Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2018/1425
Karar No: 2021/3485
Karar Tarihi: 30.06.2021

Danıştay 8. Daire 2018/1425 Esas 2021/3485 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/1425
Karar No : 2021/3485


DAVACI : …'a velayeten
…, …
VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU :
14/02/2018 tarihli ve 30332 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak 07/09/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmİ Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğini değiştiren "Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2., 5. ve 15. maddeleri ile 6., 7., 8. ve 12. maddelerinde yer alan "komisyon" ibaresinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Davacı vekili tarafından; dava konusu edilen Yönetmeliğin 2. ve 5. maddesiyle “proje “ kapsamında olmayan bütün Anadolu liselerinin merkezi sınav yerleştirmesi dışında bırakıldığı, nitelikli liseler olan Anadolu Liselerine ikematgah odaklı bir şekilde girilebilecek olmasının Anadolu Liselerinin veya düz liselerinin bulunduğu bölgelerdeki çocukların bu liselere gidebilmesi, diğerlerinin ise bölgelerinde bulunan nitelikçe daha düşük okullara gidebilmesinin önünü açtığı, bu sebeple bu maddelerin eşitlik ilkesine aykırı olduğu, ilgili düzenlemeler ile öğrencilerin proje okulu diye nitelendirilen imam hatip liselerine veya eğitim kalitesi düşük mesleki teknik liselere mahkum edildiği, İmam Hatip Liseleri'nin temel liseler kategorisinde bulunmamasına rağmen bu kadar ön plana çıkarılmasının laik hukuk devletine aykırı olduğu, TEOG sınav sisteminin iki aşamalı olduğu ve sınav tarihlerinden birinin geçtiği düşünüldüğünde bu sistemin uygulanma şansının bulunmadığı, yapılan değişikliklerin sınava katılacak öğrencileri mağdur edecek şekilde geç yapıldığı, dolayısıyla ilan edilen sınav sisteminin çocukların sınava hazırlanmasına yetecek kadar süreyi sağlamadığı çok açık olduğundan dava konusu edilen Yönetmeliğin 15. maddesinin bu hususlar göz önüne alınmadan düzenlendiği, aynı şekilde ilgili Yönetmeliğin 6.,7.,8. ve 12. maddelerinde geçen Öğrenci Nakil ve Yerleştirme Komisyonuna ilişkin herhangi bir bilgiye yer verilmediği, bu Komisyonun çalışma esaslarının nasıl olacağı, kimlerden oluşacağı ve nasıl çalışacağına ilişkin herhangi bir düzenlemenin yapılmadığı, Yönetmeliğin en önemli bölümünü oluşturan ve haksızlıkların oluşmaması için belirleyici öneme sahip olan bu komisyona ilişkin herhangi bir düzenleme yapılmamasının belirlilik ilkesine açıkça aykırılık teşkil ettiği, sonuç olarak açıkça hukuka aykırı olarak çıkarılan dava konusu yönetmeliğin 2.,5. ve 15. maddelerinin tamamı ile 6.,7.,8., ve 12. maddelerinde yer alan "komisyon" ibaresinin iptali gerektiği belirtilmiştir.


DAVALININ SAVUNMASI :
Dava konusu edilen değişiklik ile eklenen merkezi sınav kavramının ilk defa yapılan bir sınavın uygulamasına yönelik olmadığı, anılan sınavın öğrencilerin isteğe bağlı olarak girebileceği ve Bakanlıkça merkezden yürütülen bir sınav olduğu, yenilenen ortaöğretim sistemi ile öğrencilerin sunulan ortaöğretim programları içerisinden ilgi, yetenek ve tercihine göre sınav puanı aranmaksızın ikametgahına yakın okullara yerleştirilebilmelerine imkan vermek amacıyla adrese dayalı kayıt sisteminin oluşturulduğu, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında ortaokul ile imam hatip ortaokullarının 8. sınıfını tamamlayan öğrencilerin %10'luk diliminin başta fen liseleri, sosyal bilimler liseleri olmak üzere proje okulu olarak İl Milli Eğitim Müdürlüklerince teklif edilip Bakanlık tarafından belirlenen eğitim kurumlarına; %90'lık diliminin ise İl Milli Eğitim Müdürliklerinin çalışması sonucunda belirlenen ortaöğretim kayıt alanlar kapsamındaki eğitim kurumlarına sınavsız ve tercihlere bağlı olarak yerleştirileceği, ortaöğretim kayıt alanlarının İl Milli Eğitim Müdürlüklerinin hazırladığı kapsamlı çalışma ile sadece bir mahalle ya da ilçe bazında değil öğrencilerin tamamladığı ortaokul ile sınavsız olarak yerleşebileceği ortaöğretim kurumlarının ilişkilendirilerek oluşturulduğu, il/ilçe bünyesinde birden fazla ortaöğretim kayıt alanının oluşturulacağı, anılan sistemle hiçbir öğrecinin kendisinin ve velisinin isteği dışında bir okula yönlendirlemeyeceği, "komisyon" ibaresinin iptalinin istenildiği maddeler bakımından ise "öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu"nun yapılan değişklik kapsamında Yönetmeliğe eklenen bir düzenleme olmadığı ileri sürülerek davanın ve istemin reddi gerektiği savunulmaktadır

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Dava konusu Yönetmelik hükümlerine ilişkin hukuka aykırılık iddialarının bir bütün olarak değerlendirilmesi neticesinde, bakılan davanın Türkiye genelinde ortaöğretime geçiş ve yerleştirme sürecine dair sistem değişikliğine ilişkin düzenlemelere yönelik olduğu görülmüş olup; dava konusu maddelerin ayrı ayrı değerlendirilmesi sonucunda; Kanun koyucu tarafından idareye tanınan düzenleme yetkisi uyarınca, ortaöğretime geçiş sürecine yönelik, yeni yerleştirme sisteminin oluşturulması ve sistemin uygulamasına yönelik olarak hazırlanan, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'nin anılan maddelerinin normlar hiyerarşisine uygun olarak, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda düzenlendiği anlaşıldığından hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : 14.2.2018 tarih ve 30332 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlan Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2., 5. ve 15. maddeleri ile 6., 7., 8. ve 12. maddelerinde yer alan "komisyon" ibaresinin iptali istemidir.
Yenilen ortaöğretim sistemi ile öğrencilerin sunulan ortaöğretim programları içerisinden ilgi, yetenek ve tercihine göre sınav puanı aranmaksızın ikametgahına yakın okullara yerleştirilebilmelerine imkan vermek amacıyla adrese dayalı kayıt sisteminin oluşturulduğu, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında ortaokul ile imam hatip ortaokullarının 8. sınıfını tamamlayan öğrencilerin %10'luk diliminin başta fen liseleri, sosyal bilimler liseleri olmak üzere proje okulu olarak İl Milli Eğitim Müdürlüklerince teklif edilip Bakanlık tarafından belirlenen eğitim kurumlarına, %90'lık diliminin ise İl Milli Eğitim Müdürlüklerinin çalışması sonucunda belirlenen ortaöğretim kayıt alanları kapsamındaki eğitim kurumlarına sınavsız ve tercihlere bağlı olarak yerleştirileceği, ortaöğretim kayıt alanlarının İl Milli Eğitim Müdürlüklerinin hazırladığı çalışma ile sadece bir mahalle ya da ilçe bazında değil, öğrencilerin tamamladığı ortaokul ile sınavsız olarak yerleşebileceği ortaöğretim kurumlarının ilişkilendirilerek oluşturulduğu, il/ilçe bünyesinde birden fazla ortaöğretim kayıt alanının oluşturulacağı, her ne kadar öngörülebilirlik ilkesi gereği takdir yetkisinin keyfiliğe varacak uygulamalara yol açmaması, hukuki güvenlik ve istikrar ilkesi gereği eğitim sistemiyle sık sık oynamamak ve sürprizlerle karşılaşmamak gerektiği açık ise de anılan sistemle hiçbir öğrencinin kendisinin ve velisinin isteği dışında bir okula yönlendirilmeyeceği şeklindeki idari güvenceye itibar edilmesi gerektiği anlaşıldığından davanın reddine karar verilmesi gerekeceği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :
Dava; 14/02/2018 tarih ve 30332 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak 07/09/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğini değiştiren "Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2., 5. ve 15. maddelerinin tamamı ile aynı Yönetmeliğin 6., 7., 8. ve 12. maddelerinde yer alan "komisyon" ibaresinin iptali istemiyle açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 'Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi' başlıklı 42. maddesinde; "Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit edilir ve düzenlenir." hükmüne yer verilmiştir.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun 'Ferdin ve toplumun ihtiyaçları' başlıklı 5. maddesinde; "Milli eğitim hizmeti, Türk vatandaşlarının istek ve kabiliyetleri ile Türk toplumunun ihtiyaçlarına göre düzenlenir." hükmü, 'Yöneltme' başlıklı 6. maddesinde; "Fertler, eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirler. Milli eğitim sistemi, her bakımdan, bu yöneltmeyi gerçekleştirecek biçimde düzenlenir. Bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim programlarının hedeflerine uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları konulabilir. Yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılır." hükmü, orta öğretim kurumlarının düzenlendiği 'Kapsam' başlıklı 26. maddesinde; "Ortaöğretim; ilköğretime dayalı dört yıllık zorunlu örgün veya yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve teknik öğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezlerinin tümünü kapsar. Bu okul ve kurumları bitirenlere, bitirdikleri programın özelliğine göre diploma verilir. Ancak mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin diploma alabilmeleri için Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenen fark derslerini tamamlaması zorunludur." hükmü, 'Ortaöğretimden yararlanma hakkı' başlıklı 27. maddesinde; "İlköğretimini tamamlayan ve ortaöğretime girmeye hak kazanmış olan her öğrenci, ortaöğretime devam etmek ve ortaöğretim imkanlarından ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde yararlanmak hakkına sahiptir." hükmü, 'Amaç ve görevler' başlıklı 28. maddesinde; "Ortaöğretimin amaç ve görevleri, Milli Eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak, bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak bir genel kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak, çözüm yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak, öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yüksek öğretime veya hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamaktır. Bu görevler yerine getirilirken öğrencilerin istekleri ve kabiliyetleri ile toplum ihtiyaçları arasında denge sağlanır." hükmü yer almıştır.
652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 2. maddesinde " .. Eğitim ve öğretimin her kademesi için ulusal politika ve stratejileri belirlemek, uygulamak, uygulanmasını izlemek ve denetlemek, ortaya çıkan yeni hizmet modellerine göre güncelleyerek geliştirmek; eğitim sistemini yeniliklere açık, dinamik, ekonomik ve toplumsal gelişimin gerekleriyle uyumlu biçimde güncel teknik ve modeller ışığında tasarlamak ve geliştirmek..." Milli Eğitim Bakanlığı'nın görevleri arasında sayılmıştır.
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 301/1-a. maddesinde, eğitim ve öğretim programlarını tasarlamak, uygulamak, güncellemek Milli Eğitim Bakanlığının görevleri arasında, ortaöğretim okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını hazırlamak veya hazırlatmak Ortaöğretim Genel Müdürlüğünün görevleri arasında sayılmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel örgün ortaöğretim kurumlarında eğitim, öğretim, yönetim ve işleyişe ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği çıkarılmış ve 07.09.2013 tarih ve 28758 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
14.02.2018 tarih ve 30332 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2. maddesi ile Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 4'üncü maddesinin birinci fıkrasına bentler eklenmiştir.
Yönetmeliğin 4. maddesinin 1. fıkrasının (ğğ), (hh), (ıı), (ii), (jj), (kk) bentleri; (ğğ) Merkezi sınav: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına öğrenci yerleştirme amacıyla Bakanlıkça yapılan sınavı, (hh) Merkezi sınav puanı: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına öğrenci yerleştirmede kullanılan Bakanlıkça yapılan sınav puanını, (ıı) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarını, (ii) Ortaokul başarı puanı (OBP): Ortaokulun 6, 7 ve 8. sınıf seviyesinde alınan yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasını, (jj) Ortaöğretim kayıt alanı: Eğitimde süreklilik ve coğrafi bütünlük esasına dayalı olarak öğrenci sayısı, okul türü, kontenjan ve donanımları göz önünde bulundurularak il/ilçe milli eğitim müdürlüğünce ortaokul ve liselerin birbirleri ile eşleştirildiği ve tercihe bağlı olarak kayıt yapılabilecek farklı ortaöğretim kurumlarından oluşturulan alanı, (kk) Proje uygulayan eğitim kurumu: 1/9/2016 tarihli ve 29818 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği kapsamında Bakanlıkça belirlenen okulu,”ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Dava konusu edilen Yönetmeliğin 5. maddesi ile Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin “Ortaöğretime geçiş esasları” başlıklı 20. maddesi "Ortaokulu veya imam hatip ortaokulunu bitiren öğrenciler bilgi, beceri ve yetenekleri doğrultusunda; a) Merkezi sınav puanıyla, b) Ortaöğretim kayıt alanı içindeki okullara tercihe bağlı olarak, c) Ortaöğretim kayıt alanı dışındaki pansiyonlu okullara tercihe bağlı olarak, ç) Merkezi sınav ile birlikte yetenek sınavı puanıyla, d) Yetenek sınav puanıyla, ortaöğretim kurumlarına geçiş yaparlar. Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen yerleştirme ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslar, Bakanlıkça hazırlanan yönerge ve/veya kılavuz, (d) bendi ise genelge ile belirlenir. Ortaöğretime geçiş sistemine bağlı olarak yapılan yerleştirme ve kayıt işlemleri; a) Merkezi sınav puanı ile öğrenci alan okulların açık kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre, b) Ortaöğretim kayıt alanı içindeki okulların açık kontenjanlarına, tercihe bağlı olarak, c) Pansiyonlu okullarda belirlenen pansiyon kontenjanı kadar (...) uzaktan yakına ilkesi gözetilerek tercihe göre, ç) Merkezi sınav ile birlikte yetenek sınavı ile öğrenci alan okulların açık kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre, d) Güzel sanatlar liseleri, spor liseleri ile klasik sanatlar ve musiki, hafızlık, görsel sanatlar ve spor programı/projesi uygulayan Anadolu imam hatip liselerine yetenek sınav puanı ve OBP kullanılarak puan üstünlüğüne göre, yapılır. Özel ortaöğretim okullarına geçişler, 20/3/2012 tarihli ve 28239 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin ilgili hükümleri doğrultusunda yapılır." şeklinde değiştirilmiş, 6. maddesi ile Yönetmeliğin “öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu” başlıklı 23. maddesi 'Öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu' başlıklı 23. maddesi uyarınca; birden fazla ortaöğretim kurumu bulunan okullar arasında koordinasyonu sağlamak üzere millî eğitim müdürlükleri bünyesinde her ders yılı sonunda öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu kurulacağı, Komisyonca nakil ve yerleştirmelerinin, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde yapılacağı, ancak, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretime Geçiş Yönergesi ve/veya Kılavuzu hükümleri çerçevesinde ortaöğretim kayıt alanı içindeki okullara yerleşemeyen öğrencilerin, aynı merkez ilçe/ilçedeki diğer ortaöğretim kayıt alanlarındaki boş kontenjanı bulunan okullara tercihe ve OBP üstünlüğüne bağlı olarak yerleştirileceği; 7. maddesiyle Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinin, birinci fıkrasının (b) bendi “ Hazırlık sınıfı ve 9 uncu sınıflara her yıl alınacak öğrenci ve oluşturulacak şube sayısı, okulun fiziki imkân ve donanımı dikkate alınarak komisyon tarafından tutanakla tespit edilir. Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, spor liseleri, güzel sanatlar liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile Anadolu teknik programlarında bir şubeye alınacak öğrenci sayısı 30’dur. Anadolu liselerinde, Anadolu imam hatip liselerinde, mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu meslek programlarında, çok programlı Anadolu liselerinde, mesleki ve teknik eğitim merkezlerinde ve mesleki eğitim merkezlerinde ise bir şubeye alınacak öğrenci sayısının 34 olması esastır. Ancak öğrenci kayıt alanındaki öğrenci sayısının yoğunluğu ve zorunlu hâllerde okulun fiziki şartları da dikkate alınarak bu sayı 40’a kadar artırılabilir." şeklinde değiştirilmiş, 8. maddesiyle Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin ikinci fıkrası “Yurtdışında 8 inci sınıfı bitiren öğrenciler ile ortaöğretim kurumlarında asgari bir eğitim ve öğretim yılı öğrenim gören öğrencilerin kayıt ve nakilleri; denklik belgelerine göre program uyumu dikkate alınarak ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde yerleştirme ve nakil işlemleri, öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu tarafından yapılır. Bu öğrencilerin nakli yapılan okuldan bir başka okula naklinde de bu fıkra hükümleri uygulanır.” şeklinde değiştirilmiş, 15. maddesiyle de 'Ortaöğretim kurumlarına yerleştirme, nakil ve geçişler' başlıklı geçici 9. maddesinin 1. fıkrası uyarınca Yönetmelikte yer alan yerleştirme, nakil ve geçişlere ilişkin hükümlerin, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılından itibaren ortaokul ile imam hatip ortaokullarının 8 inci sınıfını tamamlayıp ortaöğretim kurumlarına yerleşen öğrencileri kapsayacağı hususları düzenlenmiştir.
Dava Konusu Yönetmelik Hükümlerinin Birlikte İncelenmesi:
Merkezi sınavın Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına öğrenci yerleştirme amacıyla Bakanlıkça yapılacağı, ortaöğretim kayıt alanının; eğitimde süreklilik ve coğrafi bütünlük esasına dayalı olarak öğrenci sayısı, okul türü, kontenjan ve donanımları göz önünde bulundurularak il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce ortaokul ve liselerin birbirleri ile eşleştirildiği ve tercihe bağlı olarak kayıt yapılabilecek farklı ortaöğretim kurumlarından oluşturulan alan olarak tanımlandığı, ortaokulu veya imam hatip ortaokulunu bitiren öğrencilerin bilgi, beceri ve yetenekleri doğrultusunda; ortaöğretim kayıt alanı içindeki okullara tercihe bağlı olarak, ortaöğretim kayıt alanı dışındaki pansiyonlu okullara tercihe bağlı olarak ortaöğretim kurumlarına geçiş yapacağı, ortaöğretime geçiş sistemine bağlı olarak yapılan yerleştirme ve kayıt işlemlerinin; ortaöğretim kayıt alanı içindeki okulların açık kontenjanlarına, tercihe bağlı olarak, pansiyonlu okullarda belirlenen pansiyon kontenjanı kadar (...) uzaktan yakına ilkesi gözetilerek tercihe göre yapılacağı, birden fazla ortaöğretim kurumu bulunan okullar arasında koordinasyonu sağlamak üzere millî eğitim müdürlükleri bünyesinde her ders yılı sonunda öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu kurulacağı, komisyonca nakil ve yerleştirmelerinin, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde yapılacağının hüküm altına alındığı görülmektedir.
Anayasa'nın 124. maddesinde; Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri kuralı yer almıştır. Anayasanın aktarılan hükmü ve normlar hiyerarşisi bağlamında, bir yasa hükmüne dayalı olarak hazırlanan yönetmelikler ile yasa hükümlerine açıklık getirilmesi ve yasa hükümlerinin uygulamaya geçirilmesi amaçlanmaktadır.
Kanun koyucu tarafından idareye tanınan düzenleme yetkisinin başta kamu yararı olmak üzere hizmet gereklerine, hukuk devleti, hukuk güvenliği ve kazanılmış haklara riayet ilkelerine uygun olarak kullanılması gerektiği tartışmasızdır.
Kamu yararı kavramı, tüm devlet organlarının işlem ve eylemlerinin genel nitelikteki amacını ve aynı zamanda nedenini oluşturmakta, çeşitli hak ve özgürlükler açısından bir sınırlama nedeni niteliği de taşımakta olup bu kavram genel bir ifadeyle bireysel, özel çıkarlardan ayrı ve bunlara üstün olan toplumsal yararı ifade etmektedir.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin değerlendirilmesi neticesinde; 14/02/2018 tarih ve 30332 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesiyle asıl Yönetmeliğin 20. maddesinde yapılan değişiklik ile ülke genelinde ortaöğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme sisteminin tamamen değiştirildiği, buna göre ortaöğretim kurumlarına beş farklı yöntemle öğrenci yerleştirileceği; merkezi sınavla öğrenci alan okullara merkezi sınav puanıyla; merkezi sınav puanı olmayan öğrencilerin ortaöğretim kayıt alanı içerisinde tercihleri doğrultusunda yerel yerleştirmeyle; merkezi sınav puanı olmayıp ortaöğretim kayıt alanı dışında kalan bir okulun tercih edilmesi halinde pansiyonlu okullara yerel yerleştirmeyle; merkezi sınav ile birlikte yetenek sınavı puanıyla; güzel sanatlar lisesi, spor lisesi, klasik sanatlar ve musiki, hafızlık, görsel sanatlar ve spor programı/projesi uygulayan Anadolu imam hatip lisesine ise özel yetenek puanı ile öğrenci alınacağı anlaşılmaktadır.
Bu itibarla; davacının iddiaları dikkate alındığında dava konusu Yönetmelik hükümlerine ilişkin hukuka aykırılık iddialarının bir bütün olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bakılan davanın Türkiye genelinde ortaöğretime geçiş ve yerleştirme sürecine dair sistem değişikliğine ilişkin düzenlemelere yönelik olduğu görülmüş olup; dava konusu maddelerin ayrı ayrı değerlendirilmesi sonucunda; Kanun koyucu tarafından idareye tanınan düzenleme yetkisi uyarınca, ortaöğretime geçiş sürecine yönelik, yeni yerleştirme sisteminin oluşturulması ve sistemin uygulamasına yönelik olarak hazırlanan, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin anılan maddelerinin normlar hiyerarşisine uygun olarak, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda düzenlendiği anlaşıldığından hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 30/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi