Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2016/679
Karar No: 2021/4990
Karar Tarihi: 16.12.2021

Danıştay 2. Daire 2016/679 Esas 2021/4990 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/679
Karar No : 2021/4990

DAVACI : ... Sendikası (... Sen)
VEKİLİ : Av...
DAVALILAR : 1- ...
VEKİLİ : ...
2- ... Bakanlığı
VEKİLİ : ...

DAVANIN KONUSU : Davacı Sendika tarafından, 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin;
1- ''Sınav şartı'' başlığını taşıyan 9. maddesinde yer alan "ve sözlü" ibaresinin,
2- ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12. maddesinin; "Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır." hükmünün,
3- ''Başarı sıralaması'' başlığını taşıyan 15. maddesinin; " ...Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; ... esas alınmak suretiyle tespit edilir," hükmünün,
4- Dava konusu yönetmeliğin dayanağı olan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12/A maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.); "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır." hükmünün ve,
5- 12/B maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.) (Değişik birinci fıkra: 30/6/2014-2014/6579 K.); "Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması;" hükmünün iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Davalı idarenin şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzeyde bulunanlara yazılı sınavdan sonra sözlü sınav yapmasının siyasi amaç taşıdığı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzeyde bulunan görevlerin fazla olduğu, davalı idare tarafından kendi adamlarını seçme amacıyla bu kadrolar için sözlü sınav getirildiği,
Sözlü sınavlarla ilgili birçok davanın idari yargıya taşındığı, bu davaların genelde sözlü sınavların belli ölçütlere sahip olmadığı, görsel ve işitsel araçlarla kayıt altına alınmadığı biçiminde gerekçelerle usul yönünden iptal edilmesine rağmen, idarelerce aynı düzenlemelerin tekrar yürürlüğe konulduğu, sözlü sınavlardaki subjektifliğin önüne geçilmesi için ÖSYM ya da TODAİE'ye yaptırılacak yazılı sınavların esas alınması gerektiği,
Dava konusu düzenlemelerin, Anayasa'nın 10 . maddesinde yer alan eşitlik ilkesine, 657 sayılı Kanun'un 3/A, B, C maddelerinde yer verilen sınıflandırma, kariyer ve liyakat ilkelerine aykırı olduğu, bu durumun aynı zamanda yönetmeliğin amaç maddesine de aykırılık teşkil ettiği,
Davalı idarenin, dava konusu düzenleyici işlemle yasanın kapsamını genişlettiği, gerek 657 sayılı Kanun gerekse Orman ve Su İşleri Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükmünde Karaname'de sözlü sınav yapılacağına dair bir hüküm bulunmadığı, bu anlamda dava konusu düzenlemelerin Yasa'nın kapsamının genişlettiği,
Dava konusu düzenlemeden önce yürürlükte bulunan 03/04/2012 günlü, 28253 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan (mülga) Bakanlık Yönetmeliği'nde sözlü sınava yer verilmediği, bu maddeler irdelendiğinde kazanılmış hakların da ortadan kaldırıldığının anlaşılacağı ileri sürülmektedir.

DAVALILARIN SAVUNMASI : Usule ilişkin olarak; davacının Genel Yönetmelik'in ilgili maddelerine ilişkin iptal isteminin süre yönünden reddine karar verilmesi gerektiği, bu talebin kabul edilmemesi halinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının ve Devlet Personel Başkanlığının da hasım mevkiine alınması gerektiği,
Esasa ilişkin olarak; Çerçeve Yönetmelik'in 12/A maddesi ile görevde yükselme isteğinde bulunan personelin yazılı sınavı müteakiben nesnel ölçütler esas alınmak suretiyle sözlü sınava tabi tutulmaları gerektiğinin öngörüldüğü, bu şekilde personelin atanacağı göreve uygunluğu ve hakkaniyetin daha iyi sağlanacağı, 657 sayılı Kanun'da sözlü sınava engel bir hükmün bulunmadığı, bunun yanında Danıştayca verilen yürütmenin durdurulması kararları doğrultusunda çerçeve yönetmelikte değişiklik ihtiyacı doğduğu, bu çerçevede genel yönetmelikte değişiklikler yapıldığı; Bakanlık yönetmeliğinin de anılan yönetmeliğe uygun olarak uyarlandığı,
Davacının iddialarında, sözlü sınavın hangi üst norma aykırı olduğunun somut olarak ortaya konulamadığı, yazılı sınavın aritmetik oralama alınmak suretiyle sözlü sınav kadar etkili bir değerlendirme ölçütü haline geldiği, dava konusu Yönetmelik'in şube müdürü ve daha alt görevlere atanacakları kapsadığı, daha üst görevlerle ilgili Yönetmelik'te hüküm bulunmadığı,
Yönetmelik'in kariyer ve liyakat ilkeleri ile hizmet gerekleri ve personel planlamasına uygun olduğu,
Kazanılmış hakların ihlali iddiasının yersiz olduğu, yeni Yönetmelik'in Geçici 2. maddesinde unvan itibarıyla kazanılmış hakların korunduğu,
Dava konusu Yönetmelik'in, genel yönetmelikle aynı doğrultuda olup yeni bir hususu düzenlemediği; sonuç itibarıyla dava konusu düzenlemenin üst hukuk normlarına uygun olduğu ileri sürülmektedir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ...
DÜŞÜNCESİ : Dava konusu, 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin, 13/02/2021 günlü, 31394 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 21. maddesiyle yürürlükten kaldırılması nedeniyle karar verilmesine yer olmadığına; Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in dava konusu edilen 12/A ve 12/B maddeleri yönünden ise davanın reddine karar verilmesi; yargılama giderlerinin de haklılık oranına göre yarı yarıya paylaştırılması gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : ...
DÜŞÜNCESİ : Dava,davacı ... Sendikası (... Sen) tarafından,21 Şubat 2015 tarih ve 29274 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin; ''Sınav şartı'' başlığını taşıyan 9. maddesinde yer alan "ve sözlü" ibaresinin, ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12. maddesinin; " Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere İlan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır" düzenlemesinin, ''Başarı sıralaması'' başlığını taşıyan 15. maddesinin; " ...Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; ... esas alınmak suretiyle tespit edilir," düzenlemesi ile dava konusu yönetmeliğin dayanağı olan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12/A maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.); "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır." düzenlemesi ile, 12/B maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.) (Değişik birinci fıkra: 30/6/2014-2014/6579 K.); "Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması;" düzenlemesinin iptaline karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
Davacı tarafından, 645 sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri hakkında KHK'de görev ve unvan değişikliklerinde sözlü sınav yapılacağına ilişkin herhangi bir kural bulunmadığı,03.04.2012 tarih ve 28253 sayılı resmi gazetede yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin sınavla ilgili maddelerinde sözlü sınava yer verilmemiş iken 21 Şubat 2015 gün ve 29274 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yeni Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği ile sözlü sınav getirilerek yasa kapsamının genişletildiği,şube müdürü,milli park müdürü ve bunlarla aynı düzeydeki görevler için yazılı sınavdan sonra sözlü sınav getirilirken,bunların üstündeki yöneticiler için sadece yazılı sınav öngörüldüğü,üst düzey yöneticilerin sayısı az olduğu için idareye yakın olanları belirlemek kolay anlayışı ile hareket edilerek bunlar için sözlü sınava gerek duyulmadığı,şube müdürü,milli park müdürü ve bunlarla aynı düzeydeki görevlerin sayısı fazla olduğu için her yazılı sınavı kazananı atamayalım,kendi istediklerimizi atayalım düşüncesiyle bu görevler için sözlü sınav getirildiği, sözlü sınavların subjektif değerlendirmelere yol açtığı,bunun önüne geçilmesi için sözlü sınavların kaldırılması gerektiği, bu nedenlerle dava konusu yönetmeliklerin sözlü sınava ilişkin hükümlerinin hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek iptalinin istenildiği anlaşılmaktadır.
31/08/2013 tarihli ve 28751 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6/5/2013 tarihli ve 2013/4957 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 9.maddesi ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğe '' Sözlü sınav'' başlıklı 12/A ve ''Başan sıralaması'' başlıklı 12/B maddeleri eklenmiş,23.07.2014 tarih ve 29069 sayılı resmi gazetede yayımlanan 30.06.2014 tarih ve 2014/6579 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 4. Maddesi ile söz konusu yönetmeliğin 12/B maddesi değiştirilerek yeniden düzenlenmiş olup dava tarihi itibariyle yürürlükte olan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in 12/A ve 12/B maddeleri şu şekildedir.
''Madde 12/A- Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katma kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır.
İlgili personel, sınav kurulunun her bir üyesi tarafından;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, tutum ve davranışlarının göreve uygunluğu.
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel kültürü ve genel yeteneği,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
esas alınarak yüz tam puan üzerinden değerlendirilir. Her üyenin vermiş olduğu puanların aritmetik ortalaması alınarak personelin sözlü sınav puanı tespit edilir. Sözlü sınavda yüz üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır.''
''Madde 12/B-Görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro veya pozisyon sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınır. Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadro veya pozisyonlara atanacaklar için yazılı sınav puanı esas alınmak suretiyle tespit edilir ve kurumların resmi internet sitesinde ilan edilir.
Başarı puanlarının eşit olması halinde, sırasıyla;
a)Hizmet süresi fazla olanlara,
b)Daha üst öğrenimi bitirmiş olanlara,
c)Üst öğrenim mezuniyet notu yüksek olanlara,
öncelik verilmek suretiyle, en yüksek puandan başlamak üzere başarı sıralaması belirlenir."
Daha sonra 22.10.2016 tarih ve 29865 sayılı resmi gazetede yayımlanan 17.10.2016 tarih ve 2016/9380 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik'in 4. Maddesi ile söz konusu yönetmeliğin 12/A maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı" ibaresi "Yazılı" şeklinde değiştirilmiş ve böylece12/A maddesinin birinci fıkrası ''Yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır. '' şeklinde düzenlenmiştir.
Yine aynı Bakanlar Kurulu Kararı ile anılan yönetmeliğin 12/B maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi "Başarı puanı, yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması esas alınmak suretiyle tespit edilir ve kurumların resmi internet sitesinde ilan edilir." şeklinde değiştirilmiş,12/B maddesinin birinci fıkrası''(Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.) (Değişik birinci fıkra: 30/6/2014-2014/6579 K.) Görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro veya pozisyon sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınır. (Değişik ikinci cümle: 17/10/2016-2016/9380 K.) Başarı puanı, yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması esas alınmak suretiyle tespit edilir ve kurumların resmi internet sitesinde ilan edilir.'' şeklinde düzenlenmiştir.
21.02.2015 tarih ve 292 sayılı resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren ve dava tarihi itibariyle de yürürlükte bulunan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin iptali istenen ''Sınav şartı'' başlıklı 9 uncu,''Sözlü sınav'' başlıklı 12 inci,''Başarı sıralaması'' başlıklı 15inci maddelerindeki düzenlemeler şu şekildedir;
MADDE 9 – (1) Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara görevde yükselme suretiyle atanacakların yazılı ve sözlü sınavda; diğer görevlere görevde yükselme suretiyle atanacak personelin ise yazılı sınavda başarılı olmaları gerekir.
MADDE 12 – (1) Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır.
''MADDE 15 – (1) Görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınır. Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadrolara atanacaklar için yazılı sınav puanı esas alınmak suretiyle tespit edilir ve Bakanlığın resmi internet sitesinde ilan edilir. Başarı puanlarının eşit olması halinde, sırasıyla;
a) Hizmet suresi fazla olanlara,
b) Daha üst öğrenim bitirmiş olanlara,
c) Üst öğrenim mezuniyet notu yüksek olanlara,
öncelik verilmek suretiyle, en yüksek puandan başlamak üzere başarı sıralaması belirlenir.''
Daha sonra 17.08.2017 tarih ve 30157 sayılı resmi gazetede yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik'in 3.maddesiyle aynı yönetmeliğin 9. Maddesi ''(1) Görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle atanacakların yazılı ve sözlü sınavda başarılı olmaları gerekir.” şeklinde değiştirilmiştir.
Değişiklik Yapılmasına İlişkin söz konusu Yönetmelik'in 5.maddesiyle aynı yönetmeliğin 12. Maddesi'nin birinci fıkrasının ilk cümlesi değiştirilerek söz konusu maddenin 1. fıkrası '' (1) (Değişik cümle:RG-17/8/2017-30157) Yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır.'' şeklinde düzenlenmiştir.
Değişiklik Yapılmasına İlişkin söz konusu Yönetmelik'in 7.maddesiyle de aynı yönetmeliğin 15. Maddesi'nin birinci fıkrasının ikinci cümlesi değiştirilerek söz konusu maddenin 1. fıkrası ''(1) Görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınır. (Değişik cümle:RG-17/8/2017-30157) Başarı puanı, yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması esas alınmak suretiyle tespit edilir ve Bakanlığın resmi internet sitesinde ilan edilir. Başarı puanlarının eşit olması halinde, sırasıyla;'' şeklinde düzenlenmiştir.
Davanın açılmasından sonra, Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in iptali istenen 12/A ve 12/B maddelerinde değişiklik yapılarak sadece Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için hem yazılı hem sözlü sınav öngören bunlar dışındaki diğer kadro veya pozisyonlara atanacaklar için sadece yazılı sınavda başarılı olmayı yeterli sayan düzenlemenin kaldırılarak görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavına tabi bütün kadro ve pozisyonlar için hem yazılı hem de sözlü sınav öngörüldüğü,buna paralel olarak da 21 Şubat 2015 gün ve 29274 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin iptali istenen 9,12,15 inci maddelerinde değişiklikler yapıldığı anlaşılmıştır.
Gelinen noktada,davacının dava dilekçesi ve yapılan değişiklikler incelendiğinde; davacının esasen görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavına tabi kadro ve pozisyonlar için yazılı sınavdan başka ayrıca sözlü sınav getirilmesinin hukuka aykırı olduğunu ileri sürdüğü,iptali istenen sözlü sınav yapılmasına ilişkin yönetmelik hükümlerinde, davanın açılmasından sonra sözlü sınavın kaldırılmasına yönelik herhangi bir değişiklik yapılmamış olduğu dikkate alındığında,davacının dava açmaktaki amacının yazılı sınav yanında yapılacak olan ve objektif olmayacağı ileri sürülen sözlü sınavın kaldırılması olduğu ve sözlü sınav usulünün hala yürürlükte olduğu göz önünde bulundurulduğunda dava konusu uyuşmazlığın yukarıda belirtilen düzenlemeler ile yazılı sınavdan başka ayrıca sözlü sınav yapılması ilkesinin benimsenmesinin hukuka aykırı olup olmadığı noktasında odaklandığı, dava konusu uyuşmazlığın devam ettiği değerlendirilmiş ve dava konusu uyuşmazlığın bu çerçevede esasının incelenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Benzer bir şekilde, Danıştay 2. Dairesi'nin 18.12.2019 tarih ve E.2017/558:K.2019/7292 sayılı kararıyla "Her ne kadar, davanın açıldığı tarihten sonra söz konusu maddelerde değişiklik olmuş ise de; davacının dava açmaktaki amacının yazılı sınavın dışında yapılacak olan ve objektif olmayacağı ileri sürülen sözlü sınavın kaldırılması olduğu ve sözlü sınav usulünün hala yürürlükte olduğu göz önünde bulundurulduğunda uyuşmazlığın esasına girilerek inceleme yapılmasına karar verilmiştir." denilmek suretiyle davanın esasına girilerek uyuşmazlık hakkında karar verilmiştir.
Anayasa'nın 124. maddesinin davanın açıldığı tarihte yürürlükte bulunan haliyle Başbakanlık, Bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerine kendi görev alanlarını ilgilendiren konularda yönetmelik çıkarma yetkisi verilmiştir. İdareler bu yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarabilecekleri gibi, kamu hizmetinin daha etkin ve verimli yürütülmesi amacıyla yönetmeliklerde değişikliklerde yapabilirler. Yönetmelikler'in, "Anayasa, Yasa ve hukukun genel ilkelerine aykırı hükümler içermemesi" ve "öngörülen şekil şartına uyularak çıkarılması" dışında, söz konusu düzenleme yetkisinin kullanılmasına kamu hukuku yönünden herhangi bir engel bulunmadığı açıktır.
Bir hiyerarşik normlar sistemi olan hukuk düzeninde, alt düzeydeki normların, yürürlüklerini üst düzeydeki normlardan aldığı kuşkusuzdur. Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve daha sonra gelen kanunlar yürürlüğünü Anayasa'dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanunlardan almaktadır. Dolayısıyla; bir normun, kendisinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya bunu değiştirici nitelikte bir hüküm getirmesi mümkün bulunmamaktadır.
657 sayılı Yasa'nın "Temel İlkeler" başlıklı 3. maddesinde, "Sınıflandırma", "Kariyer" ve "Yeterlik" ilkeleri bu Kanunun temel ilkeleri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak; yeterlik ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlik sistemine dayandırmak ve bu sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır.
657 sayılı Yasa, Devlet memurluğunu bir meslek olarak kabul etmekte ve bunlara, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme ve yükselme işlemlerinin yeterlik sistemine dayandırılmasını öngörmektedir. Yukarıda adı geçen Genel Yönetmeliğin 1. maddesinde, bu Yönetmeliğin amacının, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu belirtilmiştir. Bu iki ilkenin temelinde, objektif kurallar çerçevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme düşüncesi yatmakta olup, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde görülmesinin gereklerinden biri de hizmetin yetişmiş, ehil kamu görevlilerince yerine getirilmesidir.
Dava konusu Yönetmelikler ile sayılan kadrolara, görevde yükselme suretiyle atanacaklar için yazılı sınav yanında sözlü sınavda da başarılı olma koşulunun getirildiği anlaşılmaktadır. Yönetmeliklerin genel sistematik yapısına bakıldığında, yazılı ve sözlü sınavların ikisinin birlikte başarılması, belirlenen görevlere atanabilmenin temel koşulu olarak belirlenmiştir.
Bir mesleğe ilk defa ya da görevde yükselme veya unvan değişikliği suretiyle atanacak olanların niteliklerinin saptanmasına yönelik olarak yazılı olarak yapılacak sınavdan sonra sırf yazılı sınav ile ölçülmesi mümkün olmayan mesleki ehliyete yönelik diğer özel niteliklere de sahip olunup olunmadığının ortaya konulabilmesi açısından sözlü sınav yapılması mümkündür.
Sözlü sınav, yazılı sınavı tamamlayıcı nitelikte, bilgi ve liyakatı ölçmek, adayın mesleğe uygun yeteneğe ve kültürel birikime sahip olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmaktadır. Bu çerçevede, sözlü sınavın temel amacı, yazılı sınav yapılmak suretiyle nesnel bir biçimde tespit edilenler arasından en başarılı adaydan başlayarak en uygun olanların seçilmesidir.
Bunun için de mesleğin ve görevin özelliği dikkate alınarak bütün kriterlerin ne şekilde uygulanacağına ilişkin ölçütleri, kriterlerin ağırlığını ve buna göre değerlendirme esaslarını içeren bir düzenlenme yapılması gerektiği açıktır. Danıştay İdari Dava Kurulu'nun bir kararında yazılı sınav yanında ayrıca sözlü sınav yapılmasına imkan veren düzenlemelerin hukuka uygun olduğuna karar verilmiştir. (Danıştay İDDK.10.02.2020 Tarih ve E.2018/2447:K.2020/290 sayılı kararı)
Bu itibarla, Yönetmelikte belirtilen görev ve unvanların yürüttükleri görevin önem ve özelliği dikkate alındığında, bu kadrolara atanacakların, mesleğin gerektirdiği bilginin ölçülmesi amacıyla yapılacak yazılı sınav yanında, mesleki ehliyete yönelik diğer özel niteliklere de sahip olup olmadıklarının tespiti açısından tamamlayıcı nitelik taşıyan sözlü sınava alınmalarını gerekli kılan dava konusu düzenlemelerde hizmet gereklerine, üst hukuk normlarına ve hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle,davanın reddinin gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay (Kapatılan) Onaltıncı Dairesince Danıştay Dava Daireleri arasındaki işbölümünün belirlendiği Danıştay Başkanlık Kurulunun 15/01/2016 günlü, K:2016/1 sayılı kararına istinaden ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, 09/07/2018 tarihinde yürürlüğe giren 703 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Karanamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca (mülga) Başbakanlık yerine Cumhurbaşkanlığı, (mülga) Orman ve Su İşleri Bakanlığı yerine, Tarım ve Orman Bakanlığı hasım mevkiine alınarak, duruşma için belirlenen 16/12/2021 günü davacı vekili Av. ...'nın, davalı Cumhurbaşkanlığı vekili Hukuk Müşaviri ...'ün geldiği görülerek Danıştay Savcısı ... hazır halde açık duruşma başladı. Duruşmada hazır bulunan taraflara usulüne göre söz verilip dinlendikten ve Savcının düşüncesi alındıktan sonra duruşmaya son verilip, davalı idarenin usule ilişkin itirazları yerinde görülmeyerek, dosyadaki bilgi ve belgeler de incelenmek suretiyle işin gereği düşünüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Davacı Sendika tarafından, 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin; ''Sınav şartı'' başlığını taşıyan 9. maddesinde yer alan "ve sözlü" ibaresinin, ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12. maddesinin; "Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır." hükmünün, ''Başarı sıralaması'' başlığını taşıyan 15. maddesinin; " ...Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; ... esas alınmak suretiyle tespit edilir," hükmünün, dava konusu yönetmeliğin dayanağı olan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12/A maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.); "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır." hükmü ile, 12/B maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.) (Değişik birinci fıkra: 30/6/2014-2014/6579 K.); "Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması;" hükmünün iptali istenilmiştir.

İNCELEME VE GEREKÇE :
İLGİLİ MEVZUAT :
Davanın açıldığı tarihte yürürlükte bulunan haliyle Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 124. maddesinde, Başbakanlık, Bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerine kendi görev alanlarını ilgilendiren konularda yönetmelik çıkarma yetkisi verilmiştir. İdareler bu yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarabilecekleri gibi, kamu hizmetinin daha etkin ve verimli yürütülmesi amacıyla yönetmeliklerde değişiklikler de yapabilirler. Yönetmeliklerin, "Anayasa, Yasa ve hukukun genel ilkelerine aykırı hükümler içermemesi" ve "öngörülen şekil şartına uyularak çıkarılması" dışında, söz konusu düzenleme yetkisinin kullanılmasına kamu hukuku yönünden herhangi bir engel bulunmadığı açıktır.
Bir hiyerarşik normlar sistemi olan hukuk düzeninde, alt düzeydeki normların, yürürlüklerini üst düzeydeki normlardan aldığı kuşkusuzdur. Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve daha sonra gelen kanunlar yürürlüğünü Anayasa'dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanunlardan almaktadır. Dolayısıyla; bir normun, kendisinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya bunu değiştirici nitelikte bir hüküm getirmesi mümkün bulunmamaktadır.
15/03/1999 günlü, 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin davacının sınava katıldığı tarihte yürürlükte bulunan halinin "Sınav şartı" başlıklı 8. maddesinde, "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki görevlere görevde yükselme suretiyle atanacakların yazılı ve sözlü sınavda; diğer görevlere görevde yükselme suretiyle atanacak personelin ise yazılı sınavda başarılı olmaları gerekir." kuralına; "Yazılı sınav" başlıklı 12. maddesinin, dördüncü fıkrasında, "Yazılı sınavda en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılırlar. Sözlü sınava alınacak personel için yazılı sınav başarı puanı en az altmış olarak uygulanır." kuralına; "Sözlü sınav" başlıklı 12/A maddesinde, "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır.
İlgili personel, sınav kurulunun her bir üyesi tarafından;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, tutum ve davranışlarının göreve uygunluğu,
d) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
e) Genel kültürü ve genel yeteneği,
f) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
esas alınarak yüz tam puan üzerinden değerlendirilir. Her üyenin vermiş olduğu puanların aritmetik ortalaması alınarak personelin sözlü sınav puanı tespit edilir. Sözlü sınavda yüz üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır." kuralına; "Başarı sıralaması" başlıklı 12/B maddesinde, Görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro veya pozisyon sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınır. Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadro ve pozisyonlara atanacaklar için yazılı sınav puanı esas alınmak suretiyle tespit edilir ve kurumların resmi internet sitesinde ilan edilir.
Başarı puanlarının eşit olması hâlinde, sırasıyla;
a) Hizmet süresi fazla olanlara,
b) Daha üst öğrenimi bitirmiş olanlara,
c) Üst öğrenim mezuniyet notu yüksek olanlara,
öncelik verilmek suretiyle, en yüksek puandan başlamak üzere başarı sıralaması belirlenir.
Görevde yükselme sınavında başarılı olmalarına rağmen, ilan edilen kadro veya pozisyon sayısı nedeniyle ataması yapılamayacak personelden en fazla asıl aday sayısı kadar personel, kurumlarca ihtiyaç duyulması halinde başarı sıralaması listesinde yedek olarak belirlenebilir." kuralına yer verilmiştir.
Aynı Yönetmelik'in 15. maddesi ile kurumlara kendi görevde yükselme yönetmeliklerini çıkarma konusunda yetki verilmiş ve düzenleme yapılacak konuların çerçevesi de belirlenmiştir.
Anılan yetki kapsamında 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren ve dava tarihi itibariyla yürürlükte bulunan haliyle (Mülga) Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin iptali istenen ''Sınav şartı'' başlıklı 9. Maddesinde; "Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara görevde yükselme suretiyle atanacakların yazılı ve sözlü sınavda; diğer görevlere görevde yükselme suretiyle atanacak personelin ise yazılı sınavda başarılı olmaları gerekir." hükmüne; ''Sözlü sınav'' başlıklı 12. maddesinde; "Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır." hükmüne; ''Başarı sıralaması'' başlıklı 15. maddesinde ise; "Görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınır. Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadrolara atanacaklar için yazılı sınav puanı esas alınmak suretiyle tespit edilir ve Bakanlığın resmi internet sitesinde ilan edilir. Başarı puanlarının eşit olması halinde, sırasıyla;
a) Hizmet suresi fazla olanlara,
b) Daha üst öğrenim bitirmiş olanlara,
c) Üst öğrenim mezuniyet notu yüksek olanlara,
öncelik verilmek suretiyle, en yüksek puandan başlamak üzere başarı sıralaması belirlenir.'' hükmüne yer verilmiştir.
Anılan düzenlemelerin, davanın açıldığı tarih itibarıyla genel yönetmelik niteliğinde olan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik hükümleri ile uyumlu olduğu anlaşılmaktadır.

DAVA KONUSU DÜZENLEMELERİN İNCELENMESİ :
1- Dava konusu, 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin; 'Sınav şartı'' başlığını taşıyan 9. maddesinde yer alan "ve sözlü" ibaresinin, ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12. maddesinin; "Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır." hükmünün, ''Başarı sıralaması'' başlığını taşıyan 15. maddesinin; " ...Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; ... esas alınmak suretiyle tespit edilir," hükmünün iptali istemi yönünden:
Dava konusu 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin; 13/02/2021 günlü, 31394 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 21. maddesiyle yürürlükten kaldırılmış olması nedeniyle davanın bu kısmının konusuz kaldığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, davacının iptalini talep ettiği söz konusu düzenlemeler yürürlükte bulunmadığından, düzenlemelerin iptaline ilişkin istem hakkında karar verilmesine yer bulunmamaktadır.
2- Dava konusu yönetmeliğin dayanağı olan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12/A maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.); "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır." hükmü ile, 12/B maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.) (Değişik birinci fıkra: 30/6/2014-2014/6579 K.); "Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması;" hükmünün iptali istemi yönünden;
Davanın açıldığı tarihten sonra söz konusu maddelerde değişiklik olmuş ise de; davacının dava açmaktaki amacının yazılı sınavın dışında yapılacak olan ve objektif olmayacağı ileri sürülen sözlü sınavın kaldırılması olduğu ve sözlü sınav usulünün halen yürürlükte bulunduğu göz önünde tutulduğunda uyuşmazlığın esasına girilerek inceleme yapılmasına karar verilmiştir.
657 sayılı Kanun'un "Temel İlkeler" başlıklı 3. maddesinde, "Sınıflandırma", "Kariyer" ve "Liyakat" ilkeleri bu Kanun'un temel ilkeleri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak; liyakat ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlik sistemine dayandırmak ve bu sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır.
657 sayılı Yasa, Devlet memurluğunu bir meslek olarak kabul etmekte ve bunlara, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme ve yükselme işlemlerinin yeterlik sistemine dayandırılmasını öngörmektedir. Yukarıda adı geçen Genel Yönetmeliğin 1. maddesinde, bu Yönetmeliğin amacının, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu belirtilmiştir. Bu iki ilkenin temelinde, objektif kurallar çerçevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme düşüncesi yatmakta olup, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde görülmesinin gereklerinden biri de hizmetin yetişmiş, ehil kamu görevlilerince yerine getirilmesidir.
Dava konusu Yönetmelikler ile sayılan kadrolara, görevde yükselme suretiyle atanacaklar için yazılı ve sözlü sınavda başarılı olma koşulunun getirildiği anlaşılmaktadır. Yönetmeliklerin genel sistematik yapısına bakıldığında, yazılı ve sözlü sınavların ikisinin birlikte başarılması, belirlenen görevlere atanabilmenin temel koşulu olarak belirlenmiştir.
Sözlü sınav, yazılı sınavı tamamlayıcı nitelikte, bilgi ve liyakatı ölçmek, adayın mesleğe uygun yeteneğe ve kültürel birikime sahip olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmaktadır. Bu çerçevede, sözlü sınavın temel amacı, yazılı sınav yapılmak suretiyle nesnel bir biçimde tespit edilenler arasından en başarılı adaydan başlayarak en uygun olanların seçilmesidir.
Bu itibarla, belirtilen unvanların yürüttükleri görevin önem ve özelliği dikkate alındığında, bu kadrolara atanacakların, mesleğin gerektirdiği bilginin ölçülmesi amacıyla yapılacak yazılı sınav yanında, mesleki ehliyete yönelik diğer özel niteliklere de sahip olup olmadıklarının tespiti açısından tamamlayıcı nitelik taşıyan sözlü sınavda hizmet gereklerine, üst hukuk normlarına ve hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Öte yandan, dava dosyasında Danıştay (Kapatılan) Onaltıncı Dairesince 06/10/2015 tarihinde yürütmenin durdurulması isteminin reddine karar verildiği, anılan aşamada dava konusu düzenlemelerin değerlendirilmesi yapılarak hüküm kurulduğu, yürürlükten kaldırılan yönetmelik kapsamında yer alıp, dava konusu edilen sözlü sınava ilişkin maddelerin, irdelemesi yapılan ve dava konusu edilen Genel Yönetmelik hükümleri ile aynı doğrultuda olduğu, anlaşıldığından davalı idarenin, davada haksız çıkan taraf olarak kabulüyle yargılama giderlerinden sorumlu tutulmasına olanak bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12/A maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.); "Şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınır. Son adayla aynı puana sahip olan personelin tamamı sözlü sınava alınır." hükmü ile, 12/B maddesinde yer alan (Ek : 6/5/2013-2013/4957 K.) (Değişik birinci fıkra: 30/6/2014-2014/6579 K.); "Başarı puanı, şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması;" hükmünün iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE, oybirliğiyle,
2. 21/02/2015 günlü, 29274 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Orman ve Su İşleri Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin; 'Sınav şartı'' başlığını taşıyan 9. maddesinde yer alan "ve sözlü" ibaresinin, ''Sözlü sınav'' başlığını taşıyan 12. maddesinin; "Şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey görevlere atanacaklardan yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere İlan edilen kadro sayısının beş katı kadar aday sözlü sınava alınır" hükmünün, ''Başarı sıralaması'' başlığını taşıyan 15. maddesinin; " ...Başarı puanı, şube müdürü, milli park müdürü ve bunlarla aynı düzey kadrolara atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; ... esas alınmak suretiyle tespit edilir," hükmünün iptali istemi yönünden ise KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA, oyçokluğuyla,
3. Aşağıda dökümü yapılan ... -TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına, posta pulu ücretinden artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
4. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca ... -TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 16/12/2021 tarihinde karar verildi.

(X) KARŞI OY :
İdari Yargı denetiminin amacının "hukuka uygunluk" olduğu ve bu denetimin de dava konusu işlemin kurulduğu tarih itibarıyla gerçekleştirilmesi gerektiği İdare hukukunun ve idari yargının bilinen en temel ilkeleridir. Bu nedenle, dava konusu düzenleyici işlemin hukuka uygunluğunun denetlenerek bir karar verilmesi ve tarafların davadaki haklılık durumuna göre de yargılama giderlerine hükmedilmesi gerekmekte iken, dava konusu edilen Yönetmeliğin daha sonra yürürlüğe giren Yönetmelikle yürürlükten kaldırılması nedeniyle, düzenleyici işlem bakımından davanın konusuz kaldığından bahisle karar verilmesine yer olmadığına ve yargılama giderlerinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine yönelik olarak verilen olarak verilen kararın bu kısmına katılmıyorum.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi