlu çalışma süresi" deyiminin, her hizmet bölgesinde zorunlu olarak çalışılması gereken süreyi ifade ettiği belirtilmiş; "Temel ilkeler" başlıklı 4. maddesinde "a) Yer değiştirme suretiyle atamalarda kadro imkanları gözönünde bulundurulur. b) Yer değiştirme suretiyle atamalar, ekonomik, sosyal, kültürel ve ulaşım şartları yönünden benzerlik ve yakınlık gösteren iller gruplandırılmak suretiyle oluşturulan bölgeler arasında yapılır. c) Bu atamalarda, memurların bölgeler arasında adil ve dengeli dağılmasını sağlamak esastır." ilkeleri sayılmış; "Hizmet Bölgeleri ve Bölgelerdeki Zorunlu Çalışma Süreleri" başlıklı 5. maddesinin üçüncü fıkrasında, zorunlu yer değiştirmeye tabi personelin ve en az iki yıl olmak üzere hizmet bölgelerindeki zorunlu çalışma sürelerinin, bölgelerin özellikleri, teşkilat yapısı, hizmetin ülkenin her yerine etkin olarak götürülebilmesi ve diğer hizmet gerekleri göz önünde bulundurulmak suretiyle kamu kurum ve kuruluşlarınca tespit edileceği; "Yer Değiştirme Suretiyle Atanma Dönemleri" başlıklı 8. maddesinde, yer değiştirme sureti ile atamaların her yılın Haziran - Eylül döneminde yapılacağı; "Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarda Gözönünde Bulundurulacak Hususlar" başlıklı 9. maddesinde, yer değiştirme suretiyle atanmaların, Devlet memurlarının dengeli bir şekilde dağılımını sağlamak için öğrenimi, uzmanlığı, iş tecrübesi, mesleki bilgisi gibi özellikleri ile boş kadro durumu gözönünde bulundurularak kurumlarınca hazırlanan bir plan dâhilinde yapılacağı; "Zorunlu Çalışma Süresinin Doldurulması" başlıklı 16. maddesinin birinci fıkrasında, memurun bulunduğu hizmet bölgesinde zorunlu çalışma süresini doldurmasına rağmen, atanacağı bölgede kadro bulunmaması nedeniyle atamanın yapılamaması halinde, bulunduğu hizmet bölgesinde zorunlu çalışma süresinden fazla geçen sürelerin (1. Bölge hariç) bir üst bölgedeki zorunlu çalışma süresinden indirileceği; "İstek Üzerine Daha Alt Hizmet Bölgesine Atanma" başlıklı 19. maddesinde, memurların, istekleri ve kurumlarının uygun görmesi üzerine bulundukları hizmet bölgesinden daha alt hizmet bölgesine atanabileceği, bu takdirde alt hizmet bölgesinde geçen hizmet sürelerinin ayrıldıkları bölge hizmetinden sayılacağı; "Başvurma Şekilleri" başlıklı 26. maddesinde, hizmet bölgesinde zorunlu çalışma süresini tamamlamış memurların atanmak istedikleri hizmet alanlarını belirtilerek "Yer Değiştirme Sureti ile Atanma İstek Formu"nu doldurarak disiplin amirleri kanalı ile atamaya yetkili amire gönderecekleri, hizmet bölgesinde zorunlu çalışma süresini tamamlayanlar için başvuru zamanının kurumlarca belirleneceği; "Özel Yönetmelikler" başlıklı 28. maddesinde ise kurumların bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde halen görevde bulunan memurların geçmiş hizmetlerinin bu Yönetmelik çerçevesinde nasıl değerlendirileceği ve bu Yönetmeliğin çeşitli maddelerinde kurumlarca tespiti öngörülen diğer hususları kapsayan özel yönetmeliklerini devlet personel dairesinden olumlu görüş alınmak suretiyle çıkaracakları, özel yönetmeliklerde bu Yönetmeliğe aykırı hükümlerin yer almayacağı kurala bağlanmıştır.
Söz konusu Yönetmelik ile kurumlara, kendi yer değiştirme suretiyle atama yönetmeliklerini çıkarma konusunda yetki verilmiş ve düzenleme yapılacak hususların çerçevesi belirlenmiştir.
12/08/2009 günlü, 27317 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinin birinci fıkrasının (ö) bendinde, "zorunlu çalışma süresi"nin, her hizmet bölgesinde zorunlu olarak çalışılması gereken süreyi ifade ettiği; "Temel İlkeler" başlıklı 5. maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (ç) bendinde, atama ve nakillerde hizmet puanı, kura veya belirli bir süre çalışma gibi kriterlerin belirleyici olmasının ve personelin, hizmet bölgeleri ve grupları arasında, hizmet gerekleri de dikkate alınarak adil ve dengeli dağılımının sağlanmasının esas alınacağı; "Hizmet bölgeleri" başlıklı 6. maddesinde, Türkiye’nin sosyal, kültürel, ulaşım, coğrafi ve ekonomik şartları ile hizmet gerekleri dikkate alınmak suretiyle illerin, merkez ilçelerin ve diğer ilçelerin; altı hizmet bölgesine ayrıldığı, hizmet bölgelerinin, Genel Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1 sayılı cetvelde gösterildiği, bu Yönetmelik kapsamında görev yapan personelin yer değiştirme suretiyle atanmasında, belirlenen bu hizmet bölgelerinin esas alınacağı; "Hizmet bölgelerindeki zorunlu çalışma süresi" başlıklı 7. maddesinin birinci fıkrasında, 1, 2 ve 3. hizmet bölgelerinde zorunlu çalışma süresinin 4 yıl, 4, 5 ve 6. hizmet bölgelerinde ise zorunlu çalışma süresinin 3 yıl olarak belirlendiği, ikinci fıkrasında da, yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda her hizmet bölgesindeki zorunlu çalışma süresinin tamamlanmasının esas olduğu, bu Yönetmelikte belirtilen istisnalar dışında, her bölgedeki zorunlu çalışma süresi tamamlanmadan diğer bölgelere atama yapılamayacağı hükümlerine yer verilmiştir.
Aynı Yönetmelik'in dava konusu “Kurum içi yer değiştirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 14. maddesi ise; "(1) Personelin il içi ve iller arası atanması aşağıdaki esaslara göre gerçekleştirilecektir.
a) Genel Müdürlük, il/ilçe/kuruluşların kadrolarını norm kadroyu aşmamak kaydıyla, kurum içi atama yapmak üzere her yıl 15 Hazirana kadar Genel Müdürlük internet adresinden ilan eder. Atama yapılacak kadrolar ile atama usul ve esaslarının ilan edilmesinin ardından, haziran ayının sonuna kadar başvuru yapan personelin yerleştirme işlemleri, hizmet puanı ve tercihlerine göre temmuz ayının sonuna kadar gerçekleştirilir. Halen çalıştığı bölge için 7 nci maddede öngörülen zorunlu çalışma sürelerini tamamlamayan ve halen çalıştığı ilde en az iki yıl, kuruluşta en az üç yıl çalışmayan personel başvuruda bulunamaz. Bu şekilde yerleştirilen veya atanan personel, yerleştirme ve atama işleminden vazgeçmesi halinde, yerleştirme ve atama tarihinden sonraki iki yıl, mazeret durumları hariç bu bent hükümlerine göre atama talebinde bulunamaz. (e) ve (f) bentlerine göre atamaları düzenlenen personel, bu bent çerçevesinde atama müracaatında bulunamaz.
b) 20 nci madde hükümlerinin saklı kalması koşuluyla, aynı veya alt hizmet bölgelerine atama talep edenler; müracaat tarihi itibarıyla son görev yaptıkları ilde en az iki yıl, kuruluşta en az üç yıl çalışmış olmaları, atanacakları yerin norm kadrosunun uygun olması kaydıyla, norm kadro doluluk oranı yüksek olandan düşük olana doğru, hizmet puanı ve atama dönemi dikkate alınmaksızın her zaman atanabilirler. Ancak diğer hizmet bölgelerinden 5 ve 6 ncı hizmet bölgesine atama talep edenler, bulundukları yerde en az bir yıl çalışmış olmaları kaydıyla norm kadro doluluk oranına bakılmadan her zaman atanabilirler. Kuruluşlardan unvan bazında norm kadro doluluk oranı düşük olan diğer kuruluşlara atama yapılır. Kuruluşların norm kadro doluluk oranlarının eşit olması halinde ise unvan bazında personel sayısı fazla olan kuruluşun norm kadro doluluk oranı yüksek olarak kabul edilir. Ayrıca il müdürlüklerinden kuruluşlara, kuruluşlardan il müdürlüklerine atama yapılabilmesi için, üst hizmet bölgelerinden alt hizmet bölgelerine doğru yapılması, doluluk oranına bakılmadan normunun uygun olması şartı aranır. Bu şekilde kuruluşlara atama yapılabilmesi için atama yapılacak kuruluşun aradığı atanma şartlarının taşınması, ayrılacağı ve atanacağı kuruluşun görev alanı itibari ile ilişkilendirildiği Bakanlık hizmet biriminin uygun görmesi (6) gerekir. Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez.
c) 20 nci madde hükümlerinin saklı kalması koşuluyla müracaat tarihi itibarıyla son görev yaptığı ilde en az iki yıl, kuruluşta en az üç yıl kesintisiz olarak çalışmış olması, atanacağı yerin norm kadrosunun uygun olması, kuruluşlara atanacakların atanma şartlarını taşıması, Genel Müdürlükçe belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde başvuru yapması ve durumunun bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek–3 Aynı veya Farklı Hizmet Bölgeleri Arası Atamaları Düzenleyen Tabloya uyması kaydıyla belirlenecek usul ve esaslara göre Genel Müdürlükçe ilan edilecek illere/ilçelere/kuruluşlara/birimlere hizmet puanı ve tercihlere göre her yılın nisan ayında personelin ataması yapılabilir. Bu şekilde kuruluşlara atama yapılabilmesi için, kuruluşun görev alanı itibari ile ilişkilendirildiği Bakanlık hizmet biriminin uygun görmesi şarttır.
ç) 20 nci madde hükümlerinin saklı kalması koşuluyla bütün hizmet bölgelerindeki zorunlu çalışma sürelerini tamamlayan veya fiilen 23 yıl ve daha fazla hizmeti bulunan personelin yer değişikliği talebi, norm kadronun uygun olması ve halen çalıştığı birimde en az bir yıl çalışmış olması kaydıyla bir defaya mahsus olmak üzere yerine getirilir. Bu şekilde kuruluşlara atama yapılabilmesi için, kuruluşun görev alanı itibari ile ilişkilendirildiği Bakanlık hizmet biriminin uygun görmesi şarttır.
d) Unvanı itibariyle norm fazlası bulunan ilde/ilçede/kuruluşta/birimde çalışan personelin talebi halinde aynı İl içerisindeki normu uygun olan birim veya ilçelere veya (C) ve (D) hizmet grubuna giren illere/ilçelere/birimlere/kuruluşlara atamaları dönem ve puanına bakılmaksızın gerçekleştirilir. Bu durumda talepte bulunanların sayısının norm fazlalığını aşması halinde, hizmet puanı yüksek olan personelin talebi öncelikle değerlendirilir. Bu şekilde kuruluşlara atama yapılabilmesi için, kuruluşun görev alanı itibari ile ilişkilendirildiği Bakanlık hizmet biriminin uygun görmesi şarttır.
e) İl içerisindeki ilçeler arası ve ilçelerden il merkezine, il merkezinden ilçelere yapılacak yer değişiklikleri;
1) İhtiyaca ve norm kadroya göre il müdürlükleri tarafından ilan edilen kadrolara belirlenen dönem, usul ve şartlar çerçevesinde başvuru yapan personelin puan ve tercihlerine göre yerleştirilmesiyle gerçekleştirilir. Buna göre il içi yer değişiklikleri Ağustos-Eylül ve Ocak-Şubat dönemlerinde ilgili valilikler tarafından ilan edilen norm kadrosu uygun birimlere/ilçelere yapılan başvurular sonucunda, personelin hizmet puanı ve tercihleri doğrultusunda yapılır. Valiliklerce her yıl bu yönde karar verilmesi halinde sadece bir dönem için atama gerçekleştirilebilir. Bu şekilde gerçekleştirilen yerleştirmeler, yerleştirmeyi takip eden bir hafta içerisinde Bakanlığa bildirilir. Bu yerleştirmeler sonucu yapılan atamalar da takip eden bir hafta içerisinde Bakanlığa bildirilir. Ancak, il merkezinde bulunanlar hariç bulunduğu ilçede en az bir yıl çalışmayan personel, diğer ilçelere il içi dönem tayininde atanma talebinde bulunamaz. İl içerisindeki ilçelerden il merkezine il içi dönem tayininde atanma talebinde bulunmak için o ilde en az iki yıl çalışmış olmak şarttır.
2) İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler. İhtiyaç halinde il müdürlüğündeki şubeler arası yer değişiklikleri ise il müdürlükleri tarafından yapılır.
3) İlçe müdürlüklerinde gıda, mera, bitki koruma, toprak koruma, arazi kullanımı ve toplulaştırma gibi konularda uzmanlaşmış, eğitim almış ve belli bir tecrübeye sahip personel, ihtiyaç duyulması ve norm kadronun uygun olması kaydıyla il müdürlüğündeki diğer birimlere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce her zaman atanabilir.
4) Bulunduğu ilçede en az bir yıl çalışmak, aynı il içinde olmak, atanacağı yerin norm kadrosunun uygun olması ve doluluk oranı aynı veya yüksek olandan düşük olan ilçelere doğru atanmak kaydıyla dönem tayini ve hizmet puanına bağlı olmaksızın her zaman için atama yapılabilir.
5) İl içerisinde çalışanlardan, bu Yönetmeliğin ilgili hükümleri ile Genel Yönetmelikte belirlenen mazeret durumlarına istinaden il içi atama talebinde bulunanların başvuruları, ulaşım şartları, uzaklık ve hizmet ihtiyaçları gibi kriterler doğrultusunda il müdürlükleri tarafından değerlendirilir ve uygun görülenler hakkında işlem yapılarak Genel Müdürlüğe bildirilir.
6) 20 nci madde hükümleri saklı kalmak kaydı ile Bakanlık veya Valilik tarafından; her türlü tarım işletmelerinden/üreticilerinden sorumlu personel ile kontrol ve denetim faaliyeti yürüten personelin; sorumlu oldukları veya kontrol ve denetim faaliyeti yürüttükleri aynı ilçede bulunan tarımsal işletmelerdeki/üreticilerindeki görevleri beş yıldan fazla olmamak kaydıyla değiştirilebilir. Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir.
f) Aynı İl içerisinde olmak, norm kadrosu uygun olmak, halen çalıştığı İl/ilçe/birim/kuruluşta en az bir yıl çalışmış olmak, atanacağı kuruluşun şartlarını taşımak, yazılı olarak talep etmek ve kuruluşun bağlı bulunduğu Bakanlık hizmet biriminin uygun görüşü olmak kaydıyla İl/ilçe/birimlerden kuruluşlara, kuruluşlardan il/ilçe/birim/kuruluşlara her zaman için Genel Müdürlükçe personelin ataması yapılabilir.
g) (a) bendi gereği atama talebinde bulunan personelin çalıştığı ilde/kuruluşta unvan bazında personel sayısı norm kadronun % 50’nin altında olması halinde hizmetlerin aksamaması için, personelin bölgeler arasında dağılımının dengeli olması gözetilerek unvan bazında mevcut personelin % 20’sinin talebi hizmet puanı yüksek olandan başlamak kaydıyla değerlendirilir." şeklinde düzenlenmiştir.

DAVA KONUSU DÜZENLEMELERİN İNCELENMESİ
I- Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin; aynı maddenin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının ve (e/3) alt bendindeki "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin iptali istemi yönünden;
Anılan düzenlemeler, Danıştay İkinci Dairesinin 29/03/2018 günlü, E:2016/2388, K:2018/2116 sayılı sayılı kararıyla iptal edilmiş, davalı idarenin temyiz istemi ise Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 18/06/2020 günlü, E:2018/3593, K:2020/1018 sayılı kararı ile reddedilerek söz konusu karar onanmıştır.

Bu durumda, aynı düzenlemeler ile ilgili iptal istemi hakkında ayrıca bir karar verilmesine yer bulunmamaktadır.
II- Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki, "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptal istemi yönünden;
İdareler, normlar hiyerarşisine aykırı olmayacak şekilde, hizmette etkinliğin sağlanması için gerekli önlemleri alma hususunda takdir yetkisine sahiptirler. Kamu hizmetlerinin hangi koşullar altında ve nasıl yürütüleceğini önceden saptamak her zaman mümkün olmadığı için, gelişen durumlara ayak uydurmak ve ortaya çıkan ihtiyaçları karşılayabilmek amacıyla gerekli düzenlemeleri yapma hususunda idarelerin takdir yetkisi bulunmaktadır.
Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'te, yer değiştirme suretiyle atamaların kadro imkanları gözönünde bulundurularak, memurların bölgeler arasında adil ve dengeli dağılmasını sağlamak esasıyla, personelin öğrenimi, uzmanlığı, iş tecrübesi, mesleki bilgisi gibi özellikleri ile boş kadro durumu gözönünde bulundurularak kurumlarınca hazırlanan bir plan dâhilinde yapılacağı hükme bağlanmış; dava konusu Yönetmelik'te de, atama ve nakillerde hizmet puanı, kura veya belirli bir süre çalışma gibi kriterlerin belirleyici olduğu ve personelin, hizmet bölgeleri ve grupları arasında, hizmet gerekleri de dikkate alınarak adil ve dengeli dağılımının sağlanmasının esas alınacağı belirtilmiştir.
Dava konusu Yönetmelik'in 14. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, il içerisindeki ilçeler arası ve ilçelerden il merkezine, il merkezinden ilçelere yapılacak yer değişikliklerine ilişkin hükümler düzenlenmiş; incelenen (e/6) alt bendinde ise; her türlü tarım işletmelerinden/üreticilerinden sorumlu personel ile kontrol ve denetim faaliyeti yürüten personelin, sorumlu oldukları veya kontrol ve denetim faaliyeti yürüttükleri aynı ilçede bulunan tarımsal işletmelerdeki/üreticilerindeki görevlerinin beş yıldan fazla olmamak kaydıyla değiştirilebileceği; bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yerinin değiştirilebileceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan düzenleme ile her türlü tarım işletmelerinden/üreticilerinden sorumlu; kontrol ve denetim faaliyeti yürüten Yönetmelik kapsamındaki personelin ihtiyaç halinde il içerisinde yer değiştirme suretiyle atanmasında, diğer yer değiştirme kriterleri yanında mezun olduğu bölümün de dikkate alınacağının belirlenmiş olmasında idarenin, mevzuat yapma konusunda sahip olduğu takdir yetkisini, kamu yararı ve hizmet gereklerini gözeterek üst hukuk normlarına aykırı olmayacak şekilde kullandığı sonucuna varıldığından, dava konusu düzenlemede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Personelinin Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in, 25/03/2016 günlü, 29664 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 2. maddesi ile değiştirilen; 14. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendindeki "Bu bent hükümlerine göre il müdürlüklerinden atanma talebinde bulunan personelin ayrılacağı il müdürlüğünün norm kadro doluluk oranının % 50’nin altında olması veya atama sonrasında %50’nin altına düşecek olması halinde hizmetlerin aksamaması için atanma talebi uygun görülmez." şeklindeki son cümlenin; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/2) alt bendindeki "İl müdürlüğünden ilçelere, il merkezindeki ilçelerden il merkezindeki diğer ilçelere ve il müdürlüğüne, normu uygun olmak kaydı ile ihtiyaç halinde Valiliklerce her zaman atama yapılabilir. Unvan itibariyle norm fazlalığı olan ilçelerde çalışanlar ise normu uygun olmak kaydıyla, il merkezi dışındaki diğer ilçelere dönem ve puana bağlı olmaksızın Valiliklerce atanabilirler." kuralının; 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/3) alt bendindeki "puana bağlı olmaksızın" ibaresinin iptali istemi hakkında KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA;
2. Dava konusu Yönetmelik'in 14. maddesinin 1. fıkrasının (e/6) alt bendindeki "Bu şekilde çalıştırılacak personelin mezun olduğu bölümler de dikkate alınarak ihtiyaç halinde il müdürlüğünden ilçelere, ilçelerden de diğer ilçelere veya il müdürlüğüne görev yeri değiştirilebilir." şeklindeki son cümlenin iptal istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,
3. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin, davadaki haklılık oranına göre …-TL'lik kısmının davacı üzerinde bırakılmasına, geriye kalan …-TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
4. Karar tarihinde yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı davalar için belirlenen …-TL vekâlet ücretinin davalı İdareden alınarak davacıya verilmesine, …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı İdareye verilmesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 22/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi