Abaküs Yazılım
10. Daire
Esas No: 2016/3427
Karar No: 2021/3682
Karar Tarihi: 29.06.2021

Danıştay 10. Daire 2016/3427 Esas 2021/3682 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2016/3427
Karar No : 2021/3682

DAVACI : … Avcılık Atıcılık Amatör Balıkçılık
ve Dağcılık Spor Kulübü Derneği
VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Bakanlığı / Aynı yerde
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN_KONUSU : 26/05/2016 tarih ve 29723 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, 17/05/2016 tarih ve 15 karar numaralı 2016-2017 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu Kararının, komisyonun kendisine ait yetkiyi Bakanlığa devrettiği iddiasıyla iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Merkez Av Komisyonunun kendisine ait yetkiyi Bakanlığa devrettiği, Bakanlığın almış olduğu yetkiye istinaden AVBİS olarak kotalı avcılık sistemine geçiş yaparak bir avcının bir av gününde sadece bir avlakta avlanmasına imkân tanındığı ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI :
Öncelikle, davacı derneğin işbu davayı açmakta ehliyetli olmadığı, derneğin dava konusu ile ilgili olarak dava açabilmesi için tüzüğünde bu yönde hüküm olması gerektiği, avlanma hakkı olan avcılara Merkez Av Komisyonu (MAK) kararında belirlenen avın serbest olduğu günlerde, avcı başına tür bazında belirlenen günlük avlanma limitlerine ve kararda yer alan diğer kısıtlama limitlerine uyulmak üzere avlattırıldığı, avcıların kayıt altına alınması, avcılıkla ilgili tüm istatistikî bilgilerin toplanması ve avlaklarda yıllık av hayvanı türlerine göre belirlenen kotaların avcılar tarafından internet ortamında alınabilmesine sağlamak amacıyla AVBİS in geliştirildiği, AVBİS ile avcı güvenliğini sağlama, av hayvanlarına kolay av olmama ve kaçma şansını verme adına avlaklara girecek avcı sayısına sınırlama getirildiği, il içinden ve il dışından avlağa gelecek avcıların toplam giriş sayılarına sınırlama getirildiği, ülke genelinde avlanma hakkı olan yaklaşık 143.000 avcı olduğu, MAK kararına göre yaklaşık altı aylık avlanma dönemi olduğu, kısıtlama getirilmemesi durumunda avlanma kotalarının ilk haftalarda biteceği, MAK ın Kanunda kendisine görev olarak verilen bütün konularda karar aldığı, yetkilerinin bakanlığa devri gibi bir durumun söz konusu olmadığı, dava konusu kararın hukuka uygun olduğu savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …

DÜŞÜNCESİ : 26/05/2016 tarih ve 29723 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, 17/05/2016 tarih ve 15 karar numaralı 2016-2017 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu Kararının, komisyonun kendisine ait yetkiyi Bakanlığa devrettiği gerekçesiyle iptali istenilmektedir.
4915 sayılı Kara Avcılığı Kanununun "Av komisyonları"başlıklı 3. maddesinde "Merkezde, Bakanın veya Müsteşarın başkanlığında, Bakanlık ve Genel Müdürlük merkez teşkilâtı ilgili birimlerinden üç, bir bitki koruma uzmanı ve bir veteriner hekim olmak üzere Tarım ve Köyişleri Bakanlığından iki, Jandarma Genel Komutanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile orman fakülteleri ve gönüllü kuruluşları temsilen birer, dokuz coğrafi bölge esas alınarak belirlenecek avcı kuruluşlarından dokuz, özel avlak temsilcisi bir olmak üzere toplam yirmibir üyeden teşekkül eden Merkez Av Komisyonu kurulur. İllerde ise valinin veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında; Bakanlıktan iki, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile millî eğitim müdürlüğü, gençlik ve spor il müdürlüğü, jandarma teşkilâtı ve gönüllü kuruluşları temsilen birer, mahalli avcı kuruluşlarından üç üye olmak üzere toplam onbir üyeden teşekkül eden il av komisyonu kurulur.
Gerekli hâllerde valilik, il av komisyonundaki yapıya benzer ilçe av komisyonu kurabilir. İlçe av komisyonu kararları il av komisyonunda, il av komisyonu kararları da Merkez Av Komisyonunda değerlendirilir. Merkez Av Komisyonu bu Kanunda Bakanlığa verilen yetkiler dışında av ve yaban hayatının korunması ve geliştirilmesi için gerekli kararları alır. Merkez Av Komisyonu kararı kesindir.
Merkez Av Komisyonu ile il ve ilçe av komisyonlarının görev, yetki ve sorumlulukları, üyelerinin seçimi, çalışma usulleri, coğrafik bölgelerin belirlenmesi, karar alınması, kararların yayın ve yayım esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Merkez Av Komisyonunda alınan kararların uygulanması, av ve yaban hayvanlarının korunması, üretimi ve bakımı ile avcı kuruluşlarının kurulmasının ve çalışmasının teşviki, üyelerinin eğitimi Bakanlıkça yürütülür."hükmü yer almış,aynı Yasanın "Av Sezonu" başlıklı 5. Maddesinde ise,"- Sürüngen, kuş ve memeli av hayvanlarının sınıf ve türlerine göre eş tutma, üreme, yavru büyütme, erginleşme gibi yaşam evrelerini dikkate alarak avlanma sürelerinin başlama ve bitiş tarihleri ile populasyon durumuna göre avlanma günleri ve av miktarlarını tespit etmeye, Devlet avlakları ve genel avlaklarda bazı türlerin avını ve bazı avlaklarda avlanmayı belli bir süre yasaklamaya; il av komisyonlarının görüş ve önerileri doğrultusunda Merkez Av Komisyonu, özel avlaklar ile örnek avlaklarda ise Bakanlık yetkilidir. Nesli tehlike altında olan, nadir, hassas ve benzeri statülerde yer alan türler ile endemik ve göçmen türlerin korunması amacıyla gerekli koruma tedbirlerini almaya, bu türler için bu Kanunda adı geçen koruma alanlarını oluşturmaya ve bu alanları ekolojik ihtiyaçlarına göre yönetmeye, doğal türlerin azalması veya nesillerinin tehlike altına girmesi durumunda yeniden yerleştirme çalışmalarının ekolojik prensiplere göre yapılmasını sağlamaya, av yasağına ilişkin esas ve usulleri tespit etmeye, avcılığın denetlenmesi ve izlenmesi çalışmalarını yapmaya ve uygulamada gerekli tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Merkez Av Komisyonunca tespit edilen av miktarları ve avlanma süreleri dışında avlanılamaz.
Av ve yaban hayatının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir yönetiminde; kamuoyu desteğinin sağlanması için toplumun bilgilendirilmesi, bilinçlendirilmesi ile avcıların ve toplumun eğitilmesi amacıyla; Türkiye sınırları içinde yayın yapan ulusal, bölgesel, yerel radyo ve televizyonlar; av sezonunun başlamasından onbeş gün önce ve sona ermesinden itibaren de onbeş gün süreyle eğitici, uyarıcı ve tanıtıcı yayın yapmak zorundadırlar. Bu yayın ve tanıtım faaliyetleri her kuruluşun ana haber bültenlerinden sonraki kuşakta ve ücretsiz olarak yayınlanır.
Bu programların süresi yılda toplam üç saatten az olamaz. Bu hizmetlerin yürütülmesinde kurum ve kuruluşlar Bakanlık ile işbirliği yaparlar."düzenlemesi yer almıştır.
Avına izin verilen av hayvanlarının doğal yaşam alanlarıyla korunması, koruma kullanım dengesi gözetilerek bu hayvanlardan faydanılması, türlerin korunması ve sürdürülebilirliği için önem arz etmekte olup, avcıların kayıt altına alınması ve kotaların kullandırılmasıamacıyla ilgili Bakanlık tarafından kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirebilmek için Avlak Yönetim Bilgi Sisteminin (AVBİS) kurulduğu anlaşılmaktadır.
Merkez Av Komisyonu Kararında, komisyona verilen görev ve yetkiler ile AVBİS sisteminin bütünlüğü içerisinde değerlendirildiğinde hukuka aykırılık bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği, düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Daire since, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, 26/05/2016 tarih ve 29723 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, 17/05/2016 tarih ve 15 karar numaralı 2016-2017 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu Kararının, komisyonun kendisine ait yetkiyi Bakanlığa devrettiği iddiasıyla iptaline karar verilmesi istemiyle açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE :
İlgili Mevzuat:
4915 sayılı Kara Avcılığı Kanununun "Av komisyonları" başlıklı 3. maddesinde; Merkez Av Komisyonu ile il ve ilçe av komisyonlarının görev, yetki ve sorumluluklarının, üyelerinin seçiminin, çalışma usullerinin, coğrafik bölgelerin belirlenmesinin, karar alınmasının, kararların yayın ve yayım esaslarının Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği, Merkez Av Komisyonunda alınan kararların uygulanmasının, av ve yaban hayvanlarının korunmasının, üretimi ve bakımı ile avcı kuruluşlarının kurulmasının ve çalışmasının teşvikinin, üyelerinin eğitiminin Bakanlıkça yürütüleceği belirtilmiş, aynı Kanunun "Av Sezonu" başlıklı 5. maddesinde ise, "Sürüngen, kuş ve memeli av hayvanlarının sınıf ve türlerine göre eş tutma, üreme, yavru büyütme, erginleşme gibi yaşam evrelerini dikkate alarak avlanma sürelerinin başlama ve bitiş tarihleri ile populasyon durumuna göre avlanma günleri ve av miktarlarını tespit etmeye, Devlet avlakları ve genel avlaklarda bazı türlerin avını ve bazı avlaklarda avlanmayı belli bir süre yasaklamaya; il av komisyonlarının görüş ve önerileri doğrultusunda Merkez Av Komisyonu, özel avlaklar ile örnek avlaklarda ise Bakanlık yetkilidir. Nesli tehlike altında olan, nadir, hassas ve benzeri statülerde yer alan türler ile endemik ve göçmen türlerin korunması amacıyla gerekli koruma tedbirlerini almaya, bu türler için bu Kanunda adı geçen koruma alanlarını oluşturmaya ve bu alanları ekolojik ihtiyaçlarına göre yönetmeye, doğal türlerin azalması veya nesillerinin tehlike altına girmesi durumunda yeniden yerleştirme çalışmalarının ekolojik prensiplere göre yapılmasını sağlamaya, av yasağına ilişkin esas ve usulleri tespit etmeye, avcılığın denetlenmesi ve izlenmesi çalışmalarını yapmaya ve uygulamada gerekli tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Merkez Av Komisyonunca tespit edilen av miktarları ve avlanma süreleri dışında avlanılamaz.
Av ve yaban hayatının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir yönetiminde; kamuoyu desteğinin sağlanması için toplumun bilgilendirilmesi, bilinçlendirilmesi ile avcıların ve toplumun eğitilmesi amacıyla; Türkiye sınırları içinde yayın yapan ulusal, bölgesel, yerel radyo ve televizyonlar; av sezonunun başlamasından onbeş gün önce ve sona ermesinden itibaren de onbeş gün süreyle eğitici, uyarıcı ve tanıtıcı yayın yapmak zorundadırlar. Bu yayın ve tanıtım faaliyetleri her kuruluşun ana haber bültenlerinden sonraki kuşakta ve ücretsiz olarak yayınlanır. Bu programların süresi yılda toplam üç saatten az olamaz. Bu hizmetlerin yürütülmesinde kurum ve kuruluşlar Bakanlık ile işbirliği yaparlar." düzenlemesi yer almıştır.

Dava konusu işlemin incelenmesi:
26/05/2016 tarih ve 29723 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, 17/05/2016 tarih ve 15 karar numaralı 2016-2017 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu Kararının, komisyonun kendisine ait yetkiyi Bakanlığa devrettiği iddiasıyla iptali istenilmektedir.
Davacı tarafından komisyonun kendisine ait yetkiyi Bakanlığa devrettiği iddiasıyla bakılmakta olan dava açıldığından ve doğrudan herhangi bir maddesinin iptaline karar verilmesi istenilmediğinden, dava konusu kararın iptali istemi davacı iddiasına hasren yetki devri yapılıp yapılmadığı yönünden incelenecektir.
Avcılığın bilgisayar programı sayesinde yönetilmesi aynı zamanda avcıların kayıt altına alınması, avcılıkla ilgili tüm istatistikî bilgilerin toplanması ve avlaklarda yıllık av hayvanı türlerine göre belirlenen kotaların avcılar tarafından internet ortamında alınabilmesini sağlamak amacıyla bakanlık tarafından AVBİS (Avlak Yönetimi Bilgi Sistemi) geliştirildiği ve sistemin uygulamaya konulduğu görülmektedir.
Olayda; dosyada yer alan bilgi ve belgelerin birlikte değerlendirilmesinden, Merkez Av Komisyonunun 2016-2017 av dönemine ilişkin olarak Kanunda ve yönetmelikte kendisine görev olarak verilen konulularda karar aldığı, alınan bu kararların uygulanmasının ve takibinin ise AVBİS üzerinden yapıldığı, Merkez Av Komisyonunun yetkilerini Bakanlığa devretmesi gibi bir durumun söz konusu olmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, Merkez Av Komisyonunun yetkilerini Bakanlığa devretmesi gibi bir durumun söz konusu olmadığı açık olduğundan 26/05/2016 tarih ve 29723 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, 17/05/2016 tarih ve 15 karar numaralı 2016-2017 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu Kararının bu yönüyle hukuka uygun olduğu görülmektedir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 26/05/2016 tarih ve 29723 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, 17/05/2016 tarih ve 15 karar numaralı 2016-2017 Av Dönemi Merkez Av Komisyonu Kararının iptali istemiyle açılan DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 29/06/2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi